50% kultur, 50% buss

Heihei, nå er det Emilie og Åro som sitter på meget lave stoler på Tiintinn hotell og skriver blogg. Vår historie starter fem dager tilbake da vi busset fra Yilan til Hualien. På denne turen fikk vi stoppet innom National Center for Traditional Arts. Her var en fin liten handlegate, forbeholdt selgere av tradisjonelle varer. I tillegg, var det museum og teaterforestilling. Teaterforestillingen var nok veldig spennende, med svært tradisjonelle kinesiske operakostymer og musikk. Dessverre for oss ble dette en forvirrende halvtime, da hele forestillingen foregikk på hokkien, med kinesisk undertekst på skjermene.

På vår første dag i Hualien tilbrakte vi en hel dag i Taroko nasjonalpark, som ifølge Sumin og lokalbefolkningen er et av Taiwans must-see attraksjoner. Vi gikk av bussen, klare for en fin naturopplevelse, men fikk isteden utdelt beskyttelseshjelmer og startet på en vandring inne i tuneller med biler susende forbi (med vårt hell så var det veiarbeid). Da vi omsider kom oss ut av tunnelene fikk vi utsikt til flotte fjell. På den lengste stien gikk vi mot det vi trodde var et utkikkspunkt til en foss. På veien gikk vi forbi en del andre turister med regnjakker, da dette var en gruelig varm dag tenkte vi at dette virket unødvendig. Det viste seg i det vi gikk gjennom en grotte og fikk masse vann i hodet at fossen gikk over grotta, og vannet var selve fossen. Etterhvert som vi gikk litt lenger innover i grotta la vi også merke til at nesten alle de andre turistene gikk barbeint, noe vi syntes var litt snodig. Dette var helt til vi tråkket i de første vanndammene som dekket hele stien, og deretter selv sto under “fossen” for noen bilder (og skoene var dermed ikke så tørre lenger). Stort til utkikkspunkt var det heller ikke.

På slutten av dagen måtte vi finne mat selv. Da klarte vi på magisk vis å ende opp på restauranten hvor kelneren snakket engelsk, vi fikk gratis fastelavensboller og nudlene smakte spagetti bolognese. Det ble ved en tilfeldighet en ordentlig hjemmekjær kveld.

Reisedagen fra Hualien til Taitung ble den lengste reisedagen vi vil få i løpet av rundturen i Taiwan. Vi dro av gårde klokken 09.00 om morgenen og ankom i Taitung etter litt over ni timer. Det ble stopp for bildeseanser med risterrasser, havutsikt, overgangen til tropisk landeområde og Sanxiantai broen. Mot slutten av bussturen var Åro svært energisk og Emilie var svært dau.

En dag i Taitung ble brukt på å dra ut på bygda for sykkeltur. I løpet av bussen forestilte vi oss alle hvor svette og slitne vi ville bli når vi skulle sykle bortover veiene. Da ble det helt perfekt at vi i ekte kinaklassestil overtalte Sumin og Haibiao til å gå fra manuelle enmannssykler til elektriske firemannssykler med tak (enkelt og uten anstrengelse, slik vi kinafolk liker det). Dermed ble det en svært morsom tur bortover landskapet der det ble kappløp og forbikjøringer med våre flotte sykler. Favorittdelen i turen ble nok pausestunden da vi kjørte kappløp i uendelige omganger rundt bilene på parkeringsplassen foran en butikk. Emilie og hennes gruppe kom svært godt ut av alle kappløp siden deres sykkel soleklart var den med best batteri.

Mandagen i Taitung besøkte vi den taiwanske Bunong urbefolkningen. Med dem fikk vi gått gjennom en liten seremoni for å ha en god vandring gjennom skogsområdet (det ble en ganske kort tur da ingen av oss kom med passende klær). Videre fikk vi kledd oss opp i tradisjonelle klær, lært sang, dans og bueskyting. God lunsj ble også servert i forskrekkende store mengder.

Bunong folket har blitt kjent for sin flotte sang