Fra Guiyang til Kunming

20140318-IMG_1099

Hei hei, da var det Mette og Kristine sin tur å skrive blogg for dagene 16. Mars til 18. Mars. Første dag var 16. Mars og min (Kristine) og Elise sin bursdag. Dette ble feiret med oppvekking ved midnatt og kake seinere neste dag. Det var veldig hyggelig. Jeg og Elise fikk også krone og bånd der det sto ”Birthday Girl”. Dette vakte stor oppsyn blant kineserne.

20140316-20140316-IMG_0934 20140316-20140316-IMG_0940

Så tok vi buss til apeparken, der vi skulle hilse på apene. Mange tok med seg peanøtter for å mate de, men fordi noen av apene var ganske aggressive endte det opp med at noen fikk brusflaskene stjålet og andre fikk capsen sin kastet av. I apeparken var det også et buddistisk tempel som vi så litt på. Der kunne man kaste små mynter ned i vannet og ned i små krukker for å teste lykken. Etter dette gikk vi videre for å hilse på flere aper og mate de, men dessverre var de mette av peanøtter og mandariner som andre turister og lokalfolk hadde matet dem med.

20140316-DSC_0114 20140316-20140316-IMG_0949
20140316-20140316-IMG_0953

Vi var alle ganske sultne etter gåturen i apeparken, så Sumin og Haibiao tok oss med til en restaurant der vi skulle spise lunsj. Ventetiden der ble veldig lang, fordi det var lunsjpause for de som jobbet. Vi satt og ventet i over en time før maten kom. Dette var også siste måltid med guiden vår, Song. Etter måltidet ble vi kjørt til togstasjonen for å ta toget til Kunming. Da måtte vi også si adjø til Song.

20140316-20140316-IMG_1012 20140316-20140316-IMG_1014

Toget gikk fra Guiyang klokken halv ni og var et nattog. Alle sammen fikk tildelt et firemannsrom hvor vi skulle sove. De fleste i klassen hadde rom med andre folk fra klassen, bortsett fra Ola som måtte dele rom med et kinesisk kvinnemenneske. Kvelden ble brukt til mange fritidsaktiviteter som nudlespising, lesing og høytlesing av ”Fifty Shades of Grey”. Deretter skulle vi sove, men det var ikke like enkelt for alle. Toget tutet og ristet svært mye, så det ble lite søvn. Toget rullet inn i Kunming klokken 5:00 neste morgen. Ikke alle var like kvikke da.

20140317-IMG_1024

Første dag i Kunming ble brukt til innsjekking og fjelltur. Fjellturen var som andre fjellturer her i Kina, altså med trapper. Heldigvis var det veldig fint vær med sol og 25 grader. Noen er litt overrasket over å ikke ha blitt solbrent etter denne turen. Etter denne lille turen fikk vi litt fritid før middag. Denne tiden ble brukt til shopping. Noen kjøpte mat, mens andre lette febrilsk etter sommerklær. Etter noen timer fant de klær som ikke var alt for rosa og sukkersøt. På supermarkedet fant vi importert mat (til en meget høy pris…) så noen kom tilbake med Nutella, peanøttsmør og Haribo-godteri. Så ble det middag på en liten resturante nær hostellet vi bor på. Siden mange var slitne etter togturen, dro vi tilbake til hostellet for å sove eller slappe av med kortspill.

20140318-IMG_1113 20140318-IMG_1061

Andre dag var det tur til ”The Stone Forrest”, som er en steinskog. Det er stein som har forvitret til enorme ”steintrær” på grunn av vær og vind. Dagen i dag var også veldig varm, så majoriteten gikk i nykjøpte sommerklær. I flere timer gikk vi igjennom ”skogen” for å se på de spesielle formene til steinene. Vi var også oppå en topp for å få oversikt over hele området.

20140318-IMG_1080

Vi kom tilbake på ettermiddagen, og fikk litt tid til å dusje og ordne oss før vi dro å spiste middag. Etter middag så vi ”Impressions of Yunnan”. Her fikk vi se forskjellige minoriteters dans og sang. Dette var svært imponerende. Showet er regissert av Yang Liping. Hun brukte ti år på reis rundt i Yunnan-provinsen for å samle inn informasjon om dansen og sangene til de forskjellige minoritetene. Deretter brukte hun tre år på å skape showet. Etter showet var det mange som var så imponert at de kjøpte dvden til showet. Så gikk noen tilbake til hostellet, mens andre dro til Arkaden, en ungdomsgreie her i Kina med dansing og musikk.