When in Bangkok

Neste destinasjon på reisen vår var Bangkok, og det er Rebekka og Frida som skriver om dagene her. Endelig var klassen 16 igjen <33

Mandag 28. mars

Vi kom frem til Bangkok via nattbuss tidlig på mandag morgen. Klokken var halv 7 da vi endelig kom oss til hotellet etter en 10 timers busstur fra Surat Thani. Vi spiste en tidlig frokost på hotellet kl. 7, men siden vi ikke kunne sjekke inn før kl. 14 så dro vi fra hotellet til et lite tempel som lå noen t-banestopp bortenfor. Der fikk vi se en firehodet Buddha, og noen damer som danset en rituell dans. Etter å ha vært der og utforsket litt fikk vi lov til å gå fritt rundt i byen på egenhånd. De fleste tok turen til Center storsenter som lå i nærheten, der det var mye gøy å gjøre, og å shoppe. Da vi sa oss ferdig med shoppingen og var klare for lunsj møttes klassen for å spise veldig god kinesisk mat på et eksklusivt kjøpesenter vi gikk til. Det var ille å gå i varmen, men maten gjorde alt strevet verdt det. Vi fikk tradisjonell kinesisk mat, som dumplings og baozi. Etter en god lunsj kunne vi endelig sjekke inn på hotellet vårt, og vi fikk fri resten av dagen. Flere slappet av på hotellet frem til middag, mens andre gikk i parken og utforsket byen. Til middag spiste vi alle på en lokal restaurant med god thai mat, og en veldig god mango- og pasjonsfrukt smoothie.

Tirsdag 29. mars

Denne tirsdagen ble en skikkelig turistdag. Vi besøkte tre kjente turiststeder: The Grand Palace, the Temple of the Emerald Buddha og Wat Pho. Disse templene var veldig flotte, med mye gull og glitter som prydet veggene og omgivelsene. The Grand Palace synes nok de fleste i klassen var flottest, siden det var størst og veldig godt vedlikeholdt. Funfact: kongen levde der tidligere. The temple of the Emerald Buddha lå inne i The Grand Palace og vi gikk inn dit for å se på den store jade Buddhaen. Det var et flott syn av Buddha som var dekket i gull. Da vi var ferdig med å gå rundt i The Grand Palace kjørte vi videre til Wat Pho som ikke lå langt unna. Wat Pho er kjent for å ha mer enn tusen Buddhaer, og det er også kjent som hjemmet til den liggende Buddhaen. Buddhaen er 46 meter lang og dekket i gull. Dette var helt klart noe som var verdt å se.

Det var ganske varmt i Bangkok, og mange i klassen ble slitne av å gå i varmen, så vi bestemte oss for å spise lunsj litt tidligere enn planlagt, noe som nok var godt for oss. For lunsj ble vi kjørt til «China Town» delen av Bangkok. Der spiste vi på en tradisjonell kinesisk restaurant med god mat. Det var godt for Kinaklassen og få spist litt ordentlig kinesisk mat, og ikke bare thai mat. Vi er jo tross alt Kinaklassen selv om vi er på klassetur i Thailand.

Etter en god lunsj fikk vi litt tid til å gå litt rundt i bydelen alene, noe jeg tror var en opplevelse for mange. Det var trange gater overalt, med mange små butikker og boder som solgte litt av vært. Etter at vi fikk gått litt alene var planen egentlig å dra opp til 25. etasje på hotellet «Grand China» for å se utover Bangkok, men dessverre var 25. etasje booket av noen som skulle holde et bryllup, så det ble til at vi dro direkte tilbake til hotellet og fikk fri resten av dagen. Siden klokken ikke var så mye bestemte hele klassen seg for å ta oss til en tur til Siam shoppingsenter. Senteret lå ikke langt unna hotellet og vi kunne enkelt ta t-banen bort dit på 5 minutter. Siam senteret er kjent som et av de største sentrene i hele Thailand, og det er ikke uten grunn. Senteret var delt opp i fire forskjellige bygg og hvert av byggene hadde butikker i alle slag. Det var mange luksusbutikker og en mathall som hadde noe for en hver. Vi tilbragte mange timer på senteret, og var ganske slitne da vi endelig hadde tenkt oss tilbake til hotellet. En av fordelene med Bangkok er at t-banen går hvert fjerde minutt så det å komme seg rundt i byen ikke er noe problem. Jeg tror de fleste var slitne etter en lang dag med mye sol og gåing i byen, så mange la seg tidlig og forberedte seg til en ny dag.

