Opptur, nedtur og hjemtur

Denne gangen er det Robin, Tina og Xiaomi (Anna) som skriver blogg for de 4 dagene som har gått nå.

På onsdag morgen hadde vi pakket koffertene og var klare for å dra ned fjellet. Vi hadde satt oss godt til rette i bussen og dro nedover. Da vi var kommet et godt stykke ned veien begynte det å lukte i bussen og vi skjønte ikke hva det var for noe, før vi stoppet og gikk ut og så at hjulene på bussen var svidd. Så da var det ikke rart det luktet brent gummi inne i bussen.

Vi kom oss gjennom den lukten og dro videre til en jernbanestasjon og tok tog fra Jiji til Checheng, det var et veldig fargerikt tog som vi likte veldig godt. Fra Checheng dro vi til Sun Moon lake. Da vi kom oss dit så gikk vi og leide sykler, vi tok en prøverunde og begynte å sykle rundt innsjøen, men vi snudde for vi måtte rekke middag. (Vi hadde ikke syklet rundt hele uansett, for det hadde tatt 3 timer)

Neste dag dro vi på båttur der vi besøkte Wenwu tempelet. Her hadde vi en “liten” klatretur opp trappene. “Det var ikke morro” sier Anna. Derimot var det veldig fint og det var verdt kampen mellom menneske og trappetrinn! Videre gikk ferden over vann der vi møtte selveste båtmannen Wasabiiiii! Han sa “Norwegian yes, Italiens *kick*”. Da vi kom ombord fikk selveste Sumin ta styringen av skuta og kjørte så avgårde mens “Ja vi elsker” ble spilt av på høytalerne og Norske wikifackts ble opplest.

Fra en ferd til en annen valgte en del av oss å ta fart på sykkelen og sykle opp en laaang seig oppoverbakke til et nytt tempel. Xuanzang tempelet var det som ventet oss på toppen (samt FLERE trapper). “Tempelet var grasiøst, fortryllende og eksemplarisk i sin klasse!” synes Robin.

Da ferden var over og alle trengte rene klær var vaskemaskinen populær blant oss Nordmenn og køen var lang. Resten av dagen gikk til å slappe av før en god middag. Etter middagen fikk vi noen triste nyheter. På grunn av corona viruset så vil skolen at vi skal dra hjem til “trygge” Norge. Så med dette blir det ingen Japan på oss, noe som brakte mye sorg over klassen.

Fra en dårlig stemning gikk den opp i fyr og flamme da vi kom til Chang Tai Junior High school. Her hadde vår kjære Emilie en fantastisk tale! Hun improviserte hele talen, noe som tok elevene med storm og hun fikk egne fans! Her ble vi også underholdt med musikkinnslag, det var både tradisjonell musikk og klassisk musikk fra et streng-orkester. Etter denne flotte opplevelsen gikk klassen sammen 2-3 stk og begynte å snakke med elevene. Av de fikk vi godteri og en kopp, vi lagde også små lanterner sammen med de. Naturfagslæreren på skolen viste oss hvordan de sendte opp lanterner, ved å tenne på en tepose, mens den sto oppreist. Etter denne flotte opplevelsen på ungdomsskolen ble vi “kontaktet” av elevene igjen på sosiale medier, og holder fremdeles kontakten med dem. 🙂

Når vi var ferdig på skolen tok vi bussen til enda en tempel, hvor vi ble guidet av Xyu (Sandra) mellom flere bakgater og vi fikk se flere templer som lå “gjemt” i Kiayi. På denne dagen skulle vi egentlig skrive blogg, men siden Haibiao ikke var tilstedet fikk vi ikke tak i pc`en. Så da får vi skrive for 4 dager, og ikke for 3 dager. Tusen takk for det Haibiao!:)

Det som skjedde da denne dagen (som vi egentlig ikke skulle skrive om) er at vi dro til Rainbow Village, som var veldig fin og fargerik! Det skulle egentlig rives, men en mann som bodde der ville ikke forlate plassen, så han begynte å male alle steder av eiendommen han kunne se. Så det ble forandret til en turistattraksjon (noe som var et veldig bra valg!)

Bussen dro dermed videre til hakka folket hvor vi fikk lage leicha, altså at vi malte vår egen te. Det var ulike tanker om smaken av dette. Meeeen, den gode nyheten er at alle likte den gratise snacksen vi fikk, som ble oppspist hehe. Etter det var det nok en gang en lang busstur tilbake til Taipei!!!

EN HEL BUSSTUR RUNDT TAIWAN! Det har vært en fantastisk rundtur, hvor vi er utrolig stolte av Haibiao og Sumin for ett flott opplegg over 3 uker!:)

Takk, det var alt vi hadde å komme med for disse dagene! Vi gleder oss til de resten av denne flotte turen før 14 dager i karantene.

Da forlater vi bloggen for denne gang og legger oss trygt under dynen, god natt:)

Her er bildene fra disse dagene:

« 1 of 2 »

Comment (1)

1. Heidi

Det er såå gøy å lese bloggen! Såå synd at dere ikke fikk oppleve Klns og Japan! Jeg regner med dere tar det igjen seinere! 🙏