Karaoke, kake og de gule fjellene!

Nihao alle

Dagene fyker avgårde, og nå har vi plutselig vært i Kina i godt over 3 uker! Vilt å tenke på, men det ligger vel noe i ordtaket at tiden går fort når man har det gøy. I skrivende stund er vi på hostellet i Hangzhou – vårt nest siste stopp i Kina før ferden går videre til Japan.

De siste dagene har gått til så mangt. Vi tilbrakte først en natt i Tunxi, en etter kinesisk standard) liten by i Anhui-provinsen, og der hadde vi en skikkelig fridag/chilledag. Folk gjorde litt forskjellige ting, men gjengangerne var å kikke i handlegatene, spise på McDonalds (<3) og drikke juice. På kvelden feiret vi fineste Sunniva som hadde bursdag den dagen, med kake og karaoke og for et engasjement!). Det var i bunn og grunn en utrolig hyggelig kveld som gira oss opp til det store som ventet dagen etter – gåturen i de gule fjellene.

Bursdagsbarn Sunniva
I Tunxi – Den gamle gata

Tirsdag/Onsdag tilbrakte Kinaklassen i Huangshan (”de gule fjellene” på godt norsk), et fjellområde i Anhui-provinsen som er kjent for sine spektakulære og unike fjellformasjoner. Tirsdagen gikk til å gå opp til toppen der hostellet vi skulle sove på lå. Dette tok om lag tre timer, og været og utsikten var helt fantastisk (for første gang på lenge). Det skal sies at vi kanskje ikke har vært de heldigste med været på turene vi har gått frem til nå med unntak av da vi gikk på muren den første uka), så det opplevdes som ganske utrolig at vi fikk så bra utsikt. Det var generelt ganske deilig å komme frem til hostellet på ettermiddagen og vite at vi ikke skulle gå i flere trapper den dagen. Vi har nemlig erfart at kinesere bygger trapper overalt, og vi er mildt sagt ganske lei av å gå i dem. Vi er på vei til å bli ekstremt trente da, så friluftslivklassene kan bare passe seg!

previous arrow
next arrow
Slider

På grunn av det fine været brukte vi et par ekstra timer på å vandre rundt til ulike utkikkspunkt på toppen, og dette var noe vi skulle takke oss selv for dagen etterpå. Planen var i utgangspunktet å stå opp klokken 05:00 onsdag for å se på soloppgangen, men da vi våknet var det nærmest storm ute. Soloppgangsturen ble dermed avlyst, og omveien vi planla å ta på vei ned fra fjellet ble kutta ned mest mulig. Det var så sterk vind at mange av utkikkspunktene var stengt, og ikke kunne man se noe særlig heller. Likevel var vinden såpass sterk at det var noen ganger all tåken føk vekk, og lot oss se de vakre fjellene et lite øyeblikk. I følge Sumin og Haibiao har det aldri vært en kinaklasse som har opplevd så mye vær og vind på de gule fjellene før, så vi føler oss som skikkelige vikinger nå. Vi fikk hvertfall virkelig kjenne på hvor fort været kan svinge da vi svetta oss i hjel i sports-bh og shorts på tirsdagen, men måtte pakke oss mest mulig inn på onsdagen. Det var selvfølgelig kjedelig å nesten ikke se annet enn hvit tåke på nedfarten, men sånn ble det. Vakkert var det likevel!

previous arrow
next arrow
Slider

Da vi kom ned fra Huangshan dro vi tilbake til Tunxi, for å forene oss med de stakkars kinaelevene som var syke og ikke hadde muligheten til å være med. I Tunxi sov vi én natt til, før vi i dag Torsdag 21. mars) reiste videre til Hangzhou. Her skal vi være i fire netter, før vi reiser til vår siste reisedestinasjon i Kina – Shanghai! Livet er godt om dagen.