Dag 30 – 10. mars, Sommerpalasset, Det himmelske tempel og massaje

20130310-img_0144-2

Heia, blogglesere!

Dagen i dag har vært meget innholdsrik, vi begynte som vanlig med en deilig vestlig frokost før vi tok turen til Sommerpalasset. Her fikk vi se mye spennende. Vi fikk se blant annet marmorbåten, og gått i verdens lengste korridor på 728 meter. Etter alt dette tok vi enda flere trapper fatt for å komme opp til enda et buddhistisk tempel (heldigvis bare noen hundre meter denne gangen), her ble vi møtt med en fantastisk utsikt over hele Beijing og vi fikk tatt noen flotte bilder.

20130310-img_0099-2

Da vi var ferdige i Sommerpalasset var de fleste av oss veldig sultne, og neste stopp ble utelukkende gjort for å finne lunsj. Vi stoppet et sted som hadde mat for de fleste ganer, med flere vestlige hurtigmatkjeder, men også tradisjonelle kinesiske restauranter tilgjengelig. De fleste valgte å spise på Subway, noen tok veien til McDonald´s og et par av oss valgte å spise noe finere mat på en kinesisk restaurant.

Gode og mette dro vi til Det himmelske tempel. Her fikk vi se og stå på ”jordas midtpunkt”, om det virkelig er jordas midtpunkt er vanskelig å si. Etter det gikk vi litt rundt og fant noen ekkovegger, vi kunne ikke høre noe ekko grunnet være alle menneskene i parken, men Sumin sier at det faktisk lager ekko, og Sumin vet alt. Serr liksom. Her fikk vi også se et tempel, og tatt nok et klassebilde. Vi gjorde oss ferdige, og kastet et siste blikk på Det himmelske tempel før vi fant veien til bussen. Bussen kjørte oss til markedet vi besøkte i går.

20130310-img_0201

Vi kom fram til ”Hong Qiao”-markedet med tykke lommebøker klare for å prute på falske merkevarer. Vi fikk én time på å se oss rundt og kjøpe unødvendig dilldall og gaver til venner og familie. Noen brukte tiden på å prute på falske Rolex-klokker, mens andre kjøpte klær og sko. Etter den timen vi hadde på markedet fikk vi tilbud om å være der lengre og ta taxi hjem på egen hånd. Jeg, (Petter) Ola og Julie var de eneste som valgte å bli igjen på markedet. Vi brukte tiden på å sjarmere selgerne i senk for å få lavere priser. Det funket ekstremt bra på enkelte, mens andre ble sure og kalte oss slemme gutter. Etterhert var det på tide å ta taxi hjem for å spise middag, men dette viste seg å være problematisk siden sjåføren ikke skjønte hvor vi skulle, men kjørte gjorde han uansett. Det tok ikke lang tid før vi skjønte at han ikke hadde peiling, så vi ringte Sumin og fikk henne til å forklare taxisjåføren hvor vi skulle.

Stresset og en smule forsinket løp vi til restauranten der resten av klassen allerede befant seg. Da vi kom til middag ble vi møtt av et kjent og savnet ansikt, Mester An, som trente oss i Kung fu og Bo i Norge på Møre Folkehøgskule, hadde møtt oss for å spise middag. Det tok dessverre ikke lang tid før vi måtte ta farvel med vår gamle venn, vi utvekslet gaver, vi fikk en CD med videoklipp som Mester An har spilt in, og An fikk norsk sjokolade fra oss.

20130310-dsc_4571

Neste punktet på programmet var massasje! Dette er noe veldig mange har gledet seg til i hele dag. Vi ble delt inn i grupper og plassert på forskjellige rom. Jeg (Petter), Markus, Kristian og Karl-Inge delte rom, og vi fikk utdelt bukse og skjorte som de ville at vi skulle ta på. Etter et raskt klesbytte var vi klare for dagens høydepunkt, og fire vakre kinesere kom gående inn i rommet. Vi kunne kjenne pulsen stige og svetten dryppe allerede, hvordan ville dette gå? Massasjen begynte varsomt på skulderbladene og beveget seg sakte men sikkert nedover og til slutt lå vi og strammet alle musklene i kroppen og prøvde å tenke på noe helt urelatert. Latteren til Markus smittet raskt over til alle oss andre, til og med massørene. Etterhvert som vi ble massert på innsiden av lårene hørte vi flere rop fra Karl-Inge som ropte på bestemor for å tenke på noe annet enn det som skjedde. Vi trodde det gikk helt OK, til vi ble snudd over på ryggen, og plutselig ble alt mye skumlere. Ikke kunne vi skjære grimaser, og blikkontakt med massørene gjorde alt ti ganger verre. Spesielt Kristian syntes det var helt forjævlig å se de vakre pikene i øynene mens de masserte innsiden av lårene hans, og det var han ikke alene om. Det var grusomt pinlig og det endte med at alle guttene lå å ropte på bestemor mens Haibiao koste seg og fikk alt dette på film. (Dette er i hvert fall Petters versjon av historien, Red. anm.) Etter hva som virket som en evighet, fortsatte de oppover mot skulder og hode. De avsluttet massasjen med en hodemassasje som var helt fantastisk. Vi konkluderte med at dette var noe vi veldig gjerne vil gjøre igjen i Shanghai, eller Hangzhou først om vi får sjansen.

20130310-dsc_4612 20130310-dsc_4603

Det var alt om dagens hendelser. Over og ut.

Petter

(Vi er på toget til de gule fjellene . Nytt innlegg kommer imorgen.)

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene