Beijing, Beijing

20140325-DSC00990

Her kommer det ei ny oppdatering fra Midtens Rike og denne gangen er det meg, Mari som skriver blogg. Siden forrige oppdatering har vi forflyttet oss fra Yunnan i sør-Kina til selveste Beijing – hovedstaden i nord, for de som trenger full oversettelse. Mange i kinaklassa har gleda seg mye til Beijing, og her har vi fullbookede dager og lite internettilgang, for de som fortsatt savner lyd fra sine kjære, som Joakim nevnte i forrige innlegg.

Etter å ha forlatt verdens ende, overnatta vi ei natt på The Hump Hostel i Kunming igjen, før det dagen etter bar av sted til Beijing. Vi rakk akkurat flyet, uten noe særlig god tidsmargin, da også denne sjåføren klarte å forsove seg, andre gang dette skjer på turen. 2 av våre 4 bussjåfører hittil har forsovet seg den dagen vi skulle dra tidlig, men med karmaen på vår side, har vi likevel alltid nådd fram i tide. Alle kjører som idioter her, men det er sånn den kinesiske trafikken fungerer, og ingen har blitt påkjørt enda. Nå begynner vi å skjønne at den eneste måten å komme seg trygt over veien på, er å gå målbevist rett ut i veien, uten å nøle eller se seg for. Det har nemlig kommet oss for øret at boten for å kjøre på turister, nemlig er betydelig høyere enn å kjøre på en av sine landsmenn.

20140324-IMG_1544

Nå, til poenget, nemlig at vi er kommet oss til Beijing. Vi er nå over tre uker ute i den seks uker lange reisen, altså er vi litt over halvveis. Den dagen vi kom til Beijing spiste vi lunsj og besøkte både Himmelens tempel og Den himmelske fredsplass, før vi sjekket inn på hotellet. På himmelens tempel kunne Sumin fortelle oss om Mingkeiserens (beklager mangel på klisterhjerne her, men jeg husker ikke hvilken, spør Wikipedia – eller Joakim?) konversering med gud da han sto midt i sirkelen foran det himmelske tempel. Tydeligvis skulle det være slik at sirkelen skulle symboliserte solen, mens kvadratet rundt symboliserer jorden. Dessuten må jeg innrømme at det føltes ganske spesielt å stå på den enorme himmelske fredsplass i aftenssolens siste stråler, etter å ha forberedt denne turen i så mange måneder. Mange elever ble raskt oppmerksomme på den sterke forurensingen som preger Beijings skylag, men til tross for dette har vi vært veldig heldige med været så langt under hovedstadsbesøket. Solfylte dager med rundt 25 grader Celsius fører til blide og solbrune kinaklasseelever.

20140324-IMG_1563 20140324-IMG_1576
20140324-IMG_1578 20140324-IMG_1587

Dagen etter var det ingen kjære mor, alle barna skulle stå klare til avreise – fortsatt som ekte turister, med sekk på ryggen, skyggelue/solbriller og kamera rundt halsen, klokka halv ni. Fra her dro vi direkte til Den forbudte by, som befinner seg intet mindre enn én time i buss fra hotellet – dette for å vise hvor enorme avstander Beijing strekker seg utover. Her møtte vi utallig mange andre turistgrupper, med matchende hodeplagg – for å symbolisere hvilken gruppe de tilhørte. Vi i Kinaklassen er nå blitt så strukturerte turister, at vi ikke har bruk for noe slik. I den forbudte by så vi endeløse gater, bygninger og murer med typisk stil fra Ming- og Qingdynastiet. Praktfulle detaljerte byggverk, med mønster i mye grønt og blått. Mange museumsgjenstander fra Ming- og Qing-dynastiet finnes fortsatt her, og hele den forbudte by i seg selv er et gigantisk museum. Etter å ha saumfart (her lyver jeg litt, hvor mange dager en ville trengt på dette er for meg uforsåelig) Den forbudte by, gikk vi også opp på en høyde utenfor byen, som visstnok er skapt da de gravde ut plass til å bygge Den forbudte by, for å se utover. Dessverre lå forurensingsskyene forholdsvis lavt, og det var ikke så lett å verken se eller ta bilder fra her. MEN, vi møtte en annen norsk folkehøyskole, nemlig Hurdal Folkehøyskole, som var på skoletur til Beijing i 12 dager. Til mange av elevenes store glede; ”Endelig kan jeg se og høre andre nordmenn igjen, etter så lang tid”, synes jeg å ha hørt en del av guttene uttrykke ved synet av disse fremlingene, som likevel virket så kjente i dette folkehavet av kinesere.

