Adidas helvete i Tainan og trapper i Alishan

Hei, idag/kveld så skal jeg(Karl) og Patrick skrive blogg om hva vi gjorde i Tainan og Alishan.

Første dag i Tainan hadde vi en rekke ting å gjøre. Først tok vi bussen til “Zeelandia”. Dette er en festning bygd av nederlenderne i 1634 (takk Peter), festningen hadde også blitt utvidet og restaurert av Japanerne i 1895.

Fra festningen gikk vi igjennom gamle gater med mange boder som solgte “fake pokemon” og mat. Vi tok en pause ved et tempel for å vente på Haibiao, som hadde forvirret seg bort med noen elever. Her ble Sumin spurt det daglige spørsmålet “hvor er de fra?”. Taiwaneseren som spurte hadde ikke hørt om “Norway”, dette førte til at når Sumin sa vi var fra “nou wei” ble hun kalt frekk, for å ikke svare på spørsmålet hennes.

Til slutt kom Haibiao og de resterende elevene, å vi kunne da gå videre til Trehuset i Anping.

Når vi kom til Trehuset forventet vi å se et hus lagd av tre, men der tok vi feil. Huset var et lager slukt av et tre. Etter klassen våres hadde tatt bilder av trehuset, fløy vi som møll til flammen, hva fløy vi til? The GiFt ShOp!

Vi gikk gjennom et marked, der alle dro på Family Mart og kjøpte is, eller noe godt å sippe på. Deretter dro vi på et altfor fint hotell for å spise lunsj. Vi dro så til et pølse museum, Black Bridge. Det var ikke mye å se der, men vi fikk smake på en pølse som Haibiao gav oss. Bussen kjørte oss til en Carrefour, (en supermarket kjede som man finner over hele Taiwan).

Mange av oss dro dit for å lete etter en Adidas butikk. Det var ingen Adidas butikk der, så vi gikk gjennom gater for å finne en taxi. Vi dro til den ene Adidas butikken etter den andre, og hver eneste gang ble vi skuffet ved å finne ut at det var en Outlet. Det var til og med en butikk som vi dro til som ikke solgte noe Adidas i det hele tatt. Ole Edvard, aka Adidas Jr, var ikke fornøyd med dette. Den siste gangen vi skulle på en Adidas, etter at halvparten hadde gitt opp, så fant vi en butikk som var bare 11 minutter fra hostellet. Det vil si at vi alle reiste rundt i hele Tainan bare for å finne den perfekte butikken, som var en gå distanse fra hostellet. Mange fikk kjøpt seg kule ting.

Dagen etter så var det på farta igjen. Det ble besøk til et tårn som heter Chinkan Tower. Det ble mye tull om at det het “Chicken Tower”. Vi gikk rundt og matet mange karper. På toppen av Chinkan Tower så var det et lite alter der man kunne be for å gjøre det bedre på eksamen. Det var to halvmåner man kunne kaste på bakken. Etter måten de lander på så gir de deg et svar. Her kunne man også donere en hvilken som helst sum for å så få seg en ganske fin blyant.

Vi dro til Confucius Temple, men der var det stengt, grunnet oppussing . Men hele klassen var mer interessert i en dam med mange skilpadder, og når vi mener mange, så mener vi MANGE.

Til lunsj ble det Korean BBQ (eller som Haibiao kaller det: BabyQ).

Karl: Så Patrick, hva syntes du om BabyQ?
Patrick: Det var godt det.
Karl: Takk for innspillet Patrick! videre til bloggskriving–>

Etter lunsjen reiste vi videre til “Hayashi Department Store”. Dette var en fler etasjer butikk i japansk stil hvor du kunne finne nesten alt. Det meste var håndlaget. Etter vi var ferdig her reiste vi videre til Chimei museet. Dette var et museum dedikert til vestlig historie og kunst.

Neste dag reiste vi fra Tainan og videre til Alishan fjellet. vi stoppet først i Hinoki village som er restaurerte japanske bygninger, hvor de nå selger diverse varer. Vi stoppet ved en te gård oppe i høyden, og så kom vi til Alishan fjellet. Etter middag på Alishan dro vi til 7/11 for å kjøpe provianter til morgendagens affærer. Her fant Haibiao ut at han skulle ha det litt gøy, og sa til noen taiwanske jenter at Karl kunne kinesisk. Dette førte til at alle hadde det ganske gøy, hvor de lærte oss banneord på kinesisk, og vi lærte dem på norsk.

Dagen etter så var det vandring på de fleste av oss i klassen. Dette var en veldig fin tur rundt på Alishan fjellet der man kunne se enorme Rød Cypress trær. Veien å gå var mer behagelig enn man skulle ha forventet, etter at Sumin hadde sagt sin legendariske setning, “Lite krevende tur”. Hele veien var lagt med planker og trapper. For å sitere Peter: “Ah Stairs, my mortal enemy”.

Før vi sier takk for oss så skal vi fortelle deg om hvordan man gjør Haibiao sur, noe man ikke skulle tro var mulig. Først tar du røyken fra han og er ikke det nok , så må man bare knuse kameraet hans. Da vi spøkte om dette med Haibiao sa han til oss: You die! mens han lo hysterisk.

Takk for oss og lås dørene deres ellers kommer Haibiao og tar dere. God Natt.
We done, finito, Karl and Patrick singing off, gone sleep. Bye.

Her er bildene fra disse dagene: