Velkommen til Beijing bruh

Heisann, sveisann og velkommen tilbake til bloggen – og velkommen til Beijing!

Tirsdag 27. februar møtte kinaklassen opp på Gardermoen, klare for eventyr. Flyreisen ble nok noe mer slitsom og en del mer stressende enn de fleste hadde sett for seg. Etter at flyet til Frankfurt ble forsinket en hel time, endte det med at hele kinaklassen tok bena fatt i det øyeblikket vi landet og spurtet til andre enden av flyplassen for å rekke flyet videre til Beijing.

Trioen Andrea, Kaja og Helene prøver ansiktsmasker på flyet til Beijing. Marerittgaranti.

Etter 9 timer til med fly landet vi omsider i Beijing, hvor vi umiddelbart dro for å besøke den Himmelske freds plass – som da viste seg å være stengt, der bare militæret patruljerte. I sann kinaklassestil dro vi på restaurant for å spise i stedet. Vi dro så videre til det Himmelske tempel, hvor vi fort fant ut at det ikke finnes større kjendiser i Kina enn folk fra vesten.

Klassebilde foran Himmelens tempel.

Nybakte foreldre etter en rask og spontan adopsjon.

Dag nr. 2 i Beijing ble brukt til å sjekke ut så mye som mulig av Den forbudte by. Deretter dro vi videre for å besøke en ordentlig Kinesisk videregående skole. Der spiste vi lunsj før vi så fikk være med å se hvordan en kinesisk engelsktime foregår. Så fikk vi se noe av VEX – en form for konkurranse som benytter seg av selvlagde roboter. Dette er noe elevene gjør som en aktivitet etter skoletid. Så fikk vi en liten innføring i skolens historie. Til sist fikk vi møte rektoren på skolen, hvor vi utvekslet gaver, skolene imellom.

Sindre T aka “Picasso” med et praktfull pandaportrett.

Edvard og Sindre prøver seg frem med morgendagens teknologi på besøk hos videregående skolen. Kineserne ligger mange tiår foran oss på kjeglestablingsroboter.

Dag nr. 3 i Beijing startet vi med morgengymnastikk i en kinesisk park før vi kjørte mot Lamatempelet. Der var det så mange folk at vi bestemte oss for å besøke det konfusianske tempelet i Beijing der vi fikk se noen statuer av ham samt bilder av hans studenter og noen inskripsjoner fra hans verk. Så reiste vi til Sommerpalasset der vi fikk se prakteksemplarer på vakker utsikt og atmosfærisk stemning. Edvard adopterte attpåtil nesten en baby og ei lita jente, sammen med Marcus. Det er ikke alltid det lønner seg å være høy og blond i Kina, viser det seg. Etter sommerpalasset fikk vi se en framvisning av The Legend of Kungfu som ble framført av vaskeekte shaolin-munker med seriøse mengder synkronitet og ferdigheter.

Morgengymnastikk med mange hakk sprekere pensjonister i en lokal park.

Noen prøvde seg også på pardans til tross for traumer etter valgfaget før Jul.

I dag har vi vært på den kinesiske mur. Vi dro til en av de mindre besøkte delene av muren. Tydeligvis så lite besøkt at ikke engang veiviseren vår hadde vært der. Det ble derfor en noe rotete tur, med en del skrubbsår og blåmerker, samt en del bomturer. Til tross for rotet var det likevel virkelig en opplevelse for livet, hvor kinaklassen fikk opplevd noe som få andre nordmenn har før oss. I dag ble vi virkelig Adventura Kina. Ingen skal si at vi ikke tar en utfordring på strak arm.

Klassens gangstere nyter en “max chill dag på muren liksom”.

Veiviseren førte oss på ville veier for å finne frem til muren, inkludert ned en nedoverbakke like glatt som isen mellom Internatet og Annekset.

En aldri så liten photobomb fra Egil.

I morgen tar vi turen videre til Chengdu med en over 26 timer lang togtur, så nå skal vi ta det rolig og sove ut.