Dag 23. – 3.mars. Wudangfjellet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det første som stod på planen i dag var en kinesisk frokost på hotellet. Etter å ha spist oss gode og mette, bar det til supermarkedet på hjørnet. Der kjøpte vi inn til to lunsjer og en frokost for de kommende dagene i Wudangfjellet.

Det ble en litt amputert gjeng som tok turen til fjellene på grunn av mye sykdom i klassen. De syke ble igjen på hotellet, mens vi andre sjekket ut og tok buss oppover til hotellet i fjellheimen.Der fikk vi et rom hvor vi kunne sette igjen all bagasje som ikke skulle være med til topps.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 20130303-dsc_3523

Endelig kunne gåturen begynne! Det var steintrapper og steinbelagte stier hele veien til toppen, og vi var heldig med været da solen var med oss og sørget for behagelige temperaturer. Vi kjente det i både lår og legger etter en stund i bakkene, og klassen ble litt spredt oppover. Noen ville gå litt i forveien for seg selv (inkludert meg selv), mens de andre gikk mer samlet. Etter en stund kom vi til et veikryss og ble noe usikre på veivalget, men vi fant fort ut at vi skulle følge strømmen og gå der det gikk mest kinesere.

Vi følte oss som skikkelige turister der vi labbet oppover fullt utstyrt med skikkelige turklær, mens kineserne bl.a. gikk i høye hæler, miniskjørt og dress. Det ble en del stopp for å bli tatt bilde av og med kineserne, og noen (les mange) bratte trapper før vi nådde et platå like under toppen. På platået var det 0,3 km til det høyeste punktet, og vi satte oss ned og spiste lunsj, og ventet på de andre. Da hadde vi brukt litt over to timer.

20130303-dsc_3544

Resten kom opp, og vi fulgte etter Sumin som kjøpte billetter til studentpris. Så gikk vi de siste trappene opp til den 1700 meter høye toppen der det var et taoistisk tempel fra Ming-dynastiet. Dette tempelet er det eneste tempelet i Kina som er laget av bronse, og det er derfor unikt. Fra toppen var utsikten over naturen veldig flott, og det var mulighet for å ta gode bilder. Opp de siste trappene til toppen hang det hengelåser tett i tett på gelenderet. Disse låsene er kjærlighetslåser. Det er veldig populært for kinesiske par å gravere inn navnene sine på låsene, og henger dem ved tempelet på toppen for å oppnå evig kjærlighet og lykke i forholdet.

20130303-dsc_3491

Sigrid, Ester og jeg bestemte oss for å kjøpe en lås og gravere inn: ”S+E+J”. Vi tenkte det var en fin ting for vårt evige vennskap og håper på evig kontakt og lykke vi også!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var en liten gruppe som gikk med Haibiao til toppen og tok taubanen ned igjen. Noen gikk også samme vei tilbake, men for de fleste av oss gikk turen ned på baksiden av fjellet. Det ble en del trapper både nedover og oppover. Men turen ned gikk fort, og snart var vi nede ved hotellet igjen. Vi satte å solte oss litt før vi fikk rommene våre. Det er et fint hotell med varmepumpe og varmt vann! Deilig! Middagen var klokken halv syv og de fleste slappet bare av på rommene etterpå. Det blir en tidlig kveld for de fleste av oss.

20130303-img_0814

Jeg gleder meg til mer vandring i Wudangfjellet og tempelbesøk i morgen.

– Jannicke

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene