Kina – “Matens rike” drar til Thailand

Halla

Da var det godeste Christoffer igjen da som skal skrive første blogginnlegg på studieturen. Etter en uke på skolen der vi har vært alene og laget mat selv, i tillegg til at vi har hatt vinterferie og forskjøvet påskeferie i nesten tre uker så vil jeg si at samtlige i klassen har gledet seg til denne turen. Flere i klassen valgte å isolere seg fra andre folk for å unngå å bli smittet, inkludert litt meg selv også. Hele skoleåret leder jo opp til denne turen og nå er vi endelig i gang.

Onsdag 16. mars

Det hele startet med at alle i klassen tok en PCR-test 72 timer før avreise. Jeg og de fleste i klassen tok testen i Oslo. Resten av dagen hadde vi fri og kunne gjøre hva vi ville. Jeg hadde ikke planlagt hvor eller hvem jeg skulle bo hos.

Torsdag 17. mars

Endelig hadde dagen kommet! Dette var dagen vi faktisk skulle reise av gårde. Hele klassen møtte opp på Gardermoen på morgenen. Vi møtte opp ca. 4 timer før avreise for å sikre oss god tid. På en flyplass så trenger man nemlig god tid. Jeg har jo vært på en del flyplasser opp igjennom årene for å si det sånn. Vi skannet og fikk sendt av gårde bagasjen vår samt fikk vi boarding billettene. Etter det gikk vi gjennom den klassiske sikkerhetskontrollen. Vi hadde jo veldig god tid på oss etter det. Så gikk vi rundt i Taxfreen og så litt. Vi tok først fly fra Oslo til Dubai, flyturen varte i 6 timer og 45 min. Vi var godt utstyrt med masse filmer og underholdning om bord så flyturen gikk veldig bra. Vi landet i Dubai International Airport. Flyplassen i Dubai må jeg si at er den største flyplassen jeg har vært på hittil. Det var hele 3 Taxfree på flyplassen. Det å være på flyplassen der var jo en opplevelse i seg selv. Det neste og siste flyet vi tok var fra Dubai til Phuket. Denne flyturen var litt kortere. Tok 5 timer og 40 min.

Fredag 18. mars

Etter 5 timer og 40 min på flyet landet vi endelig på flyplassen i Phuket. Jeg tror nok alle i klassen syntes det var deilig å endelig være framme. Når vi gikk ut av flyet og inn på selve flyplassen så måtte vi sette oss ned og fylle ut en lapp om reise og hotell informasjon siden vi skulle ta ny PCR-test. Når vi hadde gjort det så måtte vi vise fram en del papirer i mappen som vi hadde, det ble bare surr for min del. Etter det kunne vi endelig hente koffertene våre på bagasjebåndet. Etter vi fikk hentet koffertene våre ble vi sendt rett ut til selve testen.

Når vi hadde testet oss fikk vi en lapp med en QR-kode som vi skulle skanne for å få svaret. Vi tok et klassebilde på flyplassen før vi ble kjørt til hotellet i Patong. Når vi kom til hotellet så måtte vi laste ned en app for å skanne QR-koden for å få svar. Hvis man fikk grønn Qr-kode var man negativ. Min var jo oransje selv om jeg var negativ. Jeg fikk et papir fra mannen i resepsjonen at jeg var negativ. Når vi hadde fått utdelt rommene våre og nøkkel til rom så tok alle i klassen seg en dusj. Når alle hadde fått på seg nye og rene klær så dro vi ut å spise på en lokal restaurant rett borti gata. Litt senere på kvelden så tok Jeg, Christian, og Seline en gåtur rundt i området for å utforske litt. Vi gikk gjennom en stor gågate som jeg vil si hadde litt av vært. Mye lyd, mye lys, mye show, og mye folk.

Lørdag 19.mars

Denne dagen ble brukt til å dra rundt og utforske øya. Første stopp var Karon viewpoint, det var et utsiktspunkt der vi fikk utsikt utover havet. Fra dette utsiktspunket så kunne vi også se big Buddha statuen i det fjerne. Neste stopp på turen var promthep cape. Det er også et slags utsiktspunkt som ligger helt sør på hele øya. Etter promthep cape så dro vi til big Buddha statuen. Det er en veldig stor buddha statue, den største i hele Phuket. Den er 45 meter høy og 25 meter bred. Buddha statuen er laget Av betong og dekket i hvit marmor. Jeg syntes det var veldig kult å faktisk se en så stor buddha statue på nært hold.