20140325-P1020276

Dagen tok ikke slutt her, etter dette dro vi til Hutongen, som er kjent som den delen av gamle Beijing som er bevart. Det er fortsatt i dag et boligområde, med boliger i tradisjonell stil, men mye av Hutongen er blitt borte med tiden, til fordel for bygninger som kan romme flere folk og selvfølgelig andre byggverk. Her fikk vi æren av å sitte på i Beijings velkjente sykkeldrosjer, som tok oss rundt i Hutongen. Vi stoppet for å spise lunsj på en liten familierestaurant hos en lokal familie inne i Hutongen, før vi utforsket litt videre til fots. Før vi dro videre gikk vi til slutt en rolig tur rundt Beihai Lake. Siden vi etter dette fikk litt tid til overs, slo vi i hjel litt over en times tid på et velkjent innemarked, som var både prutemekka og hadde falsk-vare-garanti. Her fikk hver og en av oss prøvd våre pruteegenskaper, noen med stor suksess og andre med litt dårligere resultat. For min egen del må jeg si at jeg har blitt betydelig flinkere til å prute på disse tre ukene, men dessverre, for min egen del, kan jeg nok til tider fortsatt være alt for godtroende overfor de sleipe selgerne. På dette markedet kunne du risikere å måtte prute ned til en tiendel av prisen for å ha gjort et godt kjøp.

20140325-P1020714

Etter å ha inntatt et bedre måltid, på ekte Beijingvis, dro vi av sted til dagens siste post på programmet. Vi fikk se The Legend of Kung Fu på Theatre Rouge. Jeg synes selv dette var utrolig imponerende, la meg nok en gang nevne kinesernes sjette sans når det gjelder synkronitet. Når det gjelder selve kampsportbiten, fikk jeg høre fra en mesterkommentator (Ice) at dette var svært turistifisert, men likevel må jeg kunne påstå at showet var veldig underholdende. Slitne etter en lang dag, sovnet vi godt i sengene våre ved hjemkomst. Dette til tross for de enorme mengdene store mygg, som har valgt å ta seg inn på hotellet, for å gjøre oss nordmenn til blodfattige tapere.  Sumin har funnet fram kinesisk medisinkunst igjen, denne gangen tigerbalsam for å hindre kløe.

20140325-IMG_5285

Etter en god natts søvn, forhåpentligvis for de aller fleste, var hele klassen igjen klare til en ny dag, enda tidligere denne gangen. I dag gikk bussturen til Den kinesiske mur i Jingshanling – hvor vi besteg 8km kinesisk mur, med utsikt mot Beijingtraktene på ene siden og Indre Mongolia på den andre. Nok en gang må jeg få nevne dette uforståelige byggverket av en mur. 7000km kinesisk mur har blitt reist gjennom landets historie. Tanken på hvordan dette i det hele tatt er mulig, gjør meg helt ør. Nok en gang var vi heldige med været, og vi forlot den kinesiske mur med enda mer brunfarge – eller eventuelt solbrenthet, enn da vi startet. På turen fikk vi oss noen nye venner i opptil flere mongolske bondekvinner som prøvde å tjene penger i jordbrukslavsesongen. Disse ble til vår personlige fanklubb underveis og fulgte oss ”till the bitter end”. De går flere turer frem og tilbake hver dag, sammen med turistene, for å selge oss alt hva vi måtte trenge, fra vann til suvenirer. Etter de hadde holdt følge med oss i to timer og fortalt oss alt om hvo langt vi hadde igjen, hvor resten av klassekameratene våre befant seg til enhver tid og hvor mange trappetrinn den neste trappa inneholdt, ble noen av oss myke og ga etter for både t-skjorter og postkort før de forlot oss. Noen av oss til og med uten å prute noe særlig, gjerne pga. medfølelse for de stakkars bøndene som trengte inntekten sårt og hadde fulgt oss hele veien.

20140326-P1020775 20140326-IMG_5304
20140326-IMG_5319

Vi dro tilbake til hotellet for å nyte en etterlengtet dusj, før vi dro til en kjent Pekingand-restaurant i sentrum, for å nyte en ekte Beijing-spesialitet. Her fikk vi servert hele ender, tilberedt på ekte Beijingvis. Vi fikk alt fra leverpaté, selve andekjøttet, wasabimarinerte andeføtter, magesekken og hode og andre beinrester som var kokt og marinert inn i en saus. Vi fikk lære hvordan en spiser Peking-and på riktig måte og de aller fleste synes kjøttet smakte svært godt. Andre har dessverre begynt å lengte tilbake til vestlig mat, og noen har til deres egen store skuffelse oppdaget at det de fikk servert i Norge og trodde var kinesisk mat, var alt annet enn det. Dette gjelder heldigvis ikke flesteparten av oss.

20140326-IMG_1598 20140326-IMG_1605

I morgen har vi nok en lang dag foran oss, da vi skal besøke bl. a. Antikkgata, Videregående skole nr. 63, et tradisjonelt tehus, zoologisk hage med pandabjørner og sommerpalasset. Dere kan vente spent på enda et blogginnlegg fra Beijing om noen dager, da vi fortsatt har igjen tre netter her i hovedstaden.

20140326-IMG_1606

Håper alle hjemme følger spent med videre og ønsker alle en fortsatt god uke! Takk for denne gang!