Xijiang & Kaili

20140313-IMG_5166

Da var det blitt min (Åsmund) tur til å fortelle alle dere hjemme om alt som foregår i Midtens Rike.

Etter en natt hos en lokal familie i Xijiang skulle vi ut på vandring, men feber og forkjølelse som har truffet klassen var fortsatt i full sving så det ble et noe redusert antall som deltok på utflukten. Etter litt om og men kom det frem at bare 7 elever skulle delta på turen mens 7 hostende og harkende elever ble stuet inn på bussen.

Turen gikk rundt landsbyen og ut Nordporten av Xijiang som er en stor port, i nordenden av landsbyen (hvis du lurte på det). Deretter bar det gjennom en hel del risterrasser og opp og ned noen åser før vi endelig kom frem til en landsby. Etter litt innkjøp av vann og windowshopping av fyrverkeri gikk vi ned en lang bakke og ble gjenforent med hostepatruljen.

20140313-IMG_5134 20140313-IMG_5146

Før vi dro til Kaili dro vi innom Jidao, en liten Miao-landsby som er bortimot uberørt av turisme som var en stor kontrast til det mer turistvennlige Xijiang. Vi ble møtt av den tradisjonelle velkomstdrikken (denne gangen med risvin), en del likte det ikke mens resten mente det var litt ma ma hu hu. Etter velkomstdrikken ble det satt opp en forestilling hvor vi ble vitne til bla. et Miao-epos (som forteller om deres vandring for å finne et sted å slå seg ned) og Bambusfløytedans, vi ble også bedt om å stille med et nummer og vi stilte opp med Ja Vi Elsker og det alltids trofaste bordverset. Etter forestillingen ville jentene få håret satt opp på Miaovis og mens dette foregikk satt guttene med guiden og drakk risvin.

Vel fremme i Kaili sjekket vi inn på Heaven-sent Dragon Hotel et firestjerners hotell som til manges henrykkelse har egen pc på hvert rom. Mange benyttet sjansen til en varm dusj (eller bad) og et bytte til rene klær. Vi ble også gjenforent med Haibiao og en viss Bach-elskende bergenser som var mye friskere og raskere enn sist vi så han.

20140314-IMG_0898 20140314-IMG_0911

I dag startet vi ganske sent (klokken 10), etter en kort busstur var vi fremme i Gejia som er kjent for batikk. Batikk er en kunst der man lager ulike mønstre ved å smelte woks og å farge med indigo farge. Mange benyttet sjansen til å kjøpe seg litt batikk for en rimelig penge. Etter Gejia dro vi til Sangeshu for å besøke et museum der vi fikk se folkedrakter fra Miaofolket og Dongfolket og sølvtøyet som Miaofolket er så kjent for. Vi besøkte også et museum rett ved hvor en dame har samlet inn gamle folkedrakter og broderi fra Miaofolket, de eldste var over 100 år gamle. Ellers har vi stort sett bare slappet av i dag og i morgen bærer det videre mot Guyang.

20140314-IMG_0857

Det var alt for denne gang,