Eventyret i nasjonalparken Khao Sok

Fredag 25. mars

Turen vår til Smiley Lake House i Khao Sok startet med avreise kl 9:00 fra C&N Hotel i Phuket. Kl. 12:00 ankom vi en lokal restaurant ved havnen og vi spiste mat der før vi tok en times båttur ut til Smiley Lake House. For å komme dit kjørte vi gjennom nasjonalparken, der Smiley Lake House befinner seg. Turen var fredelig, der vi var omgitt av fin natur med høye fjell og turkist vann.

Været er veldig variert, med sol ved ankomsten vår, som ble til overskyet litt senere på dagen og endte med lyn, regn og torden. Skyene lettet litt ut på kvelden slik at vi kunne se den pene stjernehimmelen som var rett over oss.

Det er ingen internett eller dekning i nasjonalparken, så det ble to rolige internettfrie dager fylt med kortspill, bading og lesing. Flere i klassen hadde lastet ned episoder på forhånd som de så på. Men det ble litt krise da episodene ble sett ferdig og det ikke var flere episoder de kunne se på hahaha.

Lørdag 26. mars
På morgenen hadde vi mulighet for å dra på båttur for å se soloppgang. Båten skulle dra fra havnen klokka 0630 – så tidlig måtte vi stå opp, for å så innse at himmelen fortsatt var dekket av skyer og tåke. Det betydde at det var svært usannsynlig å se noen soloppgang, så et par gikk å la seg igjen for å få igjen en ekstra time med søvn.

Båtturen varte i ca. 1 time og vi kjørte rundt i nærmiljøet. Vi stoppa opp et par plasser og fikk se litt av nasjonalparkens villdyr. Vi så blant annet noen aper i det fjerne, en øgle, en falk og to hornbill fugler. Hornbill fuglen hadde vi tidligere sett i en dokumentarfilm om Thailand, så det var veldig kult å se den i live i sitt naturlige habitat. Soloppgangen ble det ikke mye av, men vi fikk også et glimt av denne i det fjerne. Over fjellene langt borte så vi solstråler som traff vannet over fjellet. Nedenfor er bilde. Etter morgenens båttur fikk vi frokost i hovedbygningen.

Soloppgang

Etter morgenens båttur og frokost var det det 4 timers hiking i jungelen og ekspedisjon til Nam Ta Loo Cave som sto på dagsplanen i dag. Det var flere som takka nei til denne turen, så totalt var vi 10 stk (inkludert Sumin og Haibiao). Dagsturen starta med en 20 minutters båttur, for så å gå et stykke langs elven. Da vi kom inn i jungelen var det masse bambus og andre vekster. Guiden vår spurte hvor gammel vi trodde et av bambusskudda der var. Vi gjetta flere år, men den var bare 1 år. Bambus vokser jo sykt fort.

Da vi gikk inn i jungelen var det også skilt utenfor med oversikt om noen av dyrene man kunne møte på. Der var blant annet en slange, men også øgler, eller leeches. Vi var barbeinte i sandaler/flipflops, med unntak av Renate som hadde forberedt seg med å ha på både joggesko og lange sokker. Allerede i løpet av de første minuttene i jungelen fikk gutta en etter en, små øgler som hadde satt seg fast på føttene deres. Det ble litt lyder og skrik, for øglene kom helt ut av det blå. Jeg ble hvertfall litt småskremt av å høre gutta slik å se dem desperate etter å få øgla av føttene sine. Christian sa det virka som den ene øgla skulle inn under huden hans.. Off, jeg så det for meg og grøssa. (Øglene setter seg bare utpå huden)

Etter vi hadde gått et stykke til ropte Niko at det var en øgle på bakken som lå der og krabba. Alle så på den. Den var liten og holdt seg fast i bakken med den ene enden av kroppen og svingte seg rundt med den andre i håp om at noen tilfeldigvis skulle komme nær nok til at den kunne grabbe seg fast. Etter jeg fikk se det holdt jeg blikket festet mot bakken. Fikk dunka hodet i noen trestammer et par ganger, men det var ok. Hele tiden kikket vi ned på beina våres, for å sjekke om noe nytt hadde festa seg fast. Det verste var at øglene kunne sette seg mellom skoen og huden vår, mellom tærne, eller under fotsålen. Det var derfor umulig å vite om du hadde en eller ikke, med mindre du sjekket ved å ta av hele skoen.

