Å sove med fiskene

Heisann, i dag er det Georg og Halvor som skal skrive om dagene etter besøket hos urbefolkningen. Vi har opplevd ganske mye og har erfart ting de fleste har bare drømt. Reisen har blant annet tatt oss med til den vakre turistbyen Kenting, et nasjonalt museum om marinebiologi og akvarium, en Hakka-landsby med navn Meinong og et nybygd Buddha-museum. Dette er bare noe av det vi har fått oppleve de siste dagene.

Beste bilde av Taiwans beste klasse

På reisen ned fra Taitung stoppet vi på veien for å se togstasjonen som ligger nærmest Stillehavet her på Taiwan, der fikk vi fylle opp stempelbøkene våre og oppleve hvordan det er å ha vinger. Vi stoppet på Taiwans beste varme kilde, med urtebad i alle regnbuens farger, en sklie, et basseng og en badstue, der fikk vi alle senket skuldrene litt og slappet av i det varme vannet.

Turen ned til Kenting var lang, varm, og de fleste i klassen tok til å sove på veien. Når vi endelig nådde Kenting så kjørte vi rett til Kenting nasjonalpark for å oppleve Taiwans sørligste punkt, og få en fantastisk utsikt over Stillehavet fra noen vindsterke klipper. Der håret virkelig fikk flagre.

Hostellet vi bodde på i Kenting het “My Home”. Det var klart at My Home var glad i vestlig kultur, ettersom vegger, møbler og alt annet var prydet med vestlige artister, skilt, merker og andre kjennetegn. Vi fikk endelig oppleve litt privatliv ettersom vi alle fikk vår egen kapsel med låsbar dør. Kapslene hadde derimot dårlig air condition, så nettene ble nokså varme.

Neste dag fikk vi fri til å gjøre som vi ville. Noen valgte å bare slappe av på hostellet, noen reiste til stranden for å bade og sole seg, noen reiste rundt i Kenting for å utforske byen og en stor gruppe valgte å prøve seg på dykking. For oss som valgte stranden, så var strandlivet avslappende, terapeutisk og deilig. Åtte av oss bestemte oss for å dykke: Dagen startet med at vi ble hentet ved hostellet kl 10.00. Der dro vi til en dykkeskole hvor vi skiftet til våtdrakter og fikk ett lynkurs i kommunikasjon under vann. Så satt vi bak på en truck og dro avgårde til stranda, det var skummelt. Når vi dykket så mange forskjellige fisker og koraller. Fiskene var ikke menneskesky og likte å bli tatt bilder av.

Dagen etterpå skulle ting bli virkelig interessant, en dag mange i klassen har sett fram og gledet seg til, nemlig det nasjonale museum for marinebiologi og akvarium. Grunnen til at så mange gledet seg, var fordi vi skulle overnatte på akvariet, i glasstunneler som går gjennom et gigantisk akvarium fylt med hai, rokker og mange andre fascinerende fisker. Før utforsking og overnatting på akvariet så tok vi buss til en lokal gård, der vi plukket skjell i vannkanaler. Vi plukket hvite reddiker som vi lagde kimchi av, den kan vi ikke spise før om tre dager. Vi fikk en fantastisk guide med navn Alice da vi kom tilbake, som overrasket alle med sitt gode humør.

Overnattingen i tunnelen var en surrealistisk opplevelse, som de fleste av oss aldri kommer til å glemme og jeg har planer om å bruke setningen “Jeg har sovet med fiskene” eller “I have slept with the fishes” trolig for resten av mitt livet. En ting var sikkert, dette var første gang hele klassen sov i samme “rom”, og da fikk vi virkelig oppleve hvordan det var å høre snorkingen til nesten hele klassen. Dette var en opplevelse vi sent kommer til å glemme, både for godt og vondt.

Neste dag måtte vi dessverre reise fra akvariet, før avreise fikk vi se mating av fiskene. Tanken var fylt med hammerhai, rokker og djevelrokker, samt andre haityper og fisker. Deretter gikk vi ut til en korallstrand og fikk se på livet i vannkanten, der var det alt fra kreps til giftige snegler og krabber.

Turen gikk videre til Tainan, som betyr at for første gang på turen så reiser vi nordover i stedet for sørover. På reisen hadde vi to stopp, det første var Meinong, en vakker Hakka-landsby med flere vakre lokale butikker. Her fikk vi male våre egne paraplyer. Paraplyene var dessverre ikke store nok til å beskytte oss mot regn, men det stoppet oss ikke fra å lage noen vakre paraplyer.

Det andre stoppet var et museum til ære for Buddha, det var bygget i 2011. Vi brukte overraskende lang tid på å gå over plassen, men det var absolutt verdt det når vi vandret til toppen og fikk se den store Buddha-statuen. Her ga vi våre ønsker til Buddha og tok et par fantastiske klassebilder.

Takk for oss, se fram til neste innlegg for flere eventyr i Taiwan!

Her er bildene fra disse dagene:

« 1 of 2 »
Dette innlegget har blitt korrigert av Patrick, Holger og Ole Edvard.