Forlokkende senger, frydefulle padder og fine dager

Hei, nå er det Renatrio (Renate, Enya og Maria) som skal skrive blogg om våre 4 dagers lange biltur ++

Takk til våre forgjengere som allerede forklarte hva vi gjorde på vei til kanchanaburi <3 Mindre jobb for oss!

Vi kom frem til resortet og hadde ca. 3t på å gjøre hva vi ville før middag. Etter skuffelsen i Bangkok, tok det ikke lang tid før Jesper fant bassenget. Han dro selvfølgelig også Christoffer ut i! Resten av folket var opptatte med bl.a soving, smoothie og tusenbein.

Når vi kom frem til hva vi trodde skulle være bare en vanlig resturant, endte det opp med å være en storslått park! Vi gikk litt rundt i parken, tok noen fine bilder og forestilte oss å løpe i blomsterengene som desverre kostet hele 50 baht… Maten var god og toalettene var kege.

Når vi kom tilbake hadde vi en uforventet gjest som ventet på oss. Rett utenfor inngangen til rommene våre så vi han… En SKORPION🤯 Han stirret mørkt i våre øyne. Vi frøs i skrekk. «Hva gjør vi nå..?!» hvisket vi forskrekket vi til hverandre. Han kunne lukte frykten vår. Vi tok noen videoer og gikk videre <3

Neste dag var det tidlig opp for å kjøre til Sangkhlaburi! På vei dit stoppet vi innom Erwan waterfall der vi gikk opp 2,5km og stoppet på forskjellige fine stadier av fossen. Vi så også noen fete apekatter og Sumin fant sitt nye spirit animal; hark (som Maria lover de het, men som vi ikke fant på Google…).

Etter det fortsatte ferden opp de bratte fjellene i Sangkhlaburi! Vi måtte stoppe på en topp i en stund, siden bremsene på caravellen var så varme at det ble farlig å kjøre videre😵‍💫. Etter en stund og litt hvile, kjørte vi den siste delen til resortet!

Da vi kom frem til Sangkhlaburi møtte vi på noen veldig forlokkende og fristende senger som vi så klart hoppet i med ryggen først. Heldigvis brakk ingen ryggen, men det var meget nære. Disse madrassene var lagd av TRE!!!!!😡 Se, jeg har bevis (se video under). Uansett, vi hadde fri helt til middag, som jeg tror de fleste brukte på å chille på plankene sine.

Funnet av restaurant, startet en saga jeg liker å kalle «kinaklassen utfordrer thai servitører til google translate battle». Denne sagaen har 5 deler og består av: middag, frokost, lunsj, middag (2), frokost (2). Et delkapittel omhandler for eksempel Enyas strev med å bestille. Hun hadde tre krav: ingen kjøtt, lite spice og servering i skål (ikke hot-pot). Hun fikk: reker, spice og hot-pot. Et annet delkapittel omhandler Idas kamp med en porsjon frityrstekt ris større enn henne. Vi kunne se øynene deres tømmes for livsglede hver gang vi pullet opp. Noen løp når de så oss, andre gråt (inni seg.) Etter tre måltider kom eieren av resturanten for å møte på de beryktede turistene fra langt langt borte. Han virket mer entusiastisk enn servitørene, han tilbydde oss til og med kake on da house🥶 Når vi så stakk foten ut dørstokken for siste gang, var det med en bittersweet smak i munnen (og en ettersmak av stekte nudler.)

På kvelden hørte vi plutselig noe utenfor som man kunne tro var kyr. De sang i kor i buskene, så vi måtte jo spørre hva i all verden det kunne være. Hun som jobbet der fortalte oss så godt hun kunne at det var padder😱. Vi hørte dem synge til langt på natt. Savner dem fortsatt.

Nå var det tid til å tilby almisse til munkene! Vi hadde avreise kl 6, og reiste ned til Mon village for å gjøre oss klare. Vi fikk the full experience med bekledning og tradisjonell sminke + selvfølgelig almissen.

Etter kurven var tom, vandret vi over munke broen – verdens nest lengste trebro. Deretter bar det tilbake til resorten for å plukke opp de som ikke ble med på munketitting av unkjente grunner. Da alle var på plass bar det tilbake igjen, denne gangen for en liten båttur til undervannstempler i innsjøen (og ett tempel på land). Da vi var satt i land igjen måtte vi rett tilbake i båtene for å bli kjørt til andre siden av innsjøen for å vandre rundt i mon landsbyen. Der ble vi kjent med tre følgesveenner: Kvit, Brun og Brit. Etter en liten guidet tur av de sistenevnte bar det tilbake over broen.

Senere dro vi på nok et tempel, det var tøft og kult. Resten av dagen var fri forutenom vår vanlige visitt til restauranten (refer til avsnitt 9).

Dagen derpå var det check-out før vi dro tilbake til Kanchanaburi. Der var vi først innom hellfire pass museum, men med litt knapp tid fikk ikke alle gått ruten (Bortsett fra Jesper som speedrunna hele løypa). Etterpå tok vi tog i rundt en halv time. Vi stoppet vel forsåvidt en stasjon for tidlig etter oppfordring fra sjåføren. Vi måtte da, gå på togskinnene for å komme oss fram til caravellene og vi kunne fortsette reisen til nok et museum: JEATH war museum, der kunne man også se kwai broen og Jay Fai pappfigur.

Nok et tempel ble besøkt etter dette, fullt av små knotter. Etterpå checket vi inn i by hotel med harde senger nok en gang.

Vi starta dagen med enda en tre timers kjøretur denne gangen til Ayuthaya, der vi besøkte enda flere templer. Det første templet vi var på var Wat Chaiwatthanarami som er et tempel fra Ayuthaya perioden. Så ble det lunsj. Selv om Sumin var veldig gira på subway, ble det japansk siden subwayen var for langt unna. Etter det ble det overraskende nok enda ett tempel. Denne gangen den største sittende gull-Buddha i Ayuthaya. Vi avsluttet turen med enda et tempel, denne gangen kongefamilien sitt tempel fra Ayuthaya perioden. Vi endte med å spise koreansk bbq, som jeg tror var ganske populært i klassen. Det var fint å få ett av brekk fra thai maten. Nå skal vi på atter en kjøretur til Bangkok hvor reisen videre skal ta oss til Chiang Mai.

Renatrio out (butt into your hearts)):