The Snails in China

Greetings from the snails in China!

Vi hilser alle godt folk der hjemme, og håper alt går bra. Aina og Amanda skriver blogg i dag, og skal ta dere med på de tre villeste dagene i China hittil.

Vi ankom Beijing en vindfull onsdag morgen halv ti, og tok byen med storm. Vi ble plukket opp av vår personlige bussjåfør, som har fulgt oss gjennom hele turen. Første stopp var køen til Den himmelske fredsplassen. Den var evig lang og tiltros for mange photo shooter med kinesere, ble nød skrikene fra de rumlene magene for mye å bære. Vi dro heller til lunsj, og etter det kunne nesten alle rulle ut igjen. Maten var utrolig god, og dette førte til at vi overspiste masse. Vi ble satt rundt store runde bord der maten ble sendt og plassert på et stort hjul i midten.

Første lunsj. Maiken ser skeptisk ut.

Neste på planen var Det himmelske tempel som vi heldig vis fikk komme inn i. Med Sumin som guid fikk vi høre masse spennende. Blant annet om tak fargen på husene. Hvis de var grønn betydde det at huset var for de jordlige, var takene blå symboliserte det at huset var for de gudelige. Fargene blå, grønn, rød og gull går igjen flere steder vi besøkte. Vi lærte dette er farger som ble brukt mye under Qing dynastiet, hvor farger ble mer brukt enn i blant annet Ming dynastiet.  Videre kan også antall fabeldyr på takhjørnene fortelle hvor viktig bygningen er. De viktigste bygningene kan ha opp til ni fabeldyr på seg.

Første klassebilde i Kina. Himmelens tempel.

Templet var utrolig vakkert, og det var masse detaljer over alt. Det ble gjort en god slump bilder med og uten kinesere og en del snegling. Amanda har et mål om å snegle seg gjennom hele Kina, og med sine med snegler melde vi at vi beregner oss allerede som profesjosnegle. (Haha, sorry not sorry). For dem som er usikker på hva dette er finnes det bare en måte å beskrive det på:

Snegling forran den forbudte by. Fra venstre Anna, Amanda T, Amanda B og Maiken.

Dette fører oss videre til vår neste destinasjon dag to. Den forbudte by. Her hadde vi fått med oss Michael som er tidligere elev og assistent på møre folkehøyskule. Han studerer nå kinesisk i Beijing. Etter som vi snublet i de høye dørstokkene inn til byen fikk vi vite at vi absolutt ikke burde tråkke oppå disse, som betyr ulykke. Portene i den forbudte by hadde også rekker med ni gullbelagte knotter. Når det kommer til kinesisk tro er ni mye brukt for ting som har sto betydning. Grunnen til dette er at det høyeste sifferet, og etter som keiser var veldig viktig ble ni brukt flere steder. Selve Den forbudte by består av 9 999,5 rom. Det er komma fordi det er 10 000 rom i tempelet i himmelen, og tiltros for at keiseren er himmelens mandat kan han ikke ha helt likt antall rom. Likevel etter dagens telling er det ikke helt nøyaktig. I oldtidens Kina regnes et rom det som er mellom fire påler.

kjærlighets kamp mellom Joakim og Elin foran den forbudte by.

Etter byens storhet gikk vi til Jingshan Parken. I parken finnes det som kan minne om en liten ås mer er i realiteten en stor jordhaug. Når kineserne gravde ut vollgraven som befinner seg rundt Den forbudte by samlet de alt i en stor haug. På toppen finnes det tre bygninger, og vi besøkte den midterste som er et lite tempel viet til buddha. En kan se over hele Den forbudte by samt store deler av Beijing. Det ble også sneglet her, og Amanda kan melde snegling ikke er så bra for buksene dine. Vær alltid forberedt, og la deg ikke bøye av andres misnøye mot din blokkerende snegling.

Toppen av Jingshan parken. Fra venstre Cintia, Anja, Maciej og Hallvard

Programmet fortsatte etter en liten lunsj, og vi befant oss så i Lama tempelet. Her ba alle mann for å få godt vær på turen, (det funket mens vi har vært i Beijing). Det viktigste her var å bare tenne tre røkelser om gangen. Tenner en flere betyr det at man er grådig.

Kinaklassen ber for godt vær. Fra venstre Anna, Ingrid og Amalie

Fra lama tempelet, som hadde en stor lack of llamas. Dro vi til Antikkgaten der vi fikk sett og handlet litt, og kommende attraksjon var et episk Kung Fu show. Her var det dansing, slåssing og action i luften. Det siste fikk dessverre ikke Amanda med seg siden hun duppet av litt under forestillingen.

Kung Fu show

Ved solens oppgang var vi kommet til dag tre. Vi skulle nå bestige den store muren. Da var det å slenge sekken på ryggen, og igjen ta fatt på trappene… Og som den store poeten George R.R. Matin skrev ”And now your whatch begines”.

Getting rid of the mongoles. Hade Maciej

Det var en sliten gjeng som satt seg på bussen, men de skulle vist bedre. Det var mer trapper i vente. Vi synes kineserne er veldig glad i trappene sine. Neste trappe oppgang som ventet oss var den i Tromme tårnet et steinkast unna der vi bodde. Her fikk vi se en fantastisk utsikt, og ble vitne til en utrolig tromme seremoni.

Før i tiden brukte de trommetårnet til å signalisere når portene skulle stenges for natten, og ved siden av tromme tårnet finner en klokke tårnet som signaliserte når det var på tide å åpne portene for dagen. Her fant vi også masse spennende informasjon om hvordan de holdt styr på tiden i oldtidens kina. Kineseren var nemlig de første som begynte å eksperimentere med beregning av tid, flere metoder gikk ut på å brenne enten lys, olje eller bruk av solur.

Tromme sermoni

Etter en lang dag spaserte vi hjem til Drum Tower Hostel Bejing der vi har tilbrakt de siste dagene. Med stor glede ble vi møt av den beste hosten noen sinne. Jade Keisere. Katten i fjerde etasje. Den er den mest kosete og skjønneste katten noen sinne, og var såpass gammel at den manglet alle tennene sine.

Nest siste kveld i Beijing ble rundet av med en koselig middag. Der vi spiste peking and med vår beste mester Ann.

Peking and med mester Ann

Vi rundet av oppholdet vårt med et besøk i dyreparken for å se pandaer, og et besøk i det gigantiske sommerpalasset. Her gikk en del av tiden ikke bare til å se på palassets storhet men også for å sparke til en fjærdusk.

Maiken kan sparke!

Tilslutt vil vi bare oppsummere stedene Haibiao prøvde å kvitte seg med en ekstra sen snegle. Først i den forbudte by, så på muren, i sommerpalasset og til slutt når vi kom til Guiyang. Her er fotografisk bevis:

Prøving på snegle dumping i vannet

Mange hilsner fra Aina og Amanda

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”250″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”100″ thumbnail_height=”75″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”40″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” template=”/customers/c/e/5/kinaklassen.com/httpd.www/wp-content/plugins/nextgen-gallery/products/photocrati_nextgen/modules/ngglegacy/view/gallery.php” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]