Ut på landet

Hei! Disse 3 dagene er det Anna Elen og Thea H som skal skrive blogg 😀 Det er våre 3 favorittdager til nå, så det passer veldig fint at vi skal skrive om dem!

Le’ old-time flavor of Taiwan (Klein selfie med hyggelige damer i sjokoladebrødbutikken)

Dag 5 på turen startet perfekt med fin sjøutsikt og fantastiske steinformasjoner. Klassen var på tur til Yeliu geopark som ligger ca 45 minutter utenfor Taipei. Da vi kom frem samla klassen seg for å ta et klassebilde, som vi ikke hadde fått med oss, med utsikt over parken i bakgrunnen. Vi som allerede hadde gått ut i parken snur oss og ser de andre stiller seg opp til bilde, så vi løper med et håp om å på være med i bakgrunnen blant steinene. Dette klarte vi!

Vi er i bakgrunnen 😀

Som turen starta, fortsatte den. Vi var alltid et skritt foran resten av klassen. Høydepunktet var gåturen opp til et stort tårn på enden av en klippe, til tross for den stekende sola og mangel på vind(og joggeturen ned siden vi trodde vi hadde dårlig tid).

Etter parken dro vi til en lokal restaurant. Da Sumin skulle bestille mat hadde de fortalt henne at porsjonene var små, så hun bestilte dobbel porsjon av alt. Dette endte med en overflod av mat og borene våre var overfylte. Utenfor restauranten var det et tempel vi ente opp med å gå inn i. Det var en fint lite avbrekk.

Videre dro vi til Danshui distriktet og besøkte en liten by hvor det var tatt var på gamle handlegater. Her igjen mista vi klassen og vi endte opp utenfor turistgatene, langt oppi ingensteder. 10 min før bussen skulle kjøre videre var vi i et prøverom og hadde egentlig ingen peiling på hvor vi var. Heldigvis var vi bare 2 min unna bussen.

For å avslutte en fantstisk dag dro vi havna og så solnedgangen før vi dro til Shinlin markedet tilbake i Taipei for å spise middag. Der gikk vi gjennom en gate som ikke bare hadde mat men alt mulig. Når vi skulle dra hadde ingen fått med seg at vi skulle være med tilbake til hostelet, så når vi kom 4 minutter for sent hadde alle sammen dratt, men dette var en av de beste tingene som kunne skjedd. Da vi begynte å utforske bakgatene fant vi den mer lokale delen av markedet hvor det var mer mat og billigere priser. Det var her vi fant Sjokoldebrødet!!(Som vi sitter og spiser på nå.)

Dag 6 begynte med tur til dyreparken for å se på pandabjørner. De var veldig søte! vi dro også for å se på rødpanda som var plassert i andre enden av parken. klassen skulle prøve å gå samla siden vi ikke hadde så mye tid i parken, men dette funka dårlig. Etter å ha sett på rødpanda bestemte vi oss for å gå å se på koalaene, selv om vi hadde litt dårlig tid. Dette førte til ny løpetur gjennom parken i solsteiken.

Vi var også på besøk på NTU (National Taiwan University) hvor vi ble delt i to grupper, en med engelsk guide og en med kinesisk. Uventa fikk vi vite mer om palmene enn selve studentlivet på universitetet, men det hadde sin sjarm.

Til slutt besøkte vi Longshan templet med mange syngende besøkende og munker. Det var en interessant opplevelse og alle fikk tenne sin egen røkelse.

Senere på kvelden fikk vi fritid til å gjøre det vi ville. Noen var på shopping, andre dro til Taipei 101 for å dra opp i toppen av tårnet.

Dag 7 starta med utsjekk av hostellet og vi starta turen sørover. På veien stoppa vi mange plasser:
-Toalett, men bussen endte opp med å kjøre borti en annen bil, så vi ble evigheter på overtid.
-Museum, som var stengt, så vi så på arkitekturen.
-Whisky destilleri, hvor vi fikk prøvesmake whisky og Sumin tok over mikrofonen under prøvesmakingen og snakket norsk utover hele bygget med mange taiwanesere.
-Teplantasje, der vi fikk plukke og lage vår egen te.
-Pannekakehus, hvor vi lagde våre egne kinesiske pannekaker med vårløk inni, og fikk dra opp en vårløk hver av jorda.

Etter å ha kommet frem til et veldig fint hostel dro vi på en VELDIG lokal restaurant med veldig god mat.

Til slutt dro vi på et badehus for å slappe av i varmekilder etter en lang dag.

Her er bildene fra disse dagene. 🙂