Fra Stavanger til Shanghai

20160312-DSC06719

West Lake i Hangzhou

Då er det Eirik og Jørgen U sin tur te å blogga. Reisen vår til Kina har nå nådd slutten. Imårrå tar me turen te Japan, men fysst må me selvfølgelig blogga om vår tid I Hangzhou og høydepunktet med turen (ifølge Stavangergutta) Shanghai. Hangzhou ble vi gjenforent med Alice, Erik og Haibiao som hadde reist i forveien. Vi spekulerer at grunnen var at Haibiao var i for dårlig form til å klare turen opp di gule fjellene og trengte 2 reisekamerater fordi Haibiao e redd for å fly aleina.

20160311-DSC06612

Alice og Erik på tur i Hangzhou før de andre i klassen kom

Første dagen vår i Hangzhou startet med en tur te West Lake, der alle deltok bortsett fra Eirik, som dermed gikk glipp av sin første tur noe han er meget skuffet av(han hadde problemer med kofferten). Høydepunktet der ble en fin hage, båttur og saftige ”kobebiff”burger på slutten av dagen. Noen gikk også til en silkegate, eller noe sånt, begge såv.

20160312-DSC06661

West Lake

DCIM102GOPROG3360715.

Silkegata i Hangzhou

Klassen steg om bord på et raskt tog (noen velger å kalle det lyntog. Advarsel lyn er ikke involvert) Der satt vi å ruget på førsteklassestolene våre i ca. 45min etter et stressende Jørgen trodde hadde mistet sin dyrebare billett og måtte kjøpe ny i tredjeklasse og kjøre sammen med mindreverdige. (halveis sannhet, finn ut selv)

Vi ankom til vårt hostell der vi måtte dra ut tiden fordi rommene våre var ikke klar. Vi dro ut tiden med å spise, en rask undervisning av t-banesystemet av Sumin, kjøp av elegante skreddersydde dresser som alle ble veldig fornøyd med (Peter Zhang, Shanghai Tailor, anbefaler på det høyeste) ka e det å ikkje vær fornøyde med billig kasjmir.

20160314-DSC06729

Nanjing gågata

Andre dag tok me turen til det så va på et punkt det høyeste tårnet I verden, som vi kaller korkeopptrekkeren, der vi besteg 100 etasjer med egne ”bein”. Gikk veldig fint for alle, bortsett fra baby Jørgen, han levde opp til navnet sitt ”BABY” ved å legge seg i fosterstilling å felle tårer (etter vår hukommelse) Haibiao fikset også klassen første klassebilde der alle var involvert siden starten av året.

20160315-DSC06749

De tre høyeste byggningene i Shanghai. Vi var på toppen av IFC (International Financial Center) på venstre side, 492 meter høyt.

20160315-DSC06813

Klassebildet av alle i Pudong

Seinere på den kvelden fikk vi oppleve hva Shanghainesisk underholdning hadde å by på, på teateret så vi fullt med kids sjonglere, være wannabe cowboyer, skate, og hoppe gjennom hulahoops i fyr og flamme. Men på en seriøs tone, så var akrobatikk showet som vi gikk på, noe av det mest imponerende for mange i klassen, bortsett fra oss som mene vi kunne gjort en bedre jobb hadde vi hadd sjangsen.

20160315-DSC06881

akrobatikk showet

20160315-DSC06892

Dagen begynnte med en togtur til byplanlegnings museumet, der vi så verdens største by-modell. Hadde hørt rykter om at bymoddelen var på lik størrelse med Shanghai(hold dere informert!) Etter museumet splittet klassen opp, der de fleste valgte å bruke t-banen, Einar derimot fant seg en personlig racerbil.

20160316-DSC06908

Bymoddelen av Shanghai

Vi var en gjeng som gikk innom en smal men stor shoppingsgate, der eg(jørgen) ikke fant en dritt som var interessant. Men videre derifra besøkte vi Teacity, hvor vi fikk oppleve en fin kinesisk tekultur og fikk kjøpt en skamgod te og fine tesett.

20160316-DSC06934

Koselig å smake på te i Tea City

På kvelden tok vi natt-tur for å oppleve Shanghai sent på kvelden, vi mistet dessverre Simon (som har stedsansen til en nyfødt valp) og satte oss andre i mild panikk over hva vi skulle si til Haibiao og Sumin. Han dukket heldigvis opp dagen etter.

Fridagene til meg (Eirik) gikk ut på å tømme bankontoen på klær. Men i Shanghai er det greit å være fattig hvis du ser rik ud.

Neste dag så kom den første fridagen i Shanghai, der de fleste splittet seg opp i små grupper og opplevde byen på sin egen måte. Jørgen dannet en gruppe og tok turen til en stor bokhandlerforretning(7.etasjers), men fant ikke en eneste engelsk bok(leita ikke godt nok). Tok turen videre med Nico og Simon til det store markedet, kor me blei plaget av hver einaste irriterende selger, kor de spørte om vi ville kjøpe klokker og annet juggel.

Siste dagen tok Jørgen en tur med Nico, Einar, Birger og Rose til den gamle fornøyelses parken JanJiang. Fin opplevelse, men det så veldig shabby ut, siden vi var omringet av motorvei med en ekstrem tykk beskyet himmel. Vil anbefale en tur innom for interesserte der attraksjonene skaper en skikkelig god magefølelse etter en tur på dem. Avsluttet dagen med en hårklypp for en billig pris til 58 yuan.

20160318-DSC_0172

Jinjiang Parken

20160318-20160318_162008

Shanghai har vært den byen i Kina til nå og vi gleder oss til Japan.