Dag 35. -15.mars – Ankomst Hangzhou

20130315-img_0853

I dag er det den 15. mars, og vi har nå forlatt de gule fjellene. Dagen i dag startet med en fire timer lang busstur som tok oss til hostellet i Hangzhou, og her fant romfordeling og innkvartering sted. Det ble raskt oppdaget at dette hostellet manglet heis, noe som medførte at undertegnede måtte slepe en etter hvert ganske tung koffert opp til fjerde etasje. Etter å ha satt ned kofferten og fått igjen pusten, samlet vi oss nede i resepsjonen, før vi gikk i samlet flokk til lunsj på en lokal restaurant hvor vi fikk servert meget god mat. Deretter gikk vi, etter en kort pause på hostellet, til en handlegate med diverse boder og butikker hvor det var mulig å kjøpe diverse gjenstander byen tradisjonelt har spesialisert seg på. Sumin fortalte blant annet at byen er kjent for sakser, skjønt det var ingen i klassen som kjøpte en, så vidt jeg har fått med meg. Det ble allikevel kjøpt en god del varer, særlig i en butikk som spesialiserte seg på spisepinner, og det var mange som tømte lommene for å få spisepinnesett i varierende kvalitet, hvorav de fineste hadde innlagt sølv og var priset til over tusenlappen, og de billigste var malt og kostet rundt 15 yuan.

20130315-dsc05062

Etter ca en time med shopping,  samlet vi oss i enden av gaten med tykke handleposer og tynne lommebøker, før vi gikk videre til West lake, en vakker park med blomstrende trær, små dammer, bråkete små turistbusser med usannsynlig falsk musikk og, som navnet tilsier, selve innsjøen. Vi tok båt til den største av tre øyer i innsjøen, hvor vi gikk på broer over dammer, og så på fiskene som svømte i vannet under oss. Noen av karpene var innmari store, og svømte dovent rundt og under broene/ plattformene, muligens i håp om å få mat av gavmilde forbipasserende. Det var i det hele en veldig idyllisk scene. Etter en stund tok vi båt tilbake til fastlandet, og vi fikk nå resten av dagen fri. En gjeng tok taxi til den andre siden av West Lake for å møte animasjonsklassen, andre tok taxi til hostellet, og noen gikk tilbake til handlegaten for å bruke ytterligere penger. Dagens middag var på eget ansvar, men en del av oss (inkludert undertegnede) møttes på hostellet for å gå i samlet tropp til en restaurant hvor Sumin bestilte maten, og regningen ble splittet mellom oss. Andre gikk på McDonalds og andre restauranter.

Jeg gleder meg til morgendagen!

Beste hilsener  Ellen Marie

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene