Hyttetur og frihelg

Hola chicas!

Jeg, Rebekka, er en av de som ikke har skrevet blogg. Så nå er det min tur til å oppsummere den innholdsrike uken til Kina-klassen.  Klassen har gjort veldig mye sammen denne uka, inkludert å dra på hyttetur og å ta en tur til Ålesund i frihelgen.

Vi startet uken med å dra til øya Runde på klassetur. Noe vi alle hadde gledet oss til. Det var deilig for oss å komme vekk fra skolen en stund, og oppleve litt mer av Sunnmøre. Denne øya er også kjent for å være hjemmet til lundefugler i hekkesesongen. Dessverre befant vi oss ikke der i hekkesesongen og ingen av oss så noen fulger i løpet av turen. Men på tross for det var turen vellykket.

På mandag morgen ble vi kjørt ut til øya, og fra parkeringsplassen måtte gå et stykke til hytta vi skulle overnatte på. Alle hadde med seg overnattingsutstyr og hele klassen bidro med å bære mat og andre ting over til hytta. Hele turen gikk veldig fint, og det var flott natur og fin utsikt hele veien. Turen var ikke veldig tung og tok ikke klassen mer enn drøye 90 min. Den eneste utfordringen vi hadde var at den siste delen av stien ned til hytta var nokså bratt, så vi måtte trå forsiktig nedover fjellet. Da vi kom frem var alle sultne, og vi satte i gang med å lage middag nesten med en gang. Retten var meksikansk gryte, noe alle i klassen fant appetittlig. Resten av kvelden slappet vi av med å spille kort, og å ha leker. Christian hadde også bursdag den dagen, og vi hadde derfor en liten språktime der vi lærte bursdagssangen på kinesisk. Utover kvelden gikk enkelte en liten tur på jakt etter dekning på telefonen, noe vi etterhvert fant ut at eksisterte på utedoen. Dermed ble det flere turer til doen, enn vanlig for mange i klassen de neste dagene.

På tirsdag hadde ikke Kina-klassen planlagt en veldig hektisk dag. Vi startet med å spise frokost rundt 10-tiden, og etter det begynte de som ville på en liten øyekspedisjon å gjøre seg klare. De som dro ut på tur fikk pent oppholdsvær, men det var nokså kraftig vind. Til tross for at vinden slet litt ekstra på kreftene, ble det en hyggelig tur for gjengen. Den resterende delen av klassen som ikke ble med ut, var igjen i hytta og fordrev tiden med det man regner som hyttekos. Flere leste eller hørte på podcaster, og det ble spilt en god mengde kortspill. Monopol ble også tatt frem, til stor ekstase for Nikolai.

Da gjengen som hadde vært på tur kom tilbake til hytta ble middagslagingen igangsatt. Den dagen var det kyllinggryte og brød på menyen. Etter middag var det duket for skattejakt i regi av Christian, Sol Emma og Renate. Vi ble delt inn i to lag og måtte gå rundt på øya og i hytta for å finne spor. Det var gøy for begge lagene, og til og med Haibiao var veldig engasjert i å hjelpe lag 1 med jakten. Men til tross for Haibiao og lag 1 sin innsats ble det dessverre lag 2 som gikk av med seieren. Vi gratulerer Nikolai, Victoria, Trinh, Seline, Ida, Enya og Sumin. Utover kvelden fortsatt hyttekosen, med både kortspill og quiz, og Maria sto for vaffellaging til hele klassen. Det falt i god smak hos alle, og det var meget vellykket kveldsmat!

På onsdag morgen var det pakking og vasking som sto på programmet. Alle bidro med å rydde ut av hytta og å gjøre oss klare for hjemturen. Da vi til slutt var klare for å dra rundt kl. 11 og alle skulle komme seg ut døren merket vi at været ikke var like godt som da vi ankom hytta. Det var nemlig stiv kuling utenfor hytta med hele 25 m/s forferdelig vindkast, klar til å blåse oss av banen. Vi visste at det mye vind ute, men vi hadde ikke ant at det var så ille som det var. Vår første etappe var å komme oss fra hytta til Runde fyr som lå omtrent 100 meter unna. Jeg tuller ikke når jeg sier at vi brukte nærmere 10 minutter på å komme oss dit. Det var nemlig så sterk vind at vi måtte holde oss ekstremt godt fast i rekkverk og tau. Til og med da var det vanskelig å gå ordentlig, fordi vindkastene prøvde å seile oss av gårde. Til og med de største og tyngste i klassen slet med å holde balansen da vinden tok tak. Jeg tror mange av oss hadde liten tro på at alle skulle komme seg helskinnet hjem dersom vinden skulle vare. Men vi måtte gå. Videre fra fyret fortsatt turen til foten av fjellet, og deretter oppover stien i den relativt bratte fjellveggen. Uten vind hadde nok dette allerede vært en ganske tøff strekning for mange i klassen, men da det i tillegg blåste så mye at du måtte holde deg fast i noe konstant, ble det en ekstra utfordring for alle. Jeg tror mange følte på en slags dødsangst i det de gikk oppover (dette inkluderer også undertegnede). Mange av oss lette jentene måtte holde oss fast i gresstuster og steiner for ikke å bli blåst overende, for en kunne bli ganske hardt skadet om en ikke var forsiktig. Det var bra Haibiao gikk bakerst og passet på at alle kom seg oppover, spesielt Enya som slet mot vinden og måtte holde seg fast for harde livet. Etterhvert som vi gikk oppover fjellet ble det mindre og mindre vind og det ble lettere å gå. Nikolai gikk fortest og ledet ann, mens resten av klassen kom i grupper bak han. Selv om vinden ble svakere på fjellet enn fra der vi startet var det ikke bare bare å gå. Vi måtte fortsatt passe på å ikke bli tatt av noen sterke vindkast, og spesielt Ida ble tatt av vinden et par ganger da hun rullet bortover. Men til tross for vinden kom vi oss alle tilbake til parkeringsplassen der minibussen kom for å hente oss. Og heldigvis var ingen blitt skadet. Den hjemturen er helt klart noe klassen aldri kommer til å glemme, og selv om det var ganske skummelt der og da, tror jeg mange i klassen ikke vil vært foruten denne opplevelsen.

Da vi kom tilbake tok de fleste seg en velfortjent dusj før vi spiste middag. Selv om noen i klassen måtte være bærehjelp i kulturhuset i noen timer tok Kina-klassen det ganske rolig utover kvelden. Men vi hadde et kort møte for å planlegge litt til Ålesund-turen vi skulle dra på dagen etter, siden vi hadde langhelg med fri fra skolen fra torsdag ettermiddag til søndag.

Denne uka har vi ikke vært mye i klasserommet, men vi hadde en halv dag skole  med Sumin der vi lærte om KKP på torsdag morgen. Det var veldig interessant og jeg tror klassen synes det er gøy å lære om Kinas moderne kultur og historie. Da timen var over var det duket for suppelunsj, men de fleste tenkte nok mest på pakkingen sin til turen. Vi skulle ta bussen til Ålesund litt på ett og alle i klassen skulle møte opp i god tid. Vi var 14 fra klassen som dro, og vi kom oss alle på bussen. Bussturen tok litt over en time, og det gikk veldig fint. Da vi kom frem ordnet Christian og Sol Emma med leiligheten vi hadde leid igjennom Air BnB, noe som var supert. Resten av klassen tok seg en spasertur imens og kikket raskt rundt etter severdigheter (noe det var nokså lite av). Enkelte tok seg en tur på Burger King, noe mange har savnet i den tiden vi har vært på folkehøgskolen. Etterhvert kom alle seg til leiligheten og fikk pakket ut. Vi tenkte å ha en ganske rolig kveld og mange bestilte sushi og pizza til middag. Sushi var det flere som var glade for, ettersom det er en mangelvare i Ørsta. Utover kvelden ble det god stemning i leiligheten og vi utfordret visst noen andre fra skolen som også befant seg i Ålesund på karaoke duell. Duellen ble kort avsluttet når hele opplegget var dårlig planlagt.

På fredag var det litt opp til hver enkelt om hva de ønsket å foreta seg i Ålesund. Enkelte sto opp tidlig for å gå litt i byen, mens andre lå og dro seg til nærmere klokka ett. Vi gikk i grupper, der noen dro på cafe og andre dro på shopping. Men klokka 14 møttes mange av oss for å gå opp til Fjellstua. Det var en restaurant 130 m.o.h. der man kunne glanse utover hele byen. Det var trapper hele veien opp og turen tok ikke mer enn 30 minutter. På veien tilbake gikk vi innom matbutikken for å handle inn til taco. Middagen lagde vi sammen og igjen hadde vi en hyggelig kveld sammen i leiligheten.

Lørdagen gikk på samme måte som fredagen. Vi kunne velge om det var noe vi ønsket å gjøre og noen tok seg turen til akvariet, andre gikk på cafe, mens enkelte bare slappet av i leiligheten. Igjen så hadde vi ingen store planer for dagen, utenom at vi hadde tenkt oss på restaurant på kvelden. Vi var ni stykker som dro ut. Valget av restaurant ble selvfølgelig kinesisk, noe annet ville vært blasfemi. Restauranten het Long Cheng (Dragebyen restaurant) og både maten og restauranten var vellykket. Helt klart noe vi vil anbefale om du ønsker å spise asiatisk i Ålesund. I tillegg var restauranten fint dekortert med kinesiske drager, fisker og annen pynt. Noe som dro frem lysten etter Kina-turen, enda mer!! Utover kvelden tok vi igjen det ganske rolig, og vi forberedte oss på avreise dagen etter.

På søndag skjedde det ikke særlig. Vi vasket ut av leiligheten og pakket resten av tingene våre. Bussen til Ørsta gikk kvart på to og vi måtte være ute av leiligheten kl. 12, så for å slå i hjel litt tid satte vi oss på cafe. Tiden gikk fort når mange av oss har fått et usunt forhold til Candy Crush. Nikolai og jeg har også tatt opp interessen vår for Pokémon GO. Og andre spiller et liknende spill med navn Pikmin. Ventetiden ble ihvertfall ikke lang, og vi var fort på bussen tilbake til skolen. Vi var enige at det hadde vært en hyggelig tur, men at det var deilig å komme tilbake igjen. Resten av kvelden slappet klassen av med serier og snacks i tv-stua. Alt i alt har dette vært en veldig hyggelig og opplevelsesrik uke og Kina-klassen takker for nå:)

Takk for du leste bloggninnlegget mitt!

Mvh

Rebekka H.

(ps: det ble visst 1812 ord)