Oppsummering av en fantastisk kinatur

20150221-20150221_143146

Aleks, Erik, Didrik, Edvard og Marcus

Nå sitter vi, Didrik, Aleksander, Edvard, Marcus, og Erik i et spillrom på en 42-timers båttur mot Osaka, Japan. Vi har fått i oppdrag å skrive en oppsummering av kinaturen vår, som nå dessverre er over. Før turen virket reisen vi skulle gjennom både mystisk og nesten skremmende, fordi selv om vi hadde fått høre mye om Kina visste vi ikke hva vi skulle forvente.

20150218-008-KL0A5569

Den første dagen i Beijing var det kjempe fint vær.

Vi ankom Beijing en solfylt, varm morgen på den kinesiske nyttårsaften… nyttårsmorgen? Det var blant de fåtallige soldagene vi har hatt gleden av å nyte de siste 4 ukene (totalt ca 5 dager med sol, så solbrente er vi i hvert fall ikke). Vi var slitne etter en lengre flytur, sengene på hostelet brukte laken som madrass, vårt første møte med mat var langt fra imponerende, og stemningen var ikke helt hvor man helst ville ha den. Men etter å ha fått hvilt litt, spist ordentlig mat, og innsett at vi faktisk er i Kina(!!) ble humøret raskt snudd og dæven døtte hvor gøy vi har hatt det. Som sagt landet vi i Beijing, her besøkte vi en rekke reisemål med kulturell betydning, maten (bortsett fra det første måltidet) var prima, det var fyrverkeri fra nyttårsfeiringen (som varte i flere dager!), flotte kjøpesenter herlige kinesere som tok bilder av oss og spenningen over å faktisk være i Kina og å vite at vi har hele turen fremfor oss var fantastisk.

20150219-20150219_091613

Vi var i Beijing i løpet av kinesisk nyttårsfeiring

Fra alle de flotte turistmålene i Beijing, som den kinesiske mur, og alle de utallige templene vi besøkte, reiste vi fra landets hovedstad til Chengdu. Beijing ligger på den store huabeisletten i nord-Kina, og Chengdu ligger sånn cirka midt i landet. Dette hadde stor betydning, for WOW togturen var på 28 timer, og vi kan ikke beskrive hvor utrolig fælt det var. Når det er lov til å røyke mellom vognene på et tog der det ikke er lov til å åpne vinduene, kan dere tenke dere den forferdelige lukten. I tillegg til at Aleks, Didrik og Edvard hadde seng RETT ved siden av toalettet, fikk de også den flotte urinlukten. Magisk. Vi møtte et par greie kinesere på togturen da, og selv om de ikke var så gode i engelsk, klarte vi fint å forstå hverandre… med god hjelp fra Sumin som satt rett ved siden av og oversatte alt de sa.

20150222-IMG_6157

På toget fra Beijing til Chengdu

Etter den sinnsykt lange og klamme togturen, var vi endelig i Chengdu. Fra 2 grader og vind fra Sibir til innlandsvarme. Det var himmelsk å slippe stilongs, selv om stilongs er helvetes tøft. Gir rett og slett hele tilværelsen et løft.

De flotte gågatene Kuanxiangzi og Zhaixiangzi huset mange forskjellige boder, med alt du kan tenke deg. Det ble kjøpt mange flotte kortstokker der, som for eksempel kort med bilder av Putin, Osama bin Laden, og Mao Zedong. Jentene kjøpte et par kortstokker med lettkledde koreanske popstjerner, som vi ikke har peiling på hvem de er.

DCIM100GOPROG0621968.

Kuanxiangzi og Zhaixiangzi i Chengdu

Det var mye å se i Chengdu, og enda mer å smake på. Etter vi hadde blitt sjarmert i senk av både røde og hvite pandaer på Chengdus panda forskningssenter, dro vi ut og spise god, sterk Sichuan mat, for gud i himmelen de elsker chili og blomsterpepper i Chengdu. Mye brente tunger i perioden vi var i Chengdu altså.

Den Sichuanske operaen var veldig imponerende, og selv om vi ikke forstod så mye, så vi det den Sichuanske operaen er mest kjent for – Face change. Vi vet fortsatt ikke hvordan de fikk det til. Utrolig spennende.

20150225-IMG_6212

Sichuan-opera er kjempe imponerende

Til sist i Chengdu besøkte vi Leshan, fjellet hvor verdens største Buddha er, og visst var den utrolig stor. Det var vel egentlig det. Var det verdt 2,5 timer med buss og ~3 timer med kø? Nei. Men nå kan vi i hvert fall si at vi har sett verdens største Buddha, så det kom noe godt ut av det i hvert fall!

DCIM100GOPROG0132443.

Tre timer i kø? Se på Erik sin ansikt.

Vi reiste fra Chengdu gjennom 14 timer med buss/tog, en veldig lett tur satt opp imot reisen til Chengdu. I Kaili sjekket vi inn på et 4-stjerners hotell for å samle tankene før turen gikk mot Miao-landsbyene. Vi besøkte to landsbyer etter Kaili – én der vi lunchet på kyllinghode/føtter/sannsynligvis hals, og én der vi skulle sove over hos lokale familier. Vi ble møtt med en Miao-spesialitet, hjemmebrygget risvin, som fikk varierte tilbakemeldinger fra elevene. Landsbyene gav oss gode inntrykk av livet i Kina utenfor storbyene, men det var fremdeles ikke feil å sjekke inn på enda et vakkert hotell for en god natts søvn.

