De siste dagene i Beijing

20140328-IMG_1622

27 . februar

Denne dagen begynte med et besøk til Beijing Zoo, og der var vi i rundt 20 minutter for å se på pandabjørner. Når klassen var ferdig med å se på de bambusspisende pandaene, gikk vi tilbake til bussen som skulle ta oss til neste severdighet, nemlig sommerpalasset. Sommerpalasset er et gigantisk keiserlig palasskompleks som ble bygd på 1880-tallet for å huse keiserfamilien på sommerstid. Sammenliknet med Den Forbudte By er Sommerpalasset et rekreasjonsområde, og det er langt mer avslappet og svalt. En annen viktig forskjell mellom de to, er at bygningene i Sommerpalasset har grått, og ikke gult tak, noe som er et tegn på at området ikke var en høypolitisk arena, men heller et avslappet sted hvor keiserfamilien kunne ta det rolig. Bygningene i palasskomplekset ligger rundt en stor innsjø som heter Kunming Lake, og etter å h a vandret et stykke langs innsjøen, tok vi båt tilbake før vi beveget oss mot bussen.

20140327-IMG_5331 20140327-IMG_5336

Neste stopp var Videregående Skole nummer 63, en skole med 2000 elever fra ungdomskolen og opp til videregående. Der fikk vi delta i en engelsktime med kinesiske ungdommer, og det kom raskt fram at vi var en del bedre enn både elevene og læreren i engelsk. Det var likevel et interessant og morsomt møte der mang en mailadresse ble utvekslet. På skolen fikk vi også prøvd oss på kinesisk kalligrafi, og det er ingen tvil om at kalligrafilæreren var særs imponert over våre enorme ferdigheter med penselen.

20140327-IMG_5365 20140327-IMG_5361

Etter å takket for oss gikk ferden mot antikkgaten, en handlegate kjent for sine antikviteter og kunst i tradisjonell kinesisk stil. Her kom vi blant annet over et maleri av en ”høne” til en verdi av 6,5 millioner kroner, men heldigvis var det også kunst til en billigere penge, og mange nydelige landskaps- og dyrebilder kunne prutes ned til rundt 100 kroner.

Etter at klassen hadde brukt penger på handlegaten, reiste vi til det eldste tehuset i Beijing, og her ventet både te og underholdning bestående av dans, peking opera, kampsport og såkalt face change, eller maskeskifte, fra Sichuan-provinsen. Showet var forrykende, og  med jasmin-te i koppen var det fryd for både øye og gane.

28. februar

20140328-IMG_1692

Denne dagen hadde kinaklassen fridag , og denne ble brukt på ulikt vis. Mange benyttet muligheten til å reise tilbake til Hong Qiao Market, et ”fake” market vi besøkte den andre dagen i Beiing, mens andre dro på ekspedisjon til den imponerende Beijing Operaen og antikkmarkedet. Senere denne dagen dro klassen på besøk til Mester An, og det var et kjært møte med kampsportmesteren som trente oss i tre uker tidligere dette skoleåret. Hjemme hos An ble vi møtt av en enorm gjestfrihet, og her fikk vi se diverse kinesiske våpen, og vi ble servert både brus og melon. An ville også se hvor mye vi husket fra undervisningen, og vi gikk derfor ut og testet Bu-ferdighetene (kung fu med en lang stav av tre) og en serie i Kung fu-grenen ”Baji”.

20140328-IMG_1608 20140328-IMG_1614
20140328-IMG_1647 20140328-IMG_1686

Etter endt oppvisning bestemte noen av guttene seg for å ha det litt moro ved å sparke capsen av hodet på hverandre. Dette gikk overraskende nok veldig bra, men da Ice, som har svart belte i taekwondo, skulle prøve å sparke capsen av hodet til Benjamin, endte hun med å sparke han i fjeset slik at både caps og briller fløy av sted. Tydelig hardt skadet klarte Benjamin med en vilje av stål å holde seg på bena, mens resten av klassen lo godt.

ice_sparker_benj

Dagen ble avsluttet med restaurantbesøk sammen med Mester An, og etter endt måltid bega en liten gjeng seg til den olympiske parken for å titte på ”Fugleredet” og ”Water Cube”.