Hangzhou – Silkemekka i Yangztedelta

20140402-IMG_5496

Her kommer en ny hilsen fra Kinaklassen, som fortsatt befinner seg i og runt Yangtzedelta. Mari skriver blogg igjen.

Nå sitter hele Kinaklassen på toget fra Hangzhou til Suzhou. Suzhou er nest siste stopp på reisen vår gjennom Kina, og her skal vi være i tre netter. Vi har fått plass på førsteklasse i et lyntog som går i  250 km/t i snitt. Det går an å snu setene 180 grader rundt, dersom du er spesielt glad i dine sidemenn. Vi fikk ganske dårlig tid i dag, da det var sinnsykt mye folk på togstasjonen, og det er en masse sikkerhetskontroller og billettkontroller før du kan gå ut på perrongen og inn på toget. Det er ikke som i Norge, der du kan valse rett inn på toget uten engang å ha gått gjennom togstasjonen.

20140404-IMG_5515

Vi ankom Hangzhou med buss fra Tunxi, etter de gule fjellene. Store deler av klassen opptrer fortsatt som gamle stive og støle kinesiske damer etter de gule fjellene, dette er særlig tilfelle i trapper. I Hangzhou har vi brukt tid på å se West Lake – en stor innsjø midt i byen, og mange har shoppet mye silkevarer, da Hangzhou er spesielt kjent for fin silke.

Første dag i Hangzhou hadde vi en utflukt til West Lake. Rundt innsjøen fantes det fine parker med hengepil og kirsebærtre i full blomstring. En del av klassen gjorde som ekte kinesere og lagde seg kranser av hengepil, slik at vi så ut som vinnere av hver vår sommerolympiske gren hele gjengen. Etter hvert tok vi båt ut på en øy på innsjøen, som ifølge Benjamin ”bare var en smultring” – fordi den hadde en ny innsjø inne på den lille øya. På denne øya kjøpte også Åsmund seg en svært skuffende iskrem, som ifølge han selv smakte aids. Da Åsmund er utrolig glad i is, ble livslinjen hans sterkt svekket etter denne traumatiske opplevelsen. Noen av klassens så smått overtrøtte fjes fant dette svært underholdene, mens andre hadde mer enn nok underholdning i å mate halvmeter lange oransje karpefisk og andre fisk i innsjøen.

20140402-IMG_5509

Da vi hadde underholdt oss selv både vel og lenge, både med å gå rundt og se på øya og mate fisk, så tok vi båten tilbake til byen. Deretter gikk vi videre til Hefang gågate, hvor vi fikk bruke resten av dagen til egen disposisjon. De fleste brukte denne tiden på å shoppe noen småting, noen kjøpte til og med spisepinner av sølv og andre brukte tiden på McDonalds. Det var ikke felles middag, derfor var det fritt fram om en ville spise vestlig eller kinesisk mat.

Dagen etter, altså i går, spiste vi ferske baguetter og vestlig pålegg til frokost på terrassen, før vi tok t-banen til silkegata. Her fikk vi resten av dagen til egen disposisjon og mange kjøpte mye fint her. Vi ble etter hvert spesialister på å finne ekte silke og prute det ned til en akseptabel pris, noe som selvfølgelig var mye billigere enn norsk pris. Av silken som ble kjøpt av klassens elever var det blant annet en del sjal, skjerf, slips, nattkjoler, morgenkåper, sengetrekk, til og med silkedyner. Nå har vi virkelig begynt å bruke penger her i Kina, da vi i dag har igjen kun 7 dager før hjemreise.

20140402-P1030648

For klassens jenter gjorde vi oss helt ferdig med silkemarkedet før vi forflyttet oss til en Starbucks i nærheten av West Lake, hvor vi presterte å bruke tre timer på å sitte fordypet i jenteprat. Åsmund og Michael kjøpte seg tebrett og tesett i en merkebutikk, og er svært fornøyde med kjøpet. Sumin, Mette, Fartein, Michael og Ivan sto også i kø i en hel time for å komme inn på en veldig populær bitteliten restaurant med veldig god og billig mat. Jeg, Kristine, Ice, Elise og Åsmund gikk på en annen restaurant ved siden av, som også var populær og kjent for en blanding av kjøkkenene fra Shanghai og Hong Kong. For vår del brukte vi nøyaktig 27 Yuan, tilsvarende 27 NOK på gårsdagens middag.

Akkurat nå farer vi fordi rapsblomster i 270km/t, og med dette takker jeg igjen for meg.

Hilser igjen hjem til alle venner og kjente, fra hele klassen! Nå kommer vi snart hjem for å fortelle om reisen vår.

Jeg vil benytte meg av sjansen til å sende en ekstra hilsen til min far, som fyller år i dag. Gratulerer så mye med dagen i dag, pappa! Du får vente i spenning på gave, til jeg kommer hjem.