Metro, Metro, Metros

Den siden av Shanghai vi kjenner best etter 5 dager i gigant byen er undergrunnen. Metro, metro, metro og litt mer metro er en underdrivelse av hvor mye vi har tatt metro. Det positive med det hele er at vi kunne metro godt nok til å kruse rundt i byen på egenhånd, noe som var fett når vi fikk tilsammen ca. 1,5 dager fri!!

Skreddersydd marked og Nanjing handlegate! (25.03.19)

Etter vi tok buss fra Hangzhou, lunsj og innsjekking fikk vi Shoppe!
Jeg var ikke personlig med på skreddersydd markedet, men kom dit senere for å ha opplevd det også. Det var så utrolig kult, selv om det var veldig sketchy.

Det var masse fint, men også masse stygt. Fake slike og kashmir var gjennomgående temaer, men selv om det er fake var det fine og ok kvalitet. Så det var stort innkjøp fra kinaklassens side. Vi har nok fikse overskuddet for i år for en del butikker.

Det var det også skreddersydde kjoler og dresser. De fleste som bestilte fikk et godt produkt, andre ble ikke helt fornøyd og andre (Sondre) igjen endte opp med å kreve penge tilbake. Av kinesere som ikke helt ville gi seg. (han fikk pengene tilbake tilslutt)

Jeg var med til Nanjing handlegata, som er en skikkelig storby handlegate. Det var alt man kan tenke seg av butikker. Lego, M&M, Apple, Nike, Addidas, Miniso, Pull&Bear etc. Der kunne man finne alt av sminke, sko, elektronikk, klær etc.
Det var litt sjokk for oss som var vant til at vi var de enste hvite folka i Kina, at det var mange internasjonale folk i byen. Det var også digg å ikke bli tatt bilde av hele tiden, men selv i Shanghai ble vi snikfotografert. Vi fikk brent av masse spenn og koste oss masse (nesten helt blakk før Japan…)

cof

Shanghai Tower, byplanleggings museum, liten handlegate (tian zi fang) og akrobatikkshow! (26.03.19)

Etter en god natts søvn på hostelet var det klart for dag 2 i Shanghai. Det første vi gjorde var å ta metroen til Shanghai Tower. Verdens andre høyeste bygning, men vi tokk verdens raskeste heis. Vi dro først opp til 118 etasje. Det gikk så fort at jeg faktisk måtte utligne både på veien opp og ned. På 118 etasje er et skikkelig kult utsiktspunkt. Jeg tror helt og holdent av jeg så hele byen derfra. Etter å ha sett på utsikten en stund, skulle vi helt til toppen for å se bygningens damper. En damper er kort sagt en konstruksjon lagd for at naturkrefter ikke skal kunne rive ned bygningen.

Deretter spiste vi lunsj og den lunsjen var så sykt god. Etter et godt måltid, rullet kinaklassen videre til byplanleggings museumet. Der så vi blant annet utviklingen av Shanghai by, Shanghai som miljø bevist by, verdens størst bymodell og masse mer.

Siden vi skulle se akrobatikkshow senere på kvelden, dro vi til en søt liten handlegate for å fylle tomrommet. Gaten het så mye som Tian zi fang og er et omgjort industri området. Som Sumin sa; «Når industrien flyttet ut, flyttet kunstnerne inn, men nå er det et turistområdet».

Selv om det hadde blitt litt turist preget var det fortsatt meget fint og vi koste oss masse mens vi gikk rundt. Det ble innkjøp av mye forskjellig alt fra sukkerspinn til t-skjorter og videre til kunstsaker. Alt til en rimelig (Shanghai rimelig) penge.

Før showet var det middag og den middag var også så god at jeg nesten tok en Elinor, og grine over at maten er så god.

Akrobatikkshowet var dagens høydepunkt, og denne dagen var en veldig god dag som sier en god del. Det var helt sykt, det var alt vi forventet og masse mer.

Mitt favoritt innslag var motorsyklene, det var så sykt farlig at jeg satt med beina opp og klemte sekken min ihjel i spenning og forventing. Alt annet var også super spennende, men ingen ord kan beskrive den opplevelsen.

Generalkonsulatet og The Bund (27.03.19)

Det var seg slik at min (halv)søsters kusine jobber i det Norske generalkonsulatet i Shanghai. Gjennom henne planla vi et besøk på konsulatet. Det var mer enn vi forventet da vi fikk foredrag om hva konsulatet gjør, om fisk, handel og hvordan det er å være student i byen. Det var veldig gøy å snakke og høre om spesielt studentmulighetene i Shanghai. Jeg tror det er noen i klassen som satt veldig pris på denne informasjonen, siden de tenker seg det i fremtiden. Det var også super kos å få møte den super utvidet familien.

Etter konsulatet gikk vi langs «The Bund» en kjent gate langs elven, med den fantastiske skylinen på den andre siden av eleven. Vi dro til lunsj og deretter skulle vi til Shanghai museum, men det rakk vi ikke. Så vi fikk resten av dagen fri. En del dro tilbake til skreddersydd markedet, noen dro å shoppet i Nanjing handlegate og noen tok en random metro for litt mer spenning.

Shanghai museum, Tea City og fri (28.03.19)

Sumin har sagt at Shanghai museum er et must og der må jeg si meg enig. Det er en god del av Kinas nasjonalskatter, minoritetsgruppers drakter og klær, jadesteiner, mynter, stempler, kalligrafi, kunst og bronse gjenstander. Det var også en veldig fin museum butikk, hvor jeg og en del andre blåste av enda mere spenn.

Tea City!!

Det er ingen hemmelighet at vi i kinaklassen liker te, de fleste av oss elsker faktisk te. Da er det også praktisk at Kina har lenge hatt te som del av sin kultur. Sumin og Haibiao tok med de av oss som ville ha te, te-sett, flasker med filter etc. til Tea City. Himmelen på jord for te elskere. Der finner man fersk te og masse utstyr, noe som er praktisk med det hele. Er at dette stedet selger til andre butikker også. Så når man dropper mellomleddet blir alt mye billigere. Noe som er bra, for vi kjøpte masse te. Vi fant en av de litt større butikkene og satt oss ned. Der fikk vi smake mange teer og kjøpte de vi ville ha.

Siste dagen ble fridag!! (29.03.19)

Da skal vi videre til Japan

Hilsener fra et personlig båtmenneske.