Zhaoxing – inn i Dong-Folkets territorium

Hallaien!

Elise her og jeg skal nå gi dere godt-folk en oppdatering på vår spennende reise til nå. Vi forlot Yangshuo tidlig søndagsmorgen, for så å begi oss ut på en rundt 9 timer lang busstur. Bussturen ble for det meste brukt til soving – så godt det lot seg gjøre på humpete og svingete veier, horntuting hvert 5 sekund, og en bussjåfør som til tider så mer opptatt ut med å stirre på en tv-skjerm framfor veiene – og nyte det kinesiske landskap som består både av kultur- og naturlandskap. Turen ga oss dessuten en utmerket mulighet til å se Kina og se hvordan noe av dets minoritetsbefolkning lever. I tillegg fikk vi med oss en del av utvikling som skjer i provinsen, Guizhou, med nyutbygging av industri- og boligområder. Med andre ord, det er en stor kontrast mellom gammelt og nytt her.

IMG_0677-1 IMG_0849-1

Som turister i denne provinsen er vi pålagte til å ha med en lokalguide, og da vi byttet buss, fikk vi med oss guiden Song. Ut på kvelden ankom vi Dong-landsbyen, Zhaoxing. Synet som først møtte oss var en storslått inngangsport til landsbyen, videre ført av, hovedsakelig tradisjonsbygde, trehus. Noe av det som er spesielt med Dong-landsbyer er disse tromme-tårnene hvor hvert tårn representerer en slekt. Resten av kvelden ble brukt til innkvartering på hotellet og få i oss noe mat på en lokal familie-restaurant.

IMG_0692-1 IMG_0741-1

Dagen i dag startet med hanegaling og hønekakling klokken 6 om morgenen – til manges veldig store irritasjon og til tross for at vi ikke trengte å stå opp før 8-9 tiden. Når dagen endelig startet for fult – og til riktig tid – ble vi først møtt med en åpningsseremoni à la Dong-stil; dvs. møtt av personer kledd i tradisjonsrike drakter, lokal sang og musikk, og tilslutt en liten smak på risvin. Videre bar det til bussen hvor vi ble kjørt opp til en annen Dong-landsby og for å vandre på risterrasser med beliggenhet på over 1000 m. Som vestlending må det nevnes at veien opp fjellet til landsbyen, er omtrent og om ikke enda verre, når det kommer til å være både svingete og smale enn veier på Vestlandet!

Endelig, og trykt, framme på toppen, ble vi møtt av en spektakulær utsikt over risterrasser og andre dyrkede terrasser. Litt à la typisk postkort vakkert, skjønt det ble nevnt at det er enda vakrere rundt sommertider, når terrassene står i full blomstring i forskjellige farger. Selv om solen trengte gjennom det tynne skydekket var ikke lufta helt klar, til noen fotoentusiasters irritasjon. Landsbyen, Tong An, vi nå besøkte står på Unescos liste over kulturminner som må bevares. I dette tilfellet betyr det at byen får støtte for at landsbybeboerne skal kunne få opprettholde den tradisjonelle levemåte til Dong-folket. Husene bestod, her også, hovedsakelig av tre og bygget ned skråningen av fjellet. Rundt og over var det dyrkede terrasser av både ris, raps blomstre, og andre planter. Inne i landsbyen ble det observert av mange i klassen at der fantes nesten bare eldre mennesker eller spedbarn i byen. Forklaringen på dette var at mange av de yngre i befolkningen var dratt til østkysten for å jobbe.

Selv om landsbyen hadde fokus på å bevare tradisjon og kultur, var det modernisert innimellom som en parabolantenne her og et motorisert kjøretøy der etc. Noe som også ble veldig godt lagt merke til, både i denne landsbyen og andre vi har kjørt forbi, var hvor utrolig mye boss som lå strødd rundt. Noe av forklaringen er rett og slett at bevisstheten på sortering av avfall ikke er et fokus, og kanskje mest at kunnskapen om det er ikke-eksisterende.

IMG_0776-1 IMG_0835-1

Etter besøket i landsbyen, skulle vi vandre tilbake til Zhaoxing og bruke stiene på risterrassene ned igjen. Tilbake i Zhaoxing spiste vi lunsj, for så å ha litt fritid. Senere på ettermiddagen fikk vi se et show framført av lokale Dong. Her ble det både oppvist i sang, dans og lokale folkedrakter. Skjønt, i følge Sumin og Haibiao, bestod sangene mer på mandarin enn det lokale Dong-språket. Tilstede under showet var kinesiske turister og oss, samt en haug med småbarn. Mange av disse skjønne barnene ble, både frivillig og ufrivillig, mer underholdende enn selve showet og også objekt for fotografering.

I morgen tidlig, tirsdag, bærer det videre til neste sted og neste bloggskriver. Så da takker jeg for denne gang og skrives vel igjen. Cheers!

Elise

Reisealbum 2014

Comment (1)

1. Jannicke Midtsand

Utrolig bra å se at dere har det så fint! Leser bloggen hver dag og lengter tilbake til vakre og spennende Kina! Gøy å se steder vi ikke har vært, og som jeg får lyst til å besøke når jeg skal tilbake. Også kjempeartig å se at Karl-Inge og Hanne er med og får opplevd dette med dere! Hils gjengen og kos dere masse! Hilsen ei kjempe misunnelig Jannicke! 🙂