Dag 17. – 25.februar

20130225-img_0506

I dag har vi kjørt buss!

Masse buss…

Vi startet dagen med frokost klokka åtte hos de lokale familiene, frokosten vi fikk var ikke akkurat av den sorten som får det til å krible i smaksløkene, men ris og nudler holdt for de fleste av oss. Omtrent trekvart time senere var skoene på og vi tok veien videre mot bussen til Leigong fjellet som vi hadde planlagt å gå ned. Veiene her i Guizhou provinsen er utrolige dårlige, det var nesten som å kjøre til Hoddvika bare enda mer svingete! Og oppover de svingete veiene kjørte vi i mer enn to timer før vi fant ut at det ikke var noe mening i å fortsette ferden og vi snudde nesa nedover og i retning Kaili.

På vei nedover fjellet måtte bussjåføren plutselig ta en pause, det viste seg at det kom røyk fra bremsene og han måtte la dem kjøle seg. Da han mente at det for lang tid, samlet vi inn det vannet vi hadde på flaske og helte det på de glovarme bremsene.

20130225-img_0496

Jeg må si at dagen i dag har gitt meg en av de verste(om ikke den verste) opplevelsene med buss jeg har hatt! En av grunnene er at Guizhou provinsen er en av de fattigste provinsene i Kina, så de har nesten ikke råd til å vedlikeholde veiene. Som en følge av de dårlige veiene har provinsen bestemt seg for å gi ut bøter til dem som kjører kjøretøy som veier mer enn X antall tonn for at ikke veiene skal slites så fort. Problemet er likevel ikke løst ettersom boten er for liten slik at det lønner seg å betale boten fremfor å kutte ned på vekten.

Hva gjør vår fantastiske sjåfør i en stund som dette!?Etter lang tid med mye risting på de dårlige veiene var bussturen heldigvis over og vi kom frem til Kaili hvor vi skulle spise lunsj. Etter litt mat i magen var det endelig tid for mer av vår nye favorittaktivitet. Sitte på rumpa i buss. Jippi… Denne gangen skulle bussturen tre timer, men som i alle gode historier så vil ikke skjebnen at ting skal gå så lett for seg som heltene og heltinnene vil at det skal, og i dag var det kø som sto på menyen. Etter å ha kjørt en god stund på motorveien måtte vi stoppe på grunn av kø, etter å ha snakket med noen i nærheten fikk bussjåføren vite at det har vært kollisjon lengere fremme.

20130225-img_0524 20130225-img_0521

Hva gjør vår fantastiske sjåfør i en stund som dette!?

I ekte u-landsstil forsøker han å rygge på motorveien! Det funket heller dårlig og han måtte se seg nødt til å stoppe rimelig kjapt med dette tullballet da det strømte på med bilister bakfra. Så da sto vi da der da, bom stille uten mulighet til å rikke oss verken fremover eller bakover. Jippi…

Timene gikk og naturen kalte mer og mer for oss alle. For noen av oss var dette ikke noe problem(guttene), men for andre ble det litt mer styr(oss jentene). Det er tross alt litt enklere for gutter å gå på do i veikanten enn det er for jenter, og om det ikke er enklere er det i alle fall mindre styr.

20130225-img_0519

Etter litt oppstyr for å finne ut hvordan vi skulle få tisset i skjul fra alle de kinesere som også sto i kø, fortalte bussjåføren at det var mulig å tisse i en luke i gulvet i bussen. Dermed ble guttene kastet ut av bussen og han åpnet han en luke bakerst i bussen som gikk ned forbi motoren og rett ned på veien! Jeg får ikke lov til å nevne navnene til de som brukte anledningen, men jeg kan si at det ble en ganske kleint og var en minneverdig opplevelse.

20130225-img_0508

Køen begynte å bevege på seg sakte. Den som satt på huk bakkerst måtte dra på seg boksa fort. Nå gikk bussen sakte men sikkert fram, men stoppa rett ved ulykkesstedet og vi måtte høre på sirenene en god stund, da var klokka sånn cirka seks og folk begynte å bli litt bussgale. Vi sitter forsatt i bussen jeg skriver mens vi kjører!

Vi ankommer hotellet klokka ni på kvelden, da kommer de fleste til å ta seg en dusj å sove. Mens jeg å noen andre skal på macern å spise en velfortjent burger!(i etterkant fant vi ut at det ikke finnes noen macern i området) .

Det har vært en hel dag med bare buss og med mye tålmodighet, det var alt jeg hadde å si. Prekæs!

Ester

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene