Eventyr på Huangshan!

20160312-20160311_selfie

Da var det altså Baby-Jørgen + Ingvild x2 som skulle skrive blogg om kinaklassens eventyr i Tunxi og Huangshan (De gule fjellene).

20160312-IMG_7331

Den gamle gata i Tunxi

På tirsdag startet vi togturen fra Beijing. Togturen var altså ikke mye mer spennende enn fra de tidligere togturene som vi har hatt. Nudler ble spist, kort ble spilt, klaging over høylytte kinesere og dobesøkene var like ‘’kjekke’’ som alltid. Neste dag (20 timer senere) ankom vi (endelig) Tunxi! Vi startet dagen med frokost på PizzaHut. Resten av dagen var til egen disposisjon. Vi tre (Gullungene til Sumin) utforsket Tunxis kjente handlegate fra 1400-tallet, og avsluttet vår vandring med en kopp kaffe på en koselig cafe som befant seg i hjertet av gaten. Det ble en tidlig kveld for å lade opp til vår lange ferd på De Gule Fjellene dagen etterpå.

20160310-IMG_2441

Landsbyen Xidi

Før vi begynte vår store vandring stoppet vi innom landsbyen Xidi, en liten landsby fra Ming-perioden (1368-1644) som er kjent for sin arkitektur og steintekanner. Der fikk vi omvisning rundt omkring i landsbyen og vi fikk også komme inn i husene til lokalbefolkningen. Til tross for den bitene kulden, så var det en fin opplevelse å få se denne kulturrike lille plassen som befinner seg på Unesco kulturarvliste.

20160310-DSC_0373

På vei opp

20160310-IMG_2527

Fantastisk utsikt

ENDELIG var det på tide å starte på de mange, mange trappetrinnene opp fjellet. Over natten hadde det kommet snø og is, slik at det så ut som en vinterlig januar istedenfor en vårlig mars. Det var en slitsom tur i vakre vinteromgivelser. Fra start til mål brukte vi 4t. På veien til hotellet som vi skulle overnatte på gikk vi innom vakre utsiktsposter, blant annet ‘’ Begining to believe’’. På grunn av mye tåke så ble de dårlig sikt på disse stedene, men det klarnet litt til tider. Det ble en tidlig kveld slik at vi skulle være opplagte for soloppgangen TIDLIG neste morgen.

20160310-Praktfull soloppgang_01

Praktfull soloppgang

20160310-Praktfull soloppgang_02

Soloppgang på De gule fjellene

Klokken 05.00 våknet vi opp som solstråler og klare for å gå til utsiktspunktet der vi skulle se soloppgangen. Det var på ingen måte noe som helst form for klaging på at det var umenneskelig kaldt der vi sto og ventet på at sola vår skulle komme for å treffe oss oppe på fjellet. Etter mange timers venting (dvs. 45min) kom endelig sola, sammen med sin gode følgesvenn, nemlig ‘’Skodda’’! Til tross for tåken ble det virkelig et vakkert syn som varmet våre iskalde kropper. Etter en god og solid frokost (kjeks og boller) fortsatte vi turen over de gule fjellene. Topper ble besteget og utsiktspunkter besøkt, blant annet steinen til Nuwa som også er kalt for ‘’Flying-over stone’’.

20160311-IMG_7316

Flying-over stone

Det høyeste punktet vi besøkte var Guang ming ding som var på hele 1860 moh! Herfra gikk det nedover, oppover, nedover, nedover, litt oppover, nedover og deretter bare nedover. Alle kom seg helskinnet ned med brennende lår og legger som slutt resultat. Vi hadde lagt bak oss 2 mil med trapper som vi til sammen brukte 5t på. Turen var fantastisk!

20160311-IMG_2628

Fin utsikt på toppen

Vi sitter nå igjen med mange inntrykk av den spektakulære naturen som de gule fjellene hadde å by på. I morgen fortsetter vi vår ferd til Hangzhou.