Chengdu – togtur, panda og buddha

20150225-20150225_094100

Heihei fra meg (Didrik) og resten av kinaklassen!

Tiden i Beijing er over, og da var det tid for en 28 (!) timer lang togtur til Chengdu. Så hva kan man finne på i en liten, trang vogn kun møblert med små treetasjes køyesenger og noen få sitteplasser ved vinduet? Overraskende mye! Etter å ha ledd mye av kinesisk togdo, eller, det vi trodde var en kinesisk togdo (det viste seg å bare være et avløpshull i gulvet), for så å le av den faktiske ordentlige togdoen, for så å le av sengene, for så å le av kineserne, for så å le av hverandre, kom vi frem til at nå skal vi være her ganske lenge, og da er det lurt å bli kjent med dem vi deler senger med, altså et par kinesere. Det viste seg å være vanskelig ettersom de ikke kunne engelsk (en gammel tante og hennes niese), men da SuperSumin kom til utsetning ordnet alt seg. Sumin oversatte fra norsk til kinesisk, kinesisk til norsk, og etter det gikk alt på skinner (høhø skinner, tog, getit? NeiokeiL). Vi fikk testet ut Edvard sin nye kortstokk (bilder av mange kjente historiske kinesiske karakterer), og lærte blant annet en kinesisk variant av ”Boms og President”. Det er kun mulig å være tre personer, hvor en er godseier, og de to andre er bønder. Bøndene er på lag og skal vinne over godseieren. Veldig gøy! Under kortspillet ble vi kjent med to nye kinesere som hjalp oss nybegynnere, for så å spille litt selv. Av han ene nye vennen vår lærte vi en kinesisk variant av ”Lygeren”. Det er veldig gøy å se at vi har de samme kortspillene her i Kina som i Norge, med bare noen få små endringer. Etter 20 timer begynte man å kjenne turen på kroppen. Doen var fortsatt gøy, men den intense røyklukten i vognene, varmen og den klamme luften ble ganske slitsomt. Så da vi endelig ankom Chengdu var det med et slitent, men stort smil! Alt i alt var togturen en herlig opplevelse jeg aldri vil gjøre igjen. Vi dro til hostellet, spiste og tok kveld.

20150222-IMG_6151
Dagen etter var det tid for å sjekke ut Chengdu, en by med 8 millioner mennesker. Og det merker man! Mye folk, mye biler, mye tuting. Ekstremt mye tuting. Jeg har aldri hørt så mye tuting i løpet av hele mitt liv som jeg har i løpet av de få dagene i Chengdu. Det første vi gjorde var å besøke gamlebyen, et par veldig pene gater midt i byen med mange gamle hus, som nå er butikker. I butikkene var alt ifra glasskunst, til silke, til starbucks. Det var også flere titalls ”stands” i gatene som solgte mye forskjellig mat, og diverse suvenirer.

DCIM100GOPROG0882256.

DCIM100GOPROG0521877.

Etter en tur i byen besøkte vi en fantastisk flott park, et lite paradis midt i byen. Her var det mye lokalfolk som spilte Majong, drakk te, fikk ørevask og slappet av. Selv drakk vi te, og poserte for et par bilder.

DCIM100GOPROG0742057.

DCIM100GOPROG0772075.
Etter parken besøkte vi selve hovedgaten, og der var det meget moderne med enorme kjøpesenter og flere butikker og en hel masse folk.

Neste dag var det tid for pandaer. Og herlighet pandaer er søte, koselige, elskbare dyr. De bare sitter der og spiser. Mens de sitter der tar de tak i en bambus, river den ned, lukter litt på den, spiser den, og repeat. De legger seg litt på ryggen mens de spiser, sitter seg litt opp mens de spiser, og sover mens de drømmer om å spise. Flotte, herlige dyr. Etter å ha sett på kjempepandaen var det tid for å se den røde pandaen. Og aww, for wow, den topper nå alle lister av søte dyr. Det eksisterer ingen dyr som kan toppe den røde pandaen.

20150225-20150225_094321

20150225-KL0A5593

Etter pandatur dro vi på museum, eller museum/park. Der lærte vi om den utdødde, mystiske ”sanxingdui sivilisasjonen”, og fikk se de forskjellige redskapene de lagde som pottery, kniver brukt under offerritualer, smykker og de spesielle maskene med utstående øyne.

DCIM100GOPROG0632143.

DCIM100GOPROG0852244.

Etter museet var det spisetid, og utover kvelden dro vi på Sichuan opera. Det heter opera, men er mer som et teater. Forestillingen den dagen vi var der var delt opp i flere deler, og vi ble underholdt med musikk fra kinesiske strykeinstrumenter, blåseinstrumenter og synging. Et vakkert skyggeskuespill, og kinesisk komedie. Komedien var litt vanskelig å forstå, men samtidig ikke. Mens vi ikke forsto hva som ble sagt, var de veldig flinke med kroppsspråk, samtidig som Haibiao oversatte enkelte nøkkelord og forklarte bakgrunnen for skuespillet. Det var dukker, flotte kostymer og til slutt selve hovedattraksjon, nemlig maskene. Det er utrolig hvordan de får til å bytte maske på den måten de gjør! Imponerende.

20150225-IMG_6196

20150225-IMG_6212

Dagen etter var den siste hele dagen i Chengdu. Planen for dagen var å se verdens største Buddha, en 71 meter høy Buddha hogget inn i en fjellside for 1200 år siden. Men det var ikke bare bare å få sett han. Først var det 2.5 timer med buss, deretter litt trapper opp til Buddhaen, for så tre hele, grusomme timer med kø. Jeg har aldri sett en så stor kø. Og det var ikke slik at når vi endelig kom frem til buddhaen så var køen over. Neida, da var det kø ut fra Buddhaen igjen. Etterpå spiste vi, før vi tok den 2.5 timer lange bussturen tilbake til Chengdu. Det var en fin Buddha da.

DCIM100GOPROG0042378.

20150226-20150226_142121 20150226-20150226_142346

Da vi kom tilbake til hostellet hadde vi resten av dagen fri. Noen valgte å dra på kino for å se ”Dragon Blade”, en ny film med Jackie Chan, mens andre dro å spiste hot pot. Jeg for min del prøvde meg på hot pot. Det var veldig gøy! Man lagde på en måte maten selv. Eller, vi lagde sausen selv (vi kunne velge ingredienser, røre litt rundt og vips, saus) mens kjøttet og grønnsakene la vi bare oppi vår egen lille kasserolle for å koke i noen få sekunder, for så å nomnomme på resultatet. Supergøy og supergodt.

20150226-20150226_210513

Da var tiden i Chengdu over, og vi sitter på toget med nye eventyr og opplevelser i vente. Hilsen oss fra Kina!