Vandring i Guilin og på dragens rygg

Etter et 25 timer langt opphold i en trang sovekupé ankom vi byen Guilin. Grunnen til at denne byen ikke har noe lyntog enda, er i følge Sumin på grunn av at det er en liten by. Men så ser en på wikipedia-artikkelen at den har nesten 5 millioner innbyggere, så de bruker nok en litt annen målestokk enn oss. Guilin er en kjent turistby, spesielt på grunn av dens nærhet til risterrasser, Li-elven og flotte karstformasjoner.

DCIM100GOPROG1129463.

Utsikt over Guilin fra Fubo-fjellet

Før vi sjekket inn på hostellet spiste vi middag på en restaurant i nærheten, en restaurant som gjorde at Guilin vant over hjertene (eller magene?) til flere som den byen med best mat hittil. Vi spiste på den samme restauranten en annen dag, med like stor suksess. Med innsjekking unnagjort, tok mange seg tid til å utforske gågaten som befant seg rett utenfor hostellet. Etter den lange togreisen tok mange kvelden tidligere enn vanlig.

Dagen etter var det Longji risterrassene som var neste destinasjon. Men før vi ble busset videre geleidet Sumin oss rundt i Guilin for å gi oss et overblikk over denne vakre byen. Vi gikk gjennom fine parker omringet av flotte omgivelser, og langs Li-elven. Langs stiene kunne vi se høye pagodaer, og vi gikk over broer til tehus med dansende eldre damer.

DCIM100GOPROG1009373.

Byvandring i Guilin

DCIM100GOPROG1039403.

Ingvild og Erik prøvde ut lokal dans.

Deretter gikk vi en liten trappetur (selvsagt) opp til et utkikkspunkt. Her fikk vi panoramautsikt over Guilin, og vi kunne skimte de vakre karstformasjonene i bakgrunnen.

DCIM100GOPROG1119452.

Ingvild og Jørgenene i kinesisk drakt.

Etter lunsj kom vi oss endelig i bussene med kurs mot Longji risterrassene. Med en svingete bussreise gjennom et lite stykke lagt bak oss, var det bare en kort gåtur igjen opp til hostellet. Det føltes litt som tatt ut fra den syvende far i huset hvordan Sumin og Haibiao måtte spørre lokalfolk om veien opp. Det ble til at vi ble guidet av en ansatt på hotellet det siste stykket. Turen var kort, ja, men de bratte trappene gjorde til at det ble mye pusting og pesing underveis. Om du skulle tro at fikk en varm velkomst, tror du feil. Det var nemlig iskaldt inne i hostellet. Da gjaldt det å ta i bruk alle mulige metoder for å holde varmen før leggetid. Noen var så heldige at de fikk elektrisk varme i madrassene sine, mens noen var mindre heldige med romfordelingen. Dermed var det neste dag både noen som klaget over bitende kulde og svett hete gjennom natten.

20160226-G1229520

Hostellet på fjellet hvor vi overnattet

20160226-G1229528

Varm middag mot kulden.

Neste dag var det endelig tid for vandring på risterrassene. Vi var utrolig heldige med været, med blå himmel i deler av turen. Varmen fra solen sto i sterk kontrast til kulden vi nå kunne legge bak oss. Det ble mange stopp underveis for å felle lag med klær, siden mange hadde kledd seg for kulde. En lokal mann guidet oss rundt de mange stiene som snirkler seg rundt terrassene. Ingen kunne sitte igjen med noe annet enn positive adjektiver om det flotte landskapet. Vi kom litt for tidlig for å kunne se terrassene fylt til randen av vann, men det var vakkert uansett.

20160227-DSC05466

Klassen var på tur til risterrasene

20160227-DSC05517

Fantastisk utsikt

20160227-DSC05506

Det var en fin tur. Alle var fornøyde.

Longji betyr forresten “dragens rygg”, noe som beskriver det ganske godt. Turen gikk gjennom små landsbyer hvor Yao-folket bor, og vi kunne observere på kvinnene det at de aldri klipper håret sitt men knytter det i en bunt. Vi gikk fra hostellet til en større landsby med navn Ping’an, hvor vi tok buss tilbake til hostellet i Guilin. Etter heten var det om å gjøre å komme seg til dusjen. Da ble vårt opphold i Guilin konkludert. Neste dag er det Li-elven som står for tur, og deretter håpskolen!