DCIM100GOPROG0142676.

En del i klassen liker miao-folkets risvin, men de andre ikke.

I Guilin hadde de jævlig bra mango sted som het mango, drakk mango smoothie hver dag, så gjorde vi noen ting i Guilin, så dro vi videre til Yangshuo, der hadde de samma mango sted så vi fikk drukket enda mer mango smoothie, den var ikke like god i Yangshuo som den var i Guilin. Så hadde vi to dager der vi dro til Lilong barneskole og prøvde å lære kinesiske barn engelsk, det funka ikke så bra siden vi ikke kunne nok kinesisk, håper de lærte noe. Vi lekte mye med barna, det var gøy.

20150310-IMG_6647

Besøket hos Lilong-håpskolen var den høypukten under kinaturen som vannlig.

Etter den uforglemmelige håpskolen i Lilong var det videre til Hangzhou. En stor by (norsk standard), liten by (kinesisk standard) på over 8 millioner mennesker. Vi bodde på et hostel rett ved hovedgata (det er alltid like digg) og kunne derfor lett ta en rusletur ut å se på alle de forskjellige bodene når vi følte for det. Og bodene selger mye forskjellig! Alt ifra sprøtt, morsomt, rart, pent, overaskende nyttig til totalt ubrukelig. Vi gikk rundt i den enorme parken, cruisa rundt på en pleasure boat, snakka med hyggelige kinesere og spiste mat. Vi var et sted hvor vi måtte vente rundt 45 minutt (det var ikke mulig å bestille bord) for å få plass, men dæven det var digg mat! Apropos digg mat, vi var også på et sted som heter Slim New York Steak and Burger, og ikke misforstå, selv om kinesisk mat er top tier 11/10, var det aldeles ikke feil med en stor saftig herlig burger western style.

20150312-IMG_6671-2

West lake er vakker

Etter Hangzhou tok vi buss til foten av de gule fjellene. Der chillet vi en dag for å forberede oss til trappene opp fjellet. Og det trengtes, for de trappene satte sine spor. Vi fikk kanskje rumpe, lår og legger av stål, men tungt, åååh så tungt det var. Men hey, vi hadde hørt mye om de gule fjellene og den fantastiske utsikten som ventet oss på toppen. Vi kom oss endelig opp på toppen, og vi kunne aldri i våre villeste fantasier forestilt oss det som ventet oss, etter timer på timer med slit, blod og tårer var vi endelig der, vi var på toppen av de gule fjellene, og der var det…. Tåke. Masse tåke. Vi kunne se ca 10 meter frem, til siden, rundt og bak. Det var det. Men jaja, kanskje i morgen tenkte vi, kanskje under den berømte soloppgangen var tåken borte. Så vi la oss for å sove, og sto opp rundt kl 05.00 for å få med oss soloppgangen, og da, kjære lesere, så vi noe vi aldri hadde sett før, ikke gjennom våre 18 til 23 år hadde noen av oss sett noe slikt. Mil på mil på mil med…. Tåke. Så… mye… tåke. Samme dag gikk vi ned fjellet igjen, og turen ned var minst like tung som opp! Noen i klassen gikk samme vei ned, mens andre gikk en litt lengre vei ned. Og igjen var det alt for mye tåke til å se kunne se noe, men etter hvert som vi gikk nedover åpnet tåken seg enkelte steder, og vi fikk se deler av fjellet. Og det var virkelig flott. Jeg kjenner det enda i beina etter turen, og ja, det var synd at vi ikke fikk se soloppgangen, men alt i alt var den en kjempeflott tur jeg aldri ville vært foruten. En tung, men kjempedeilig tur. Jeg for min del skal tilbake til de gule fjellene!

20150316-20150316_065619

Det var dessverre for mye tåke på De gule fjellene

Siste stopp var Shanghai, selveste Shanghai! Det var byen sin det, latterlig stort, og utrolig spennende. Man kan finne alt i denne byen. Blant annet skreddersydd dress til en billig penge, masse god te til en billig penge, og masse klær, sko, snop, suvenirer og ja.. alt. Vi besøkte byplanleggingsmuseet hvor vi fikk et innblikk i Shanghais historie. Vi fikk fugleperspektiv over byen fra flaskeåpneren (latterlig høy bygning, verdens høyeste observasjonspunkt 10 etasjer!) litt tåke (slipper ikke unna den tåken altså), men fortsatt veldig imponerende. Spesielt ved kveldstid er Shanghai vakkert. Lys overalt! Virkelig en verdensby.

20150318-IMG_6800

Verdens høyeste observasjonspunkt 101 etasjer!

Det vi sitter igjen med er en enorm rekke inntrykk og opplevelser vi har fått gjennom de siste 4 ukene. Vi har opplevd fantastisk mat, fantastiske mennesker og fantastiske steder, som ingen av oss kommer til glemme. Kina er et land som konstant byr på overraskelser og herlige opplevelser. Og med våre utrolige lærere Sumin og Haibiao ved vår side har Kinaklassen 2014/15 fått opplevd Kina på en måte vi aldri kunne gjort alene. Takk for at dere holder ut med oss, dere er de beste! Men turen er ikke over enda, vi har fortsatt gode 9 dager i Japan, hovedsakelig i Kyoto og Tokyo, som vi håper lever opp til forventningene.

Hilsen Kinaklassen

Klikk her og se på vår reisealbum