Dag 36. – 16. Mars. Silkegaten, avslapping og vannshow.

20130316-dsc_5312

Hei alle sammen som leser bloggen! I dag var den siste dagen vår i Hangzhou, og den har vært svært innholdsrik. Dagen startet med en litt mer uvanlig frokost, da det var Sumin og Haibiao som hadde kjøpt inn mat fra supermarkedet, og vi ikke fikk servert frokost på hostellet. Frokosten var likevel god, og vi ble servert fin loff, pålegg av mange slag og juice. Til alle dere der hjemme kan vi informere om at den normale kinesiske juicen smaker mer som appelsinsaft, og har mer fruktkjøtt i seg enn vanlig juice. Uansett så liker folk dette, så vi ser ingen grunn til å ikke drikke denne juicen om igjen og om igjen. Den store favoritten på skiva var naturligvis ost og skinke. Vi håpet at vi ville bli servert ”normale” pålegg, men osten var litt flytende i konsistensen, og skinka smakte mindre enn vanlig. Vi spiste allikevel opp det meste, og etterpå hadde vi ryddedugnad på hostellets spiseområde.

Etter frokosten skulle vi dra til silkegaten, som i likhet med West Lake er en populær destinasjon blant turistene i Hangzhou. Sumin hadde ønsket ut en måte for å komme oss dit; vi måtte gå noen hundre meter fra hostellet, og ned i Hangzhou Metro. Vi tok rulletrappen ned til en større hall hvor vi fikk bestilt billetter. Videre fikk vi de skannet, og gikk ned enda en rulletrapp for å komme oss på det heller ryddige og befolkede metro-toget. Siden vi skulle av allerede på den andre stasjonen etter påstigning, var det ikke en spesielt lang tur. Vi gikk så opp et nivå fra undergrunnen, sjekket ut de elektroniske billettene våre, opp enda flere rulletrapper, og ut på gaten over metroen.

20130316-metro01

Etter denne fantastiske turen i Hangzhou Metro, gikk vi igjen noen hundre meter for å komme til silkegaten. Gaten var lang og strak, og med butikker nesten så langt øyet kunne se. Det var naturligvis veldig mange kinesere her, men vi så også noen europeere og ansikter fra andre deler av verden. Etter noen turer opp og ned gaten, bestemte de fleste av oss for å kjøpe litt silke. ”Litt” silke. Silkeskjerf, silkekjoler, silkepysjamas, silkemorgenkåpe, silkesengetrekk, silkedyner og -puter, silkeditt og silkedatt. Vi gikk litt bananas. Silken var stort sett av høy kvalitet, men vi fikk Sumin og Haibiao (hva skulle vi vel ha gjort uten dem?) til å sjekke kvaliteten for oss hvis vi var usikre. Ganske mange timer ble slått i hjel her, og før vi visste ordet av det var klokken lunsj. Etter lunsj hadde vi fri til å gjøre hva vi ville, og mens noen av oss brukte mer tid i Hangzhous antikkgate, dro andre tilbake til hostellet for å sove eller til et marked som solgte ”ekte” merkevarer. Ifølge de som besøkte markedet, var det veldig ”shabby”. Så vidt jeg vet skjedde det ikke mye mer før middag.

20130316-silkegata01

Ved middagstid var den restauranten som vi egentlig skulle spise på full, så de flinke lærerne våre måtte bruke ekstra tid for å finne en ny restaurant. Til slutt så fant de en restaurant på et hotell som hadde plass til oss. Vi gikk den ”superlange” veien dit, og spiste oss gode og mette. Ved det ene bordet ble noen av elevene i klassen nesten betatt av den ene servitrisen som skulle servere oss, og det fordi hun var så klumsete. Jentene ved dette bordet syntes hun var ekstremt søt. Etter middag skulle vi se en forestilling ved West Lake kalt ”Impression of West Lake”.

For å komme oss til showet måtte vi hoppe på en lokalbuss, men da vi skulle gå til togstasjonen for å ta buss, fikk vi litt problemer. Klassen ble splittet i to grupper, hvor da den største gruppen rakk å nå den første bussen, mens den mindre gruppen, ikke gjorde det. Dette stresset oss litt, men vi kom allikevel fram før showet startet.

20130316-buss01

Vi fikk omsider kommet oss inn på uteteateret, og på veien inn ble vi gitt blå regnfrakker grunnet ustabilt vær. Det var riktignok oppholdsvær akkurat i dette øyeblikket, men det var ikke lett å si hvordan værforholdene ville utvikle seg utover kvelden. Vi gikk så, akkompagnert av vakker musikk, til setene våre. Setene vi fikk tildelt var gode, og vi hadde god sikt utover innsjøen som showet skulle foregå på. Da showet startet innså vi raskt at denne innsjøen ikke var en helt normal innsjø. Det hele begynte så plutselig med vakker lyssetting rundt innsjøen, og en mann kledd i hvit drakt som på en senket plattform midt ute i vannet, kom gående mot oss i all sin prakt. Den grønne paraplyen han holdt var strekt så langt han kunne opp i luften, og der han gikk kunne vi tydelig se ett vakkert speilbilde i vannet.

20130316-vannshow11

Hele showet varte i sånn omtrent en time, og alle i klassen så ut til å nyte denne fantastiske forestillingen med mange flotte farger, spektakulær dans, og utrolige bevegelser. Alt fra store båter med masse lys, til at hele plattformen, som forestillingen foregikk på, ble løftet opp i luften, og dekket med et slør av kunstig røyk som ble farget av de mange sterke lyskasterne, var med på å utgjøre showet. Alle de fantastiske øyeblikkene, dramatikken i det de framførte, og følelsene som de illustrerte, var med på å trekke oss godt inn i det som foregikk. Som de fleste gode fortellinger endte også denne med en god slutt, og alle danserne ble presentert på hver sin gode måte. Helt til slutt måtte jeg kjøpe det fantastiske lydsporet som de brukte under forestillingen. Det er litt morsomt at de brukte europeisk musikk med en kinesisk vri under opptredenen.

20130316-vannshow97 20130316-vannshow06

Men nå er alle trøtte, og i morgen skal vi reise til Shanghai, som er vårt siste reisemål, og alle er klare for denne store og praktfulle byen. Det blir nok et eventyr vi gleder oss til å kaste oss ut i.

Med vennlig hilsen,
Joakim

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene