Dag 24. – 4.mars. Trapper og Templer

20130304-img_0891

I dag var den andre dagen på Wudangfjellet, og dagen var preget av enda bedre vær enn gårsdagen, med strålende solskinn og skyfri himmel. På programmet i dag stod en liten rundtur i trappebelagt terreng med tempelbesøk, før vi skulle ta buss ned fra fjellet, besøke flere templer på nedfarten, for så å gjenforenes med resten av gjengen som ble igjen i Wudangshan.

Etter en helt grei frokost sjekket vi ut fra hotellet, og satte i vei mot det første tempelet. Fra første stund møtte vi noe vi kjente godt fra dagen i forveien, nemlig trapper. Etter gårsdagens vel ni kilometer lange trappevandring, var det mange av oss som merket det godt i beina, så det var et veldig kjært møte mellom oss og trappene. Men i typisk kinaklassestil bet vi tenna sammen, og gikk videre. Som belønning fikk vi se noen flotte taoisttempler fra 1200 tallet, som lå i spektakulære omgivelser. Flere av templene var nemlig bygd rett i stupbratte og steile fjellsider, og med tanke på at dette er gamle byggverk, er det intet annet enn imponerende. Ved et av templene hadde de også funnet ut at det var lurt å sette et lite røkelseskar ute på en tynn steinhylle som stakk ca 2 meter ut fra fjellveggen. Her hadde mange angivelig falt ned og dødd i årenes løp mens de forsøkte å tenne røkelse i karet. I dag er heldigvis steinhyllen sperret av, og det stod et nytt røkelseskar innenfor avsatsen. Litt kjedeligere, men helt klart tryggere. Noen i klassen ble også ganske fornøyde da de plutselig kjente igjen disse templene som steder hvor filmen Karate Kid ble spilt inn. Etter å ha fullført de første tempelbesøkene, vandret vi 2-3 kilometer ned i en dal og opp igjen (mer trapper), hvor vi bare nøt sola, naturens fred og ro, og de vakre omgivelsene.

20130303-img_0807

Wudang-fjellet

Når vi kom opp av dalen, spiste vi litt, før vi tok buss ned til det største tempelet i Wudangfjellet, som også var fra 1200-tallet. Flere av taoisttemplene i området ble utbygd mens mongolene styrte Kina, og dette kunne vi kjenne igjen på ansiktet til noen av statuene i tempelkompleksene, da disse hadde ansikter med mongolske trekk. Utenfor dette tempelet lå det også en 400 kilo tung skilpadde i metall. Den skulle symbolisere det lange livet, og hvis du klart å løfte den, skulle også du få et langt liv. En god del av oss prøvde å løfte den, og fem av oss (inkludert meg), samt Haibiao, klarte det (i fjor var det bare tre som klarte det …). Dette tempelet hadde en gang vært hjemsted for en veldig kjent kampsportmester som hadde utviklet sin egen form for Tai-chi. I Kina er Wudangfjellet, sammen med Shaolin-tempelet, det mest populære stedet å dra for å lære seg Kung-fu. Mange filmer har derfor blitt spilt inn i dette tempelet.

20130304-img_0898

Vi besøkte taoistiske templene på Wudangshan

Etter en rundtur her, spiste vi lunsj, før vi tok buss videre til enda et tempel. Dette tempelet stammet også fra 1200-tallet under Song-dynastiet, men ble ombygd under Ming-dynastiet på 1400-tallet. Dette var også et veldig flott tempel, og her fikk vi smake på en spesiell taoistisk te fra Wudangfjellet som var så bitter at vanlig vann smakte søtt etterpå. Mange i klassen kjøpte med seg en pakke hjem.

20130304-img_0915 20130304-img_0951

Zixiao-templet og Taizipo på Wudang fjellet

Etter alle tempelbesøkene var de fleste klare for en dusj og en etterlengtet hvil på hotellet. Vi tok dermed farvel med Wudangfjellet, og tok bussen ned til foten av fjellet, før vi gikk den siste biten til hotellet og resten av klassen.

I ettermiddag har klassen spist en god middag, og de fleste i klassen har jobbet hardt med den siste finpussen på undervisningsopplegget til Håpskolen, hvor vi skal undervise i morgen. Vi er veldig spente på hvordan det vil gå, men de fleste gleder seg nok.

20130304-img_0954

Julie, Maja, Lena, Ingelinn og Sigrid er klare til å undervise på Håpskolen.

– Knut.

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene