Den magiske byen Hangzhou

20150312-20150312_175540

Etter 16 timers togtur var vi endelig framme i Hangzhou den 11.mars. Byen er veldig utviklet og livlig i forhold til mange andre steder vi har besøkt. Etter ankomst til hostellet spiste vi lunsj på en lokal restaurant utenfor. Her fikk vi bl.a. den nydelige ”Tiggerens kylling” servert. Etter mat fikk vi fri resten av dagen. Så fikk vi utforsket området i nærheten. Hostelet lå midt i en svært vakker og populær handlegate.

20150312-20150312_085251

Hostelet vi bor på i Hangzhong ligger på denne gata

Etter en god nattsøvn og frokost på hostellet begynte vi dagen med en gåtur til den vakre innsjøen West Lake, hvor vi fikk øye på en gammel mann som øvde tai chi. Noen av klassens elever (Anders, Didrik og Chris) prøvde å etterligne hans bevegelser, men de så fort veldig lost ut. Etter å ha vandret rundt i parken ved innsjøen, tok vi båt over til en øy. Øyen er kjent for å være det mest romantiske stedet i området, og er virkelig verdt et besøk (gjerne med en kjæreste).

20150312-20150312_100641

Taiji-øvinger ved West Lake

20150312-20150312_101148

Vi besøkte den vakre øya i midten av West Lake

Etter en lang og avslappende tur i parken, var det endelig på tide med dagens høydepunkt, nemlig den svært omtalte silkegaten. Her skulle vi ikke annet enn å kjøpe silke, noe som krever gode pruteferdigheter og kunnskap om god kvalitet. Her tok guttene faktisk kaka, og brukte mest penger av alle. De skal visst ha brukt opp til 10 000 Yuan til sammen. Etter all kjøp av silke, utnevnte Haibiao meg (Dilek) som beste pruter i Kinaklassen noen sinne.

20150312-20150312_164018

Dilek – No. 1 pruter i Kinaklassen noen sinne

20150312-20150312_181946

Nye silkemorgenkåper

Det er mange fine og gode restauranter med Hangzhou mat rundt West Lake. Edvard, Alex, Erik, Didrik, Oda, Marcus sammen med Sumin gikk til en liten og populær resturant som heter Gree Tea, og ventet i nesten en halv time i kø for å spise middag. Ifølge denne gjengen var maten svært nydelig og de fikk smakt bl. a. green tea beef, green tea chicken, bread temptation og bull fog.

Siste dag i Hangzhou

I dag hadde hele dagen til egen disposisjon. Alle brukte tiden forskjellig, om det enten var å utforske, shoppe eller sove. Jeg og Julie begynte dagen med å besøke en moské, som viste seg å være Kinas eldste. Etter det bestemte vi oss for å ta en sykkeltur rundt West Lake sammen med Oda, Didrik og Marcus. Vi fant etter hvert ut at det ikke var tillatt med sykkel i parken rundt West Lake. Derfor endte vi opp på Starbucks, hvor vi spiste lunsj. NB! aldri glem kvitteringen for sykkel-leie (det gjorde jeg), og derfor måtte jeg vente i 10 dager for å få tilbake depositumet på 300 Yuan. Senere på kvelden dro vi til Hangzhous nye sentrum, nemlig West Lake Cultural Square. Området var veldig livlig, med masse skinnende lys. Vi så oss rundt på kjøpesenteret, og fikk oppleve en annen side av denne vakre byen.

20150313-IMG_8084

The West Lake Culture Square om kvelden

20150313-IMG_8098 20150313-IMG_8093

Aleks, Edvard og Erik dro på en lengre gåtur halvveis rundt West Lake og over en lang bro til Gu Shan, innsjøens eneste naturlige øy. Chinatravel.com beskriver øya som et ”ideelt sted å nyte West Lakes skjønnhet.” med en maksimal høyde på 38 meter var utsikten dessverre ikke like vakker som vi hadde håpet. Øya hadde heldigvis en god del andre spennende attraksjoner som Zhejiangmuseet, flere paviljonger, Zhongshanparken, og graven til Qiujin. Dermed hadde gåturen ikke vært fullstendig forgjeves.

20150313-IMAG2811

Gu Shan

For å imøtekomme deres trengende behov for storslagen utsikt, bestemte de seg for å forlenge gåturen til et tårn de hadde fått øye på underveis til Gu Shan.

20150313-IMAG2826

Edvard, haha

Ingen av skiltene ved tårnet var på engelsk, og de fant ikke ut at det var en av Hangzhous mest kjente pagodaer før Haibiao fortalte det senere på dagen. Pagoden er faktisk over tusen år gammel og med en masse vakre legender bak selve navnet Baochu. I nærheten av tårnet klatret de på noen klipper før de gikk tilbake til West Lake gjennom Baoshiparken.

20150313-20150313_155950

Foran Baochu-pagoda

Etter de hadde apet rundt på steinene, praiet de en taxi og kom seg hjem for å dele tåfisen sin med resten av klassen. Det luktet godt på rom 217 den kvelden.

Dilek & Julie (sammen med Aleks, Edvard og Erik)