Guiyang, Kaili og Miao-folket

20150303-IMG_6367

Ni hao alle der hjemme i (forhåpentligvis) kalde Norge! Det er min, Helene, sin tur til å fortelle dere om våre videre opplevelser her i Kina, etter at vi dro fra Chengdu.

Vi ankom Guiyang Railway Station tidlig om morgenen på lørdag. Etter en deilig frokost på et hotell i byen dro vi direkte til en av Miao-folkets landsbyer. Landsbyen het Shiqiao og er kjent for sin spesielle måte å lage papir på. Etter å ha sett litt rundt, og vandret en liten tur i landskapet rundt (som er kjempepent), var det til for lunsj hos en lokal familie. Det var mye woket ferske grønnsaker med chilipepper til lunsj og en del syntes det var den beste lunsjen vi har hatt til nå. Deretter dro vi til Kaili og overnattet på et kjempefint 4 stjernes hotell. Kaili er den nest største byen i provinsen og har en 2,5 times kjøretur fra Guiyang.

20150228-20150228_121123

20150228-20150228_142132

Neste dag sjekket vi ut av hotellet kl. ni, og kjørte videre til Jidao landsbyen, hvor vi fikk en skikkelig velkomst på tradisjonell Miao-måte. Vi ble møtt med sang og en velkomstdrikk (som noen likte, og andre ikke. Personlig mener jeg at den var slett ikke verst), og deretter fulgte flere opptredener med sang og dans og bambusfløyte.

DCIM100GOPROG0142676.

20150301-20150301_103259

(De gamle i landsbyen sang begynnelsen av deres epos for oss, veldig spesielt.) For å takke for at de hadde tatt så godt i mot oss, trådde Kinaklassen til med synging av bordverset vårt (”Edelt er mennesket”) og første vers av ”Ja, vi elsker”. De virket veldig imponert (kanskje).

20150301-20150301_102521

20150301-20150301_104035

Turen gikk til Maliao for å spise lunsj (en annen landsby), og deretter videre igjen til Xijiang. Her ble klassen delt i to – en gruppe gikk av bussen og hadde en veldig fin tur over og gjennom fjellene for å komme til byen, mens den andre gruppen (bestående hovedsakelig av syke elever) ble kjørt nesten helt fram.

DCIM100GOPROG0262780.
(Kari Åse har vært snill nok til å skrive om turen til de som gikk, siden jeg var syk og ble værende på bussen.)

-fottur.

12 av oss gikk en kjempefin tur for å komme til den siste landsbyen. Vi hadde en guide som ledet oss trygt opp gjennom risterassene. Utsikten var nydelig og selv om vi ble litt slitne var det verdt det. Guttene hadde det gøy med å lage en båt som de sendte på en liten bekk. Båten fikk navnet Jesus fordi den skulle gå på vannet, og i det sekundet Sumin og resten av gruppa forsvant ut av syne insisterte Haibiao på at vi skulle følge båten for Jesus ville føre oss frem. (Det stemte, faktisk, men det var vel ikke så rart når det bare var en vei å gå.)

20150301-IMG_6259

Nesten fremme hørte vi fyrverkeri i det fjerne og det viste seg at vi hadde møtt ett begravelsesfølge. Litt usikre på hva vi skulle gjøre gikk vi til side og lot følge gjøre sitt. Det var dans og de virket i riktig godt humør, til tross for den ellers så triste situasjonen.

Etter at de hadde danset fra seg gikk de videre og vi gikk de siste meterne ned til landsbyen.

DCIM100GOPROG0322828.

Vi tilbrakte en natt i Xijiang, en meget spennende og meget kald natt (for de fleste av oss), før vi reiste tilbake til Kaili og deretter og videre til Guiyang. Det ble en litt sen felles lunsj før vi sjekket inn på hotellet vårt og hadde resten av dagen til egen disposisjon.

I dag, tirsdag 3. mars, startet vi dagen med en 2 timers busstur til den største fossen i Asia, og også Kinas flotteste (sier Sumin og Haibiao. Vi har ikke mulighet til å sjekke dette, og velger dermed å stole på dem). Fossen var kjempestilig, til tross for at det nå er ”tørketid” for den, og vi har bildene til å bevise det.

20150303-IMG_6314

DCIM100GOPROG0112988.

Etter fossen dro vi til Qianling-parken for å se ville aper. Og om vi gjorde. Vi har blitt skremt, sjarmert, slått til, klatret på og hjulpet flere titalls aper opp i vekt, og det var helt fantastisk. Helt klart noe vi kommer til å huske lenge!

DCIM100GOPROG0343176. DCIM100GOPROG0373261.

I morgen pakker vi koffertene og legger ut på nytt, denne gangen mot Guilin.