Etter det besøkte vi Wat Chalong som er et buddhistisk tempel i Phuket. Det lå også noen andre templer i det området. Å se et ekte buddhistisk tempel på nært hold er noe jeg alltid har hat lyst til. Jeg, Niko, Jesper, og Christian kunne ikke gå inn i templene siden vi hadde for korte shorts som ikke dekket knærne. Ole hadde på seg en litt lengre shorts enn oss så han kunne gå inn. Når vi hadde vært der en stund så begynte deg plutselig å regne litt. Jeg tenkte at det bare var en liten regnskur men det begynte å regne SKIKKELIG MYE. Vi måtte løpe over hele plassen for å unngå å bli våte, men til liten nytte. Alle ble helt gjennomvåte! Vi bestemte oss for å dra tilbake til hotellet for å skifte til tørre klær. Lunsjen spiste vi i gamlebyen i Phuket. Gamlebyen hadde en del butikker langs gaten som vi gikk forbi. Etter vi hadde spist lunsj så dro vi til cashewnøttfabrikken i Phuket. Det var ikke noe fabrikk engang, det virket mer som en vanlig butikk der de solgte nylagde cashewnøtter. Vi hadde egentlig tenkt å dra til monkey hill men de fleste av oss var ganske slitne etter en lang dag så vi valgte å dra tilbake til hotellet. Senere på kvelden dro vi ut og spiste middag på en lokal restaurant.

Søndag 20.mars

I dag skulle vi få prøve Zipline i Hanuman World. Dette var en en stor ziplinepark over et stort område som gikk høyt opp over bakken. Vi dro i zipline gjennom en løype som vi skulle følge. De klarte crew folka var jo så å si på hvert stopp og sikret oss så vi følte oss relativt trygge. Jeg var sistemann av alle i klassen i løypa. Litt kjipt å være sist men noen må jo være sist uansett, sånn er det bare. Hele turen varte i sånn ca. 45 minutter. Jeg syntes denne ziplineturen var en veldig morsom aktivitet å gjøre. Når vi kom tilbake til hotellet så hadde vi fri resten av dagen. Noen valgte å slappe av på rommet mens andre dro enten på thaimassasje eller dro til stranden for å bade. Jeg dro på stranden å badet. Senere på kvelden dro klassen til et marked i Phuket sentrum.

Mandag 21.mars

I dag skulle vi på en heldags båttur til forskjellige øyer utenfor Phuket. Det startet med at vi ble kjørt fra hotellet til kaien ca 07.40 så vi måtte stå opp litt tidligere. Den første øya vi kom til var Maya Beach. Denne øya hadde en lang sti som vi måtte gå på og følge for å komme oss gjennom øya. På den andre siden av bryggen der båten hadde lagt seg til var det en veldig fin sandstrand med krystallklart vann som var turkist. Vi gikk litt frem og tilbake på stranda for å få tiden til å gå. Neste øy var Viking Cave. Det var ikke noen ordentlig øy, bare en vanlig hule. Etter vi hadde sett Viking Cave så var det tid for lunsj. Lunsjen spiste vi på Phi Phi Don Island.

Etter vi hadde spist så gikk vi litt fram og tilbake langs stranda og noen gikk innom noen boder som hadde litt stæsj. Vi fikk også snorklet litt under denne turen, jeg syntes det var veldig kult å snorkle. Man kunne se havbunnen og mange forskjellige fisker. Vi besøkte også Monkey Beach, en strand som hadde aper. Dessverre så hadde ikke tidevannet gått ned så stranden var fortsatt under vann. Det gjorde at vi ikke kunne gå på den stranda. Jeg tror nok alle fikk se apene og tatt noen bilder. Den siste øya vi kom til på turen var Khai Island. Her kunne vi bare ligge på stranden og sole oss og slappe av eller bade i vannet. Jeg gjorde begge deler. Vi fikk også servert frukt og vann. Jentene i klassen valgte jo å kjøpe seg alkoholfri pina colada. Til slutt kjørte båten tilbake til Phuket og der vi startet. Vi ble også veldig godt kjent med guiden vår som hadde et langt Navn på Thai. Vi kalte han bare Jay-Z. Han virket som en veldig kul og chill type vi snakket en del med og ble godt kjent. Jay-Z ble veldig populær blant noen av jentene i klassen.

Det var første del av vårt opphold i Phuket.