Beijing, Beijing

Vi er i Beijing!

Hei alle sammen! Dette blir ett spennende blogg innlegg. Vårt første blogginnlegg på vår Kina-Japan tur!

Nå skal jeg skrive om hvordan vår opplevelse i Beijing har vært. Det har vært ett spennende par dager og vi har opplevd mye av både kultur, mat og mennesker.

Vi kom jo nemlig til Beijing i løpet av det kinesiske nyttår, året av geiten/sauen og atferden til menneskene i Beijing og noen av stedene vi besøkte var preget av denne tiden, det kinesiske nyttår. Vi var heldige å få opplevd.

Xin nian Kuai le! Happy New year.

Dag 1.

Vi våknet opp fra en lang flytur som førte oss først ifra Oslo til Helsinki og dermed helt til Beijing! Når vi kom fram til flyplassen i Beijing så møtte vi først igjennom sikkerhetskontrollen, når vi var klarert og var ute av flyplassen så var vi møtt av store bygninger og stolper, alt er større i Kina. Vi møtte bus sjåføren og han tok oss til vår første destinasjon.

Oslo – Heksinki – Beijing

Fremme i Beijing Capital Airport

Vi kunne ikke sjekke inn på hostellet før senere på dagen og vi ankom omkring 8 om morgenen så vi hadde en del tid på å gå seightseeing. Vi dro til det himmelske templet.

Marcus er den beste bakgrunnen

20150218-011-IMG_6111

Fint vær og fine jenter

Dette var ett nydelig tempel og kjempefint vær, litt kaldt med vinden men ellers så var det nydelig. Vi var fremdeles ganske trøtt fra den lange reisen men å se denne kultur skatten ga oss ny energi for dagen.

DCIM100GOPROGOPR0964.

Dette bildet ble tatt før politiet kom til å stoppe oss

Vi forlot det himmelske tempelet etter noen timer og dermed dro vi i retning til Tiananmen Square, der Mao sitt Mausoleum ligger. Det ett stort og nydelig plass med mange mennesker. Stedet var en stor plass hvor hundrevis av mennesker kunne være, tusenvis kanskje. Bygningene var så store fra alle kanter, gammel kulturelle bygninger blandet med nye bygninger. Og selvfølgelig det mest kjente, veggen med gigantisk bilde av Mao på. Sikkerheten var ganske streng på denne plassen. Noe man må oppleve i løpet av livet.

Vi forlot stedet og var på vei til hostellet.

Beijing er en nydelig og flott by og det som vi så rundt oss var store bygninger på alle kanter. Beijing er en enorm, gigantisk by. Når vi kom fram til hostellet så sjekket vi inn og fikk noen timer til å skifte klær og tilvenne oss. Klokken kvart på 6 om kvelden var det middag og det var kjempegod mat.

20150218-DSC_0077_1 DCIM100GOPROG0240989.

Dag 2

På dag 2 så var vi innom den forbudte by og karneval. Karneval var på grunn av det kinesiske nyttår og vi fikk sett så mye artig, dragedans og god mat, små butikker på sidene og leker.

Nyttårs pynt i Hongtanhu-park

20150219-20150219_091613

Jentene er så glade til nyttårsfeiring

Ved den forbudte by så var det så stort og flott! Så mye kultur skatter rett foran øynene våre. Bygningene var så store og flotte, fra inngangsporten og helt til baksiden.

Foran den store hallen i Den Forbudte By

Kinaklassen tenker på å adoptere et kinesisk barn

Vi fikk sett så utrolig mye i den forbudte by som var tidligere utilgjengelig for alle, denne opplevelsen er et må ha i livet.

Dag 3

På denne fine dagen dro vi til sommerpalasset som var mektig fint, helt ved innsjøen.

Alle smiler søtt

20150220-DSC_0156 20150220-DSC_0160

Spiste middag på skikkelig fin restaurant og avsluttet dagen med Kung Fu Show levert av Shaolin Munker. Det var en av de beste showene jeg har sett i livet.

DCIM100GOPROG0201666. DCIM100GOPROG0211701.

Dag 4

I dag begynte vi med å besøke kjente keiser graver fra Ming dynastiet, deretter spiste vi lunsj på en veldig fancy restaurant sted som også hadde butikk i første etasje. Det var en vase der for 2,3 millioner Yuan. Det er ganske mye for en vase! Etter lunsj dro vi i retning den kinesiske mur og hadde det kjempekoselig. Det var en hard mur å beseire. Utsikten var flott og litt kjølig, var 800 meter over havet og det hadde kommet inn bris fra Sibir.

20150221-20150221_135808

Klassebilde på Den Kinesiske Mur i den Sibir vinden. Kaldt!

Etter den kinesiske mur dro vi tilbake til hotellet og hadde fri disposisjon utover kvelden. Lærerne foreslo å dra til ett veldig kjent shopping del av Beijing, som het « The Place»

“The Place” in Beijing sentrum

Dette stedet var utrolig stilig med det unike kjennetegn det har, taket. Taket var egentlig bare en veldig stor tv som var brukt til forskjellige reklamer og for å simulere en fisketank, hvor fiskene svømte over oss. Det var ekstremt artig å se på, og vi grøsset over den elektriske regningen det må ta.

Vi koser oss på en fin restaurant

klassebildet under den fine taket

Dette var siste dagen vår i Beijing og neste dag dro vi ut på ferd til Chengdu, togturen kommer til å ta 28 timer og vi gleder oss til oppleve dette nyet stedet! Følg med neste uke for oppdatering!