Onsdag 30. mars

I dag hadde vi avreise tidlig på morningen, så det ble bare en rask frokost før vi satte oss inn i bussene og kjørte av sted. Første stopp på planen var Maeklong Railway Market som er et lite marked med ferske råvarer, rundt en time unna Bangkok. Gjennom markedet går det et togspor hvor toget kjører forbi flere ganger daglig, noe som har gjort det til et kjent sted for turister. Da vi kom stilte vi oss opp innimellom bodene og ventet på toget, men det viste seg at vi hadde bommet litt på tiden. Derfor dro vi videre til Damneon floating market, hvor vi ble fordelt på tre båter. På grunn av korona var det ikke så mange selgere og boder som var åpne, men vi fikk likevel en anelse om hvor livlig markedet hadde vært før korona. Det var uansett kult å handle på et flytende marked hvor både Sumin og Haibiao spanderte drikke og mango på oss. Noen i klassen fikk også kjøpt seg nye klær.

Etter at vi var ferdige der dro vi tilbake til Maeklong Railway Market for å få med oss toget kjøre forbi. Da vi stilte oss opp på ny fikk vi også observert hvordan selgerne effektivt ryddet unna bodene sine, hvor mange av dem var på hul, før toget kom. Det var veldig fasinerende, men siden det var så trangt måtte vi passe på at vi ikke var i veien for selgerne. Vi kunne høre tutingen fra toget før det kom og flere i klassen tok frem mobilene sine. Da vi endelig så det var det på så nært hold at vi kunne ha tatt på det om vi tok ut hendene våre. Det kjørte fint forbi og selgerne fikk satt ut bodene sine på nytt før de fortsatte dagen med mer handel.

Klassen spiste lunsj på en restaurant i nærområdet før turen gikk videre til et nytt tempel: Wat Bang Kung. I dag står tempelet inni et tre og røttene er med på å holde det stabilt. Selv om det er veldig lite er det nok så unikt og utenfor kan man se skulpturer av krigere. Vi var også innom et annet tempel (Wat Arun) og på hjemveien stakk vi en rask tur innom et blomstermarked. Siden det var så sent utpå ettermiddagen var de fleste blomstene allerede solgt dessverre.

På kvelden ble vi kjørt til Grand China hotel i China town for felles middag i 25. etasje med 360 graders utsikt. Selv om utsikten var pen, var matserveringen litt mer kronglete, noe som førte til at enkelte måtte vente i en evighet på mat mens andre allerede var ferdige.

Torsdag 31. mars

I dag var første dagen uten buss i Bangkok, men vi klarte oss fint til tross for varmen. Vi har jo blitt mestre på å ta BTS Skytrain, så det å finne frem til Jim Thompson´s House gikk som smurt. Her fikk vi en omvisning av en hyggelig thai dame og fikk lært litt om livet til Jim Thompson og thai silke. Turen avsluttet med et stopp innom souvenirbutikken, hvor samtlige i klassen kjøpte litt. Så kom dagens første utfordring: finne ut hvor Khlong Saen Saep båten gikk fra. Ikke nok med at Bangkok har offentlig transport på land, men de har det også på vann. Veldig grei måte å komme seg rundt på når du er langt unna metro og tog. I tillegg er det en annen måte å oppleve byen på, veldig deilig når det er så varmt ute.

Uansett, vi fant frem til slutt og fikk karret oss i land. Nå var det endelig på tide å spise lunsj, hvertfall for noen. I dag spiste vi på Jay Fai restauranten hvor vi hadde reservert bord allerede da vi var på Møre. Siden vi var så mange spiste vi i to puljer, en gruppe kl. 13 og en gruppe kl. 14. Jay Fai har også en Michelin stjerne, så tror mange i klassen hadde gledet seg til å prøve hennes berømte retter. Hvis dere ikke vet hvem hun er kan dere finne henne på netflix:). Vi prøvde blant annet hennes berømte krabbeomelett og tørre tom yum. Likevel var kanskje det kuleste å se henne på ekte, stå der med brillene sine og lage mat til oss.

Da folk var ferdige med å spise hadde klassen resten av dagen til egen disposisjon, noe mange hadde tatt nytte av. Rundt halvparten av klassen dro nemlig til frisøren for å fikse håret sitt den dagen, og mange ble ikke ferdige før på kvelden. Så da var vi klare for å dra hjem og pakke, nye og freshe.

Fredag 1. april

I dag sjekket vi ut av hotellet, hvor jentene delte på en koffert, siden bussene hadde så små bagasjerom. Deretter gikk turen videre mot Kanchanaburi, ca. 3 timer. På veien stoppet vi innom et nytt tempel: Wat Tham Suea, også kjent som Tiger Cave Temple. Etter at vi hadde sett oss litt rundt der dro vi videre og stoppet innom «Giant Rain Tree», som er over 100 år gammelt. Så var tiden endelig inne for lunsj før vi dro til hotellet og sjekket inn.