Dag 22. – 2.mars

20130302-2013-03-02-15-18-34

Heisann hoppsann!

Dagen i dag har vært den mest produktive dagen så langt i kinaturens historie. Vi startet med noe så enkelt som å spise frokost, hvor vi hadde litt problemer med å få bestillt maten. Egentlig så skulle maten stå klar for oss når vi kom, men hostellkokkene hadde tydeligvis ikke fått dette med seg. Så da vi kom, måtte de lage maten fra scratch og det tok mye lengre tid enn forventet. Når alle endelig hadde fått maten sin, noe som tok lang tid, kunne vi endelig hoppe på bussen og komme oss av gårde til Wudangshan.

Ganske tidlig på bussturen fikk vi igjen ett innblikk i mangfoldet Kina har å tilby. Amarni, som da er en rip-off kjede av Armani, stod der på venstre side av bussen i all sin prakt. Dette lo vi ganske godt av, men ellers skjedde det ikke så ufattelig mye på denne bussturen. Bussturen var lang og slitsom, og når vi endelig kom til en pauseplass, hadde de ikke engang brus. Dette var en stor nedtur for enkelte. De hadde ikke engang skikkelig mat. Det nærmeste vi kom var noen billige kjeks, råmange nuddelpakker og masse, masse, masse vann. Ok. Det var kanskje å overdrive litt, men det virket sånn når de ikke hadde stort annet på dette ”supermarkedet”. De fleste brukte bare denne muligheten til å gå på do og for å strekke skikkelig på bena, før vi fortsatte på vår fire til fem timer lange busstur.

20130302-dsc_0889

Amarni? Armani?

Etter denne lille pit-stoppen skjedde det ikke veldig mye. Ingen så ut til å finne på noen spesiellt store sprell på bussen heller. Haibiao brukte denne muligheten til å ta bilder og filme de som sov slik han ofte gjør.

20130302-2013-03-02-11-42-43 20130302-2013-03-02-11-43-10
 20130302-2013-03-02-11-45-16 20130302-2013-03-02-11-45-56

Vi sover godt på bussen.

Når vi kom fram i Shiyan skulle vi spise lunsj. Der møtte vi også rektoren på Håpskolen og en av lærerne som skal være der. Læreren jobbet i 6. klasse og var ganske hjelpsom. Antar vi. Vi skjønte ikke så mye av det læreren og rektoren sa, siden de pratet for det meste på kinesisk, og selv om vi prøvde så var det veldig vanskelig å få i gang en lengre samtale. Lunsjen vår kom, vi spiste oss gode og mette før vi gikk videre for å kjøpe inn bøker til Håpskolen. Sumin skulle også gå og bestille nye datamaskiner, en kopimaskin og en slags speaker som skal brukes til større arrangement. Alt sammen vil komme til god nytte på skolen.

I bokhandelen ble vi overveldet med mange forskjellige kinesiske bøker, de fleste av disse var ukjente for oss, men vi klarte å finne enkelte (for oss) kjente ver som Harry Potter og Ringenes Herre. Disse ble kjøpt inn til håpskolens bibliotek. Til sammen ble det veldig mange poser med bøker, og de fleste kinaelevene hadde jobbet villig med å hjelpe til å finne bøker frem bøkene som ble kjøpt inn. Flere kinaelever fant seg også egne bøker som de ville kjøpe seg for å kose seg i tilværelsen av kinesisk litteratur.

20130302-2013-03-02-15-15-35

Vi handlet bøker for håpskolen

Etter at vi hadde vært bokhandlelen gikk vi tilbake til bussen. Håpskole-læreren gikk først som guide, og hun ledet oss videre til neste butikk hvor vi skulle kjøpe litt sportsutstyr (basketballer, badmintonrekkerter og bordtenniskøller) og de fleste kjøpte også utstyr som de skulle bruke i undervisningen sin på Håpskolen. Når vi var ferdige dro vi videre til Wudangshan hotell.

Hotellet er kjempefint, rommene er store, men sengene er like harde som de andre sengene vi har sovet på. Vi spiste også middag på hotellets restaurant og de fleste likte maten som vi fikk.

20130302-dsc_0896

Wudangshan Hotell. Vi bor her i natt.

Men nå er det kveld og de fleste av oss, selv om vi sov på bussen, er ganske slitne. Nå skal det bli godt med en god natts søvn, og gjøre oss klar for morgendages fjelltur på rundt 1700 m.o.h.

På gjensyn.

Hilsen Joakim og Espen.

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene