Nyttårsfeiring i Chiang Mai

Velkommen til blogg. Vi liker blogg. Blogg er bra. I Chang Mai er det oss som skal skrive blogg. Hvem er vi? Vi er tre av de mest begavede menneskene på planeten, i den mest begavede klassen i hele Solsystemet (vi er Sol, Nikolai og Jesper).

Tirsdag 12.april 2022

Første dagen i Chang Mai våknet vi til nok en dag med Caravelle tur! Folk i klassen skynder seg ut for å prøve å få sete plass i den bedre Caravellen. Sjåførene som nå har omtrent blitt medlemmer i klassen var på plass som alltid. Første stopp var dyrehagen, der skulle vi løpe for å se pandaer og unnvike å se alle andre eksotiske dyr. Når vi kom fram til pandaene hadde vi slått verdensrekorden for kortest tid fra inngangen på dyreparkene til pandaene. Helt utrolig! Det var (foreløpig) stengt, så vi fikk tid til å utforske i noen minutter likevel. Da fikk vi sett alt fra panter, løve, flodhest og giraff. Når vi kunne se på pandaene så fikk vi oppleve å se verdens mest aktive Panda. Den startet morgenrutinen med å spasere fram og tilbake i vollgraven sin og så hvile litt, for så å gjøre det samme igjen. Etter vi var ferdig med pandaene, så løp vi tilbake til Caravellene for å dra videre.

Resten av dagen dro vi til nok et tempel, hvor det var mange folk på bønn. Dette var en av de mer spesielle templene i Thailand som var et populært sted for bønn blant lokal folk. Trolig var det ekstra folk der også siden dagen etter idag er Songkran som er Thailandsk nyttår.

Vi avsluttet dagens opplegg ved å besøke Artist Village og et sted hvor de lagde paraplyer og vifter. Disse stedene var tydelig rammet av Covid situasjonen i Thailand og det var mye mindre aktivitet der i forhold til det det brukte å være. I Artist Village var det mye klær og Do It Yourself stasjoner hvor du kunne lage nøkkelringer og lignende. Det samme var det også på paraply stedet med Do It Yourself stasjoner for T-skjorter og paraplyene. Du kunne lage ditt eget design å ha på produktene.

Når opplegget var over kunne folk gjøre hva de ville, da dro mesteparten av klassen på kjøpesenter for nok et shopping eventyr.

Onsdag 13.april 2022

Onsdag var den store dagen; Songkran skulle feires. Tross at vi hadde fri hele dagen, så sto 11 av oss opp lenge før man burde (det vil si avreise fra resepsjonen før kl 8) – resten kan man bare anta sov godt og trygt inne på rommene sine. I det vi trasket inn til Tha Phae Gate (hvor det meste av de festive tingene for dagen skjedde), så rakk vi akkurat se de siste lokalfolkene gi mat til munkene som spaserte forbi i to godt organiserte rekker (de munkene helt bakerst gikk med tomme skåler, men men, alt samles uansett i store sekker og lasses på bakerst på et lasteplan, så de får nok smake på diabetes type 2 de også). Deretter var det bare å vente på åpningssermonien som i teorien skulle starte 8:09 (hellig tall: 9), men som i virkeligheten ikke startet før 8:29(ish). Den ba på alt fra dansenummer til tale fra Chiang Mais borgermester. Her ble vi informert (på engelsk, tenke seg til) om at det ikke ble noe av vannkasting/spruting grunnet pandemien – men, Jesper kunne informere om at vanligvis er «foreigners heavily targeted» og at alt fra vannballong og vannpistol til bøtter med vann benyttes. Showet i seg selv var litt underveldende, men det var god kraft på høytalerne, så det var ikke det det sto på. Etter litt heftig research kvelden før fra min (Sol Emma) side, så havnet frokosten på ‘stories’ som lå like bak muren. Du skulle ikke tro dine egne øyne på veien bort dit, det var nemlig en sykkelkonkurranse for vakre kvinner (hvor konkurransen nok innebar å kunne smile bredest og penest mens man syklet pent og pyntelig på rad og rekke nedover gamlebyen).

Sakte men sikkert mens folk ble ferdige med å spise så splittet gruppen opp og folk gikk til hvert sitt. Mange dro (ikke overraskende) på shopping (aller viktigst: Jesper fikk prøvd seg på en dose arkade), mens andre utforsket gamlebyen og det som måtte befinne seg rundt. Selv tok jeg (Sol Emma), sammen med Christian, en tur til Wat Chedi Luang etter oppfordring fra Sumin (ja, det er mulig å besøke templer på fritiden også), et stop innom Three Kings Monument og Nimmanhaemin road (som nok dessverre ikke levde opp til ryktet sitt som trendy og hipt når det aller meste var stengt i forbindelse med Songkran). Ellers kan jeg rapportere at ex-innmate massørene på Lila Thai Massage kunne det å kna hardt, så om jeg ikke våkner med et dusin+ blåmerker i morgen, så er det noen muffins ute og går. Utover kvelden kunne man oppleve lysshow, Night Bazar og ikke minst: Beauty Contest (både gutter og jenter). Natten var fortsatt ung, og Songkran festivitetene fortsatte utover kvelden, men kinaklassen hadde en innetid å forholde seg til, så da var det bare å krype til køys og håpe på at Ole Lukkøye straks kom på besøk.

