VI ER I KINA!!

20160319-DSC05075

Klassebilde iChongqing. Se, vi en ekstra elev i klassen nå.

Ni Hao, direkte fra Chongqing!

To laaaange dager er nå omme, og vi er kommet godt igang med vår etterlengtede tur. Det hele startet med samling på Gardermoen onsdag formiddag. Herfra reiste vi til Helsinki, forså å fly videre til Chongqing. Første etappe gikk som smurt, og med optimismen på topp var vi klare for en behagelig 8,5 timers reise over halve kloden. Til våres skrekk og gru viste det seg å være tekniske problemer. Dette førte til fire timer ekstra med innestengt luft og akrobatiske stunt fra andre norske barn. De fleste hadde på dette tidspunktet mistet optimismen og gledet seg ikke spesielt til de neste åtte timene i lufta.

20160217-170038

Klare for avreise!

Etter landing ble vi mottatt av vår egen personlige bussjåfør som skulle følge oss de neste dagene. Rose var dessverre maks uheldig som ikke fikk mottatt bagasjen sin på flyplassen. Hun tok utfordringen på strak arm og gikk ut for å skaffe nødproviant med Sumin, mens bagasjen hennes fortsatt koste seg på Gardermoen. Vi kjørte umiddelbart til en lokal restaurant for å stappe i oss litt føde. Vi var alle spente på vår aller første matopplevelse i Kina. På dette stadiet stadiet var maten som sendt fra Gud selv, etter en mindre appetittvekkende frokost på flyet.

Neste destinasjon var Yangtze Three Gorges museum. Her vi fikk guidet tur i historien om byen Chongqing, kinesisk utviklingshistorie og de tre store Yangtze dammene. Etter mye spennende, men tungt fordøyelig informasjon gikk vi slitene ut for å finne en minibank det vi kunne ta ut litt cash. Etter en skremmende runde der ingen fikk tatt ut penger, bestemte vi oss for å sjekke inn på hostellet. Vi ble alle sterkt imponert over standaren som møtte oss, da vi hadde forventet langt verre kvalitet. Etter en himmelsk pause med både dusj og stell, dro vi igjen ut for å spise middag på en fancy restaurant. Her fikk vi servert rett etter rett, mens vi satt der i ren matekstase.

20160218-DSC05051

Foran Sanxia Museet

DCIM100GOPROG0028350.

Martine er egentlig veldig fornøyd:)

DCIM100GOPROG0038373.

Ingvild fikk endelig tak i maten sin

Med magene fulle og humøret på topp, var vi alle klare for en natt under en skikkelig dyne, i en skikkelig seng.

Neste morgen våknet vi betydelig mer opplagt, og klare for nye opplevelser. Idag gikk turen til Dazu og grottekunsten i Baoding. Her så vi vakre utsmykninger i fjellveggen, i både taoistisk, konfutsianistisk og buddhistisk stil. Det var et svært imponerende syn og Sumin guidet oss med en foss av kunnskap, som gav oss mer forståelse av det vi så.

20160319-DSC05087

grottekunsten i Dazu

20160319-DSC05103

I Dazu – Irene og Line-Bin smiler søtt.

20160319-DSC05114

Siri og Lin-Yi ber om lykke foran Buddha.

20160319-DSC05072

Det er mulig at Siri adopterer et kinesisk barn 🙂

Etter ett par timers vandring, satte vi kursen for det gamle handelsstrøket i Chongqing. Dette området, med navnet Ciqikou, er et godt bevart markedsområde, fra det tiden Chongqing var en viktig handelsby langs Yangtze-elven. I dag er det fortsatt et svært aktivt handelsområde, med masse folk og et yrende liv.

DCIM100GOPROG0248540.

Ciqikou – Den gamle bydelen i Chongqing. Dette er ekte Kina – mye folk, mange butikker

DCIM100GOPROG0258553.

Ja, kjempe god kake!

DCIM100GOPROG0298581.

Denne var også god.

Når vi hadde fått samlet hele flokken, gikk turen endelig mot MIDDAG!!! Igjen økte standarden på maten, og vi følte oss som VIP-gjester i vårt eget private spiserom. Det må også nevnes at vår alles kjære Mari ble 20år idag! Vi feiret med kake og krone til bursdagsbarnet.

DCIM100GOPROG0348613.

Bursdagsbarnet i dag

Etter masse mat og kos, tok vi en runde med bussen i byen, for å se på bylivet om kvelden. Masse lys og sterke kontraster til dagstimene gjorde dette til en god slutt på vår andre og siste fulle dag i Chongqing. Vi er igjen ganske klare for sengen nå, og retter i morgen nesen mot Sichuan-provinsen og byen Chengdu.

20160320-DSC05144

Chongqing på kvelden

20160320-DSC05142

Etter to lange dager er vi litt trøtte 🙂

Over og ut fra de slitne pikene Martine, Katrine og Siri.