Vi gikk i flere timer og pga. det hadde regna så mye dagen før, så var det fuktig og vått, og derfor også fullt av øgler overalt på bakken. Selv så jeg en ny øgle ligge og slenge seg fra side til side desperat på bakken for hvert 50 meter jeg tok. Det var ingen som slapp unna øglene, selv fikk jeg 4 stk, men de fleste fikk mye flere. En av gutta hadde opptil 13 stk og noen hadde flere øgler på seg samtidig. Selv Renate som hadde på seg joggesko og sokker over anklene fikk 3 stk. Det var litt av en opplevelse. Sykt ekkelt og ubehagelig, men ikke farlig.

Da vi endelig var framme ved grotten ga alle fra seg mobiler for å legge dem i en vanntett sekk, som ikke var fullt vanntett? (Det gikk bra med mobilene) Vi fikk også hver vår hodelykt og tok et par bilder. Se dem nedenfor 

I grotta var det mørkt og kun lyset fra hodelyktene våre lyste vei. Elven var litt sterkere enn normalt etter regnet i går, så derfor var det også mer litt mer vann enn det vanligvis ville vært. Vi så hule-edderkopper og tusenvis av flaggermus allerede ganske tidlig inn i grotta. Det var steinete og litt vanskelig å gå noen steder. Det var tider hvor vi måte svømme, og i en liten del av grotta måtte vi lende ryggen mot den ene siden av huleveggen og beina mot den andre og krabbe nedover ved hjelp bruk av egen kroppsstyrke og et tau. Vi var inne i grotta i kanskje 1 time tror jeg. Dette var også en kjekk opplevelse sammen med folk i klassen. <3

På hjemveien var det ikke like fuktig og vått på bakken, så jeg ble ikke møtt av noen øgler heldigvis. Likevel var det noen stakkarser som ble. Vi møtte derimot på svært mange sommerfugler. Da vi kom tilbake på båten igjen skulle alle sjekke seg på beina for øgler en siste gang ,og da alt var klart kunne vi endelig slappe av. Lunsj venta oss da vi ankom de andre. Etterpå var det fritid og noen bada, mens andre slappa av i hyttene sine.

Klokka 1700 var det tid for ny båttur. Det hadde pøsregnet for litt siden, men nå var himmelen begynt å klarne opp. Det var veldig få folk som ble med, vi var 6 stk inkludert Sumin. På denne båtturen dro vi litt lengre bort og vi så noen bøffel-lignende dyr, noen fugler og en nydelig solnedgang. Det regna og det tordna og lynte, men samtidig var det solnedgang og en stor regnbue over himmelen. Synet siste del av båtturen var helt magisk og other-worldly. Omringet av majestetiske fjell, nydelig himmel og fantastisk utsikt hvor enn du så, som var i forandring, og like fin hele veien hjem.

På kvelden kunne man se stjernehimmelen klar og det lynte i det fjerne innimellom. Det var så mange stjerner som lyste på himmelen. Nydelig og vakkert, og god atmosfære pga. hvor fredelig det var ute. Man kunne høre noen gresshopper og andre dyr i det fjerne og vannet som forsiktig slo mot brygga/hyttene våres. Veldig bra dag <3

Søndag 27. mars
Etter frokost kl 9:00 og pakking av koffertene etter det, satt vi ved hovedbygget og ventet på at vi skulle reise videre til Bangkok. I mellomtiden spilte noen kort, noen leste bok, mens andre tegnet. Vi kunne også bade før vi dro, men flere ville ikke det for da endte man opp med å måtte reise med våt badetøy og håndkle, noe som ikke var så fristende. Vi tok båt fra Smiley Lake House 14:00 og dro tilbake til havnen. Så tok vi buss til Surat Thani. Der dro vi til et kjøpesenter og vi kunne selv velge hvor vi ville spise middag.

Etter shoppingturen, tok vi en times busstur videre til busstasjonen i Surat Thani. For å komme inn på nattbussen som skulle ta med oss til Bangkok, måtte man vise frem passet og få et stempel i passet. Så det var naturligvis det vi gjorde, vi stilte oss i kø for å få et stempel i passet. De i klassen som stod først i køen fikk stempelet. Men så tror jeg at fyren som stemplet, ble litt lei av å gi oss stempel i passet, for etter at han ga de første personene i klassa stempel, sluttet han å gi ut flere stempel og kikket bare på passene våres. Men så tror jeg han innså hvor mange vi var og ble lei av å se i passene våres, så han bare vinket oss videre mot bussen, uten å se på passene til de som stod sist i køen.

Nattbussen fra Surat Thani til Bangkok dro 19:00. Litt inne i bussturen fikk vi ta en pause der hvor vi kunne kjøpe drikke, snacks og mat. Man kunne eventuelt gå på do, men ut fra beskrivelsen jeg fikk fra de andre i klassa som hadde vært på doen, så var det et hull i bakken. Etter pausen dro vi videre til Bangkok og ankom byen kl 5:00 om morgenen.