Gåing og sykling og sånn 20,000 skritt hver dag

Hei, nå er det Oda og Aleks sin tur til å skrive blogg!

Fra Guiyang tog vi en to-timers togtur for så å ende opp i Guilin. Dagen vi kom sjekket vi inn på det flotte hostellet. Selv om hostellet ikke hadde noe gulv, var det god stemning og myke senger. Resten av dagen fikk vi fri. Den lange togturen var for mye for de fleste.

20150305-20150305_120407

Veldig god mat i Guilin

Neste dag var vi i en park med en liten topp, hvor vi hadde utsikt over byen. Det tok cirka 10 minutter å gå til toppen, så etter en snartur opp, gikk vi ned igjen til en hule plassert rett ved siden av ”toppen”. Hulen var laget av sånn spesiell stein som så ganske hullete ut.

DCIM100GOPROG0093385.

Guilin er en fin og koselig by

Når denne spennende ekskursjonen var ferdig, gikk vi ut av parken, og inn i byen for å vandre rundt og se på bylivet og de vakre innsjøene. På vei tilbake ble vi fortalt å ta taxi tilbake, og et par av oss ble tilbudt å bli kjørt hjem av en tuk-tuk taxi. Dessverre kunne ikke sjåføren Engelsk, og etter å ha kjørt helt feil, ville hun absolutt ha hele 15 yuan! HELE FEMTEN, MANN. Vi gav henne pengene, og gikk skuffet og triste hjem til hostellet. Et par gikk videre rundt i byen til en bokhandler og kjøpte bøker og skoleting til Håpskolen (som ikke er så lenge til!)

20150305-20150305_150328

Innkjøp til undervisningen på håpskolen er gjort. Vi er klarer for besøket på håpskolen.

Vi stakk fra Guilin og tok buss til Yangdi, der vi satt på bambusflåter nedover Li-elven. Etter en liten time med bambusflåtene gikk vi langs elven med de lange, slitne, beina våre. Et lite stykke innover i landet kom vi til Xingping, som er motivet til 20 yuan lappen.

20150306_104425

En liten seiling på bambusflåter på Li-elven

20150306-IMG_6430

Vi fant plassen på 20-Yuan lapp

Det stod også en gammel mann der, og tok 10 yuan for å bli tatt bilde med. På skuldrene bar han en lang pinne med to fugler på hver sin ende. Fuglene var av typen skarv, som blir brukt til å fange fisk med. De snører to tråder rundt halsen på fuglen så den ikke skal faktisk spise fisken den fanger opp, så rister de fuglen litt til den spyr opp fisken. Mega-genialt!

20150306-20150306_125731

Etter vi gikk lei den gamle mannen, dro vi til Laozhaishan, som er sånn 1159 trappetrinn høyt, laget av èn enslig backpacker. Veien opp var trang, tynn, og sånn helt sinnsykt bratt, med trinn laget av stein, og rust. Utsikten på toppen var magisk! Tynne, høye fjell overalt.

20150306_141101

På Laozhai-fjellet ved Li-elven.

I dag syklet vi dritlangt og rumpene våre er kjempesåre, SPESIELT Didrik sin, for gud bedre meg, han kunne ikke slutte å klage over den rumpen hans. Etter en sånn tusen kilometer rett opp kom vi til Månefjellet, som har fått navnet etter den flotte halvmåne-lignende hullformasjonen på toppen. Kari-Åse telte 779 trinn til toppen, som kanskje ikke er så altfor langt, men det var langt kombinert med sykkelturen!

20150307-20150307_123628

Månefjellet

20150307-IMG_6443

På toppen av Månefjellet

Nede igjen plasserte vi de såre rumpene våre på syklene igjen, og syklet tilbake igjen. Et par ekstra masochistiske elever ble med på en ekstra sykkeltur, vi som var med på den turen fikk se mange åkre med store, flotte, gule rapsblomster! Etter selfies med rapsblomstrene, gikk vi for å finne oss kaffe og litt kake, før vi syklet videre tilbake til hostellet.

20150307-IMG_6454

Rapsblomster

20150307-IMG_6464

Sykkling langs Yulong-elven

Det har vært mye middag på egenhånd her, og hostellet ligger beleilig plassert ved siden av både KFC og McDonalds, så vi finner oss god, sunn mat hver dag. Didrik har kjøpt to hele bøtter med maiskolber, kyllingvinger, kyllinglår, kyllingbryst, tre brus, potetstappe, og fries. HELT sinnsykt hvor mye den lille magen klarer å spise altså. Helt ekstremt. Det er et kinesisk mysterium.

Nå er det snart tid for håpskolen, og for å lære søte kinesiske barn engelsk! Kos dere i ISKALDE Norge! (det er kaldere her, herregud)