Toot toot Chiang Rai

Eyoo peasants! Da var det Jeg (Ida) og Ole Magnus som skriver om reisen vår i Chiang Rai. Da er det på med setebeltet for disse dagene er hompete.

Da er vi tilbake i Bangkok for å ha 2 dager 1 natts hvile, før vi reiser videre til Chiang Mai. Med en gang vi var tilbake dro alleredet de fleste til sentere i Siam omerådet, vi dro som en stor gruppe men ble fort splitett opp. De to dagen vi var i Bangkok var vi for det meste separert, så her får du 2 forskjelige point of view fra oss.

Ida POV: Jeg og Seline gikk rundt å window shoppet på Siam. Senere drev vi å slet med google map mens vi prøvde å finne en anime butikk, som skulle være i nærheten. Vi fant den etter at vi hadde gitt opp, og lette etter en maid cafe istede :).
Neste dag: dro jeg og Maria tidlig til en hår salong kalt Do Dream hair får å få en new look. Vi var der i 4 timer, og kom neste forsent til avreise til togstasjonen men vi rakk frem i tide. Desverre rakk ikke jeg og Maria å spise noe, så vi var veldig sultne da vi kom fram.

Ole Magnus POV: Første dagen vi kom tilbake til Bangkok dro hele gjengen til Siam aka ett big ass kjøpesenter hvor vi alle splittet opp å følte hver vår himmelretning. Jeg og ett par andre turister havnet på kles shopping kjøret å fikk svidd av ett par lapper på stilige klesplagg.
Neste dag: Startet dagen med heftig slumring på hotel rommet etter fulgt av en rolig gange ned til hotel frokosten som hvis sant skal sies, ikke var mere en helt ok. Når frokosten hadde fått sunket litt å mårren rutinen var ferdig var det tid for å ta seg en tur ut i nærområdet. Første på listen var å finne et apotek på grunn av at Enya trengte en krem til tatoveringen sin, så jeg Enya og Renate startet reisen vår. Men dette skulle vise seg å være noe helt annet enn en solskinnsdag, for dette skulle jaggu ikke være enkelt. Etter ørten apotek besøk fant vi det endelig så jeg splittet lag med enya og renate. Og vandret videre til en park i nærområdet hvor Sol og Christian befant seg, det skulle vise seg å være en fin park hvor vi vandret rundt i ca 1 time. Før vi måtte dra tilbake til hotellet for å så dra videre til togstasjonen.
*POV end*

Det er ikke bare bare i finne fram på en togstasjon, spesielt når den er ny. Har aldri set Sumin så stresset som hun var da. Det var inn og ut av caravellen for å spørre om veien, eller å se hvor sjåførene kunne kjøre. Vi kom oss heldigvis fram, og på nattoget til Chiang Mai.
Med engang vi var på toget dro en liten gjeng på ekspedisjonstur for å finne mat. Desverre var det ikke noe matvogn pga covid, men vi fant en dame i et lite bøttekott som solgte instant nudler og litt snacks. Ikke akkurat det beste å stappe i seg på tom mage, men det fikk holdet. Det var ikke akkurat stille i togvognen der Kinaklassen var, vi klatret opp og ned sengene som ble lagd til og oss. Samlet oss her og der. Det ble en veldig intens stein-saks-papir runder mellom meg (Ida) og Seline, hvor jeg da tapte *pent*. Jeg (Ole Magnus) imotsening havnet i en ukomfortabel situasjon når det kom en flokk med briter og omringet meg for å snakke med kameraten dems som lå i sengen rett over meg. Og situasjonen forbedret seg ikke heller, da disse pøblene bestemte seg for å filme tik tok mens jeg var stengt under senga mi. Utover natten begynte en etter en og lukke for sengene og dra til drømmeland.

Vi ble vekket tidlig på morningen av de som jobbet på toget, og kom trygt fram til Chiang Mai. Vi møtte for på de nye sjåførene våre der. Det var ikke så mye bagasje plass i caravellene, så noe av bagasjen vår havnet på toppen av caravellen. Vi dro da videre mot Chiang Rai. Vi var da innom Hall of Opium og de gylne trianglene. Da vi kom fram til hotellet tok det ikke lang tid før noen i klassen hoppet oppi bassenget som lå i lobbyen. Vi dro senere ut og spiste på en pizza restaurant.

Neste dag besøkte vi Wat Rong Suea Ten aka det blå tempel, og dro videre til Baan Dam museum eller the Black house som det er bedre kjent som skapt av Thawan Duchanee. Der fikk vi en liten smak bit av Haibiaos barndom, det var is der som Haibiao spiste som ung. Så var det videre til Long Neck Village, hvor vi fikk se forskjellig urbefolkninger. En del av oss kjøpte gaver til familie eller venner der. Etter på dro vi tilbake til hotelle for å sette av de som ikke skulle være med til Phu Chi Fa for å se soloppgang, og det Sumin kalte en fjelltur.

Vi som var med til Phu Chi Fa måtte stå opp tidlig rundt 04.45 for å bli kjørt opp til der vi måtte gå til fots. Den såkalte *fjellturen* var da en liten 15 min sti opp en bakketopp. Da vi kom til toppen ante vi fred å ingen fare men det tok slutt da Victoria rolig sa *Haibiao jeg har et dyr på meg* når hun sto der med det som så ut som en brun levende kaktus på baksiden av låret. Haibiao slo krypdyret av Victoria sitt ben som hadde satt igjen nåler i benet. Situasjonen utviklet seg til å bli enda mere spennende da sjåføren vår involverte seg og skulle prøve å kaste den over gjerde. Han plukket den opp med en pinne å bestemte seg for å sparke den, krypdyret fløy over hodet på en stakkars canader som var centimeter unna å få den klistret i panna.

Etter fjellturen kjørte vi tilbake til Chiang Rai å hentet de som var på hotellet for å dra til en diger Bodhisattva statue hvor vi tok heisen opp på innsiden av statuen. Der kunne man se utover nærområdet fra høyden men kanskje enda finere var skulpturene på innsiden av byggverket. Etter statuen spiste vi lunsj på en kafe som var særdeles fin noen minutter unna. Dette var et veldig fint sted hvor de brukte kunstig tåke for å skape en avslappende atmosfære.

Deretter dro vi tilbake til hotellet hvor vi hadde litt fritid før middag. Når det var tid for å spise middag dro vi til en restaurant som lå langs elven. På vei tilbake stoppet vi innom sentrum hvor det er et klokketårn hvor det spilles av et lys show klokken 7 og 8 hver kveld.

Neste dag bærte det mot Chiang Mai, men det får dere lese om fra noen andre 😉

mvh fra Ida Jiao og Ole Magnus, Seeya!