Tøff tur til Taiwan

Hei og hå, nå er vi tilbake igjen – for tredje gang! Det er nemlig Nora og Thea Sofie sin tur å skrive blogg denne uken (med Ådne som moralsk støtte, siden det gikk veldig galt sist gang vi hadde blogg).

Dag 1:
Vi kan begynne med vår tur – uten Thea Sofie (dramatisk lyd).
Dagen startet med at alle kom seg til Gardemoen, og møtte opp til gaten kl 15:00 – utenom Robin som reiste fra Flesland i Bergen, og Thea Sofie som reiste fra Trondheim lufthavn. Fra Gardemoen, tok vi fly til Amsterdam som tok omtrent 2 timer. I Amsterdam gikk vi rett til gaten vår som skulle ta oss med til Taipei. På vei bort til gaten måtte noen av oss gjennom tilfeldige sikkerhetskontroll, men alle kom seg trygt gjennom.
Så begynte den lange flyturen vår til Taipei som tok 11 timer og 10 minutt + 30 minutt venting på flyet før take-off. Men det ingen visste, var at mens alt dette skjedde, hadde Thea Sofie problemer.

Thea Sofie:
Når jeg var i Trondheim virket alt fint, jeg hadde kjøpt meg mat og satt meg ned for å vente på flyet. Jeg skulle gå inn for å sjekke KLM appen når jeg så det – flyet mitt var 102 minutter forsinket. Jeg sendte melding til Sumin med en gang, og fikk beskjed om å snakke med flyvertinnene og løpe med en gang jeg kom til Amsterdam. Jeg hadde fortsatt håpet oppe, men 10 minutter før vi landet leste den ene flyverten opp hvilke fly som vi ikke rakk pga. været (mitt var en av dem). Jeg sjekket raskt KLM appen og så at jeg hadde blitt ombooket til et nytt fly klokken 11 morgenen etter, 14 timer senere. Det ble da en uendelig lang natt på Amsterdam flyplass, og jeg fikk ingen søvn.. Ingenting var åpent, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Etter en pinefull natt og etter å ha sittet foran gaten i 5 timer og stirret i luften, kom jeg meg endelig på flyet. På flyet satt jeg mellom to fremmede, og han ene bestemte seg for at jeg var en perfekt pute så han fortsatte å falle på skulderen min mens han sov. Jeg fikk heldigvis sove ganske mye og kom fram til Taipei 06:10. På Taipei flyplass gikk det egentlig som smurt, og jeg klarte meg heldigvis gjennom pass- og visumkontrollen alene. Haibiao hentet meg på flyplassen og jeg fikk endelig se gjengen igjen etter en nesten 40 timers lang reise. Opplegget startet så fort som jeg kom, og dette er hva vi har gjort så langt i Taiwan:

Dag 2 (uten Thea Sofie):
Vi ankom hostellet vårt “Fun Inn Taipei”, og fikk utlevert rommene våre: et 8-manns rom og et 10-manns rom. Etterpå dro vi til et 4-stjerners hotell, hvor vi åt middag som bestod av blant annet Gongbao kylling, vårrull, svinekjøtt og grønnsaker. Da reisen til Taiwan var lang, var alle veldig trøtte og gikk for å legge seg etter middagen.

Dag 3 (med Thea Sofie):
Dag 3 begynte med at vi gikk på sightseeing til presidentens residens. Her var det veldig vakkert, og vi fikk se vaktskifte, fin natur og dansende ungdom. Denne dagen fikk vi spise hotpot, noe som var ganske spennende, restauranten var veldig fin, og vi spiste oss døde alle sammen. Vi fikk også shoppet litt og så dro vi videre til Asias største lanternefestival. Vi fikk begrenset med tid på festivalen, og det var utrolig mye folk, noe som gjorde det ganske stressende. Det var likevel utrolig vakkert. Noen av oss fikk også luktet den berømte stinky tofu her, noe de helst ikke vil komme borti igjen.

Dag 4:
Dagen begynte med et besøk på det nasjonale palassmuseum, hvor vi såg kalligrafi, statue og maleri fra de forskjellige kinesiske dynastiene. Dette var svært interessant da vi har hatt flere historietimer om disse objektene.

Etterpå dro vi til en lokal restaurant for å spise Rou Fan før vi dro videre til Shifen for å skrive ønsker på lanterner og sende de opp.

Senere på kvelden besøkte vi tårnet Taipei 101 som var full av dyre merkebutikker, noe som var for ekslusivt for oss som gikk rundt i olabukser og regnjakker. Vi åt på en Dimsum restaurant hvor vi fikk flere typer dumplings.

Vi gleder oss til resten av turen, og vi har fått et utrolig godt førsteinntrykk av Taiwan!

Her er bilder fra disse dagene. 🙂