Torsdag 14.april 2022

Til Marias store fornøyelse (vil jeg anta), så kjørte vi til en (dessverre redusert) Butterfly Orchid Farm. Det var kun 1 stk butterfly (som ikke hadde klart å unnslippe), et par rumpetroll og en god del krypdyr av diverse sorter. I forhold til et vanlig år, så kunne vi kun se noen få (triste) orkideer (se expecxtations vs reality på bildene under…). «Mega nedtur, Jesper var rasende» – Jesper.

Sumin kunne informere om at alle var hjemme for å forberede mat til Buddha i morgen, så det var få steder som var åpne – men det stoppet ikke turen til Bua Thong Sticky Waterfalls. Det var muligheter for å gå opp fossen, vaske føttene, chille og lese en bok i skyggen, eller nyte de et-par-timer-gamle Burger King burgerne vi fikk til lunsj (ettersom restauranten der var stengt). Beklagelig nok overlevde ikke klassen noe særlig lengre enn 1t før de var lei (ikke inkluder meg -Sol Emma- i det), så det endte med at vi tilbrakte mer til på å kjøre dit enn å faktisk være der:/ nedtur spør du meg. Valgmulighetene var: 1 – bli lengre, 2 – dra til Nimmanhaemin road. Klassens mening var soleklar – de ville bort derfra. Noe utrolig mystisk skjedde når bilene nådde frem til hotellet: kun tre dro… Så da splittet klassen seg hvert til sitt igjen.

Da kvelden kom dro noen en tur på Night Bazar, noen lå på hotellet, andre var blitt stamkunder på ’stories’ av en eller annen mystisk grunn. Personlig testet jeg ut The Castle – «Chiang Mais første haunted house escape room» etter å ha klemt i meg x antall quesediallas på den Chiang Mai berømte Amigos! The Castle som utestedet/escape room/breaking room stedet het var dekorert med alt fra skjeletter til kniver – og vil nok si det er noe av det morsommere jeg har begitt meg ut på her i Chiang Mai. Escape roomet var forferdelig skummelt så jeg måtte gjemme meg bak en i klassen under hele turen og lo godt hver gang han ble skremt. Heldigvis syntes de ansatte på The Castle at det var like morsomt som meg så de lo minst like mye og det gjorde escape roomet hakket mindre traumatiserende… uansett, shoutout til dem! Tror vi møtte eieren eller i hvertfall sjefen der også (og han lignet på en prikk på Zlatan Ibrahimovich! minus et par cm i høyden…). Alt i alt en veldig kul slutt på dagen som startet litt blæh.

Fredag 15.april 2022

Idag var en aktiv dag for Kinaklassen. Folket startet dagen med frokost, og like etter satte alle seg inn i de elskede caravellene våre for å kjøre to hele timer til Do Inthanon, det høyeste fjellet i Thailand, på hele 2565 m.o.h. Der gikk vi så en liten spasertur rundt skogen på fjellet som varte under et kvarter, med noen funfacts fra Sumin underveis. Like etter skjønte vi at det å i kjøre i to timer for en gåtur på under kvarteret ikke var så lurt, så vi kjørte heller videre i fem minutter til et kjent hikingsted for turister. Der møtte vi som sagt turister, og sjåføren vår sa at vi måtte kjøpe guide for å gå turen. Så, etter å ha lagt ut for guiden begynte så sjåføren vår å ta guide-rollen og lede oss innover i skogen. Turen brakte oss i en seks kilometer runde rundt toppen av fjellet og skogen rundt. Inntrykket til klassen var at det var en fin tur, og i løpet av turen lette klassen etter en sjelden dyreart som bodde på toppen av fjellet, men uten hell.

Etter rundturen brakte caravellene oss nedover de livsfarlige veiene ned fjellet. På bunnen av fjellet spiste vi lunsj på en restaurant, der det var veldig mange fluer. Videre brakte turen oss til et stort fossefall, som var blitt anbefalt av sjåførene våre. Etter å ha sett litt på vann som faller fra fossen dro vi videre for å se en ny foss, men denne gangen med masse thai-folk (fordi denne fossen var et kjent badested). Mens vi så thai-folket bade og kose seg sto Kinaklassen på sidelinjen og kikket på dem. Da vi hadde opplevd nok bading og vann dro klassen tilbake til hotellet for å chille litt før det var tid for middag. Middagen ble spist på restauranten Khao-Mao Khao-Fang. Restauranten hadde en Michelin stjerne, og klassen syntes maten var god. Vi fikk også skeie ut med dessert, noe som falt i smak hos de fleste. Da vi alle var blitt gode og mette dro vi tilbake til hotellet for å ta kvelden.

Lørdag 16.april 2022

Det er ikke så alt for mye å si om denne dagen. Etter å ha trykket slumre et par ganger var det frokost og utsjekk før klokken 12, med andre ord: en treg start på dagen. Folket tok det for det meste helt med ro fram til lunsjtid. Vi vinket dermed farvel til Imm Hotel og Chiang Mai og satte snuten i retning Hua Hin. Dessverre var flyet på under 2t avlyst, så da ble det å ta nattog tilbake til Bangkok for å så sette seg inn i caravellene som brukte i underkant av 3t på å bringe oss mer eller mindre trygt frem til hotellet i Hua Hin.

Da takker tre av de mest begavede menneskene på planeten, i den mest begavede klassen i hele Solsystemet for seg (Sol, Nikolai og Jesper – for de av dere som merkelig nok hadde glemt det). På gjensyn:)