Dag 9. – 17.februar, Yuhu og botanisk hage

c-06

Vi våknet i dag med litt mindre sol enn i går, og fikk servert pannekaker og fritert brød til frokost som var kjempegodt, spesielt pannekakene. Når vi var gode og mette fikk vi med nesten alle inn på bussen før vi dro av sted til en liten landsby som heter Yuhu. I denne landsbyen bor det en folkegruppe som kalles for Naxi-folket. Det som er så spesielt med Naxi-folket er at det er kvinnene som bestemmer. Sumin fortalte at kvinnene dro ut på markedet for å arbeide, og mennene var hjemme og gjorde husarbeid, passet unger eller gjorde rett og slett ingenting. Vi møtte på noen søte barn kledd i rosa, og moren sa at de kunne begynne i barnehagen når de var fire år. Den ene jenta var nå tre år gammel og den andre var ett år. De var nesten like søte som Karl-Inge.

c-02

Foran inngangsdørene til landsbyboerne kan man se ulike farger og tegn. Sumin fortalte oss at hvis fargen var hvit, betydde det at en i familien hadde gått bort i løpet av det siste året. De ulike tegnene kunne fortelle hvem det var, og Sumin fortalte at en familie hadde mistet faren. Hvis fargen var gul, betydde det at en i familien hadde dødd for tre år siden. Og i Naxi-kulturen er det slik at sønnen ikke kan gifte seg før det har gått tre år fra det siste dødsfallet. Hvis fargen er rød, betyr det lykke.

I Yuhu besøkte vi også Josef Rocks museet. Han var en oppdager, botaniker og geograf og var den første som fortalte den vestlige verden om Naxi-folket. Han bodde i Yuhu, der det nå finnes et museum som redegjør for hans liv, fra ca. 1921 til 1952. Der skrev han blant annet artikler for National Geographic. I 1952 måtte Rock reise fra Yuhu, på grunn av kommunistenes maktovertakelse. Rock døde i 1962, og hans ønske var å bli begravet i Yuhu, men hans grav ligger i Amerika.

Etter å ha besøkt Yuhu, reiste vi videre til et buddhistisk tempel, Yufeng-tempel. Sumin fortalte om de ulike symbolene i tempelet, som blant annet de fargerike flaggene i blått, hvitt, rødt, gult, grønt og oransje. Fargene er symboler på forskjellige elementer i den tibetanske buddhismen, som for eksempel er blå ett symbol på himmelen. Flaggene er også dekket til med hellige skrifter. Ved siden av tempelet finnes det et 500 år gammelt kameliatre som var i full blomstring. I et hjørne satt det en gammel munk med en stokk, og voktet treet. Han ser på treet som en del av seg og sitt liv, og vil slå hvis noen tar på treet. Kinaelevene klarte heldigvis å beherske seg, så ingen skade skjedd.

c-05

Da vi var ferdige med å besøke tempelet dro vi videre for å besøke en botanisk hage som ligger 3200 m.o.h. Dette ble en bratt og kald gåtur i som varte i ca. tre timer. Noen valgte å bli værende nede ved bussen, mens resten gikk opp. Jeg tror at forventningene var større enn det som møtte oss på toppen, der vi ble møtt av potter med jord, og tørre kvister. Men siden det er vinter og det er kaldt, har det ikke begynt å blomstre enda. Likevel tror jeg de fleste syntes at den bratte turen var verdt det. Vi møtte også en hyggelig insektforsker som var stasjonert i den botaniske hagen, og som viste oss rundt. Forskeren ville også veldig gjerne ta bilder med oss, så det ble nok en photoshoot med en ivrig kineser. Etter bare åtte dager i Kina begynner vi å venne oss til frivillig, og ufrivillig, å bli fotografert av kinesere.  Da vi hadde sett det som var å se i den botaniske hagen, gikk vi tilbake ned fjellet, og ble gjenforent med resten av klassen.

Tilbake i Lijiang fikk vi for første gang muligheten til å kjøpe middag på egenhånd. Dette kunne vise seg å bli en interessant utfordring, men Supersumin var til stor hjelp og sørget for at sultne kinaelever fikk mat i dag også. Flere av oss valgte å bestille fisk, siden det har blitt lite av det havet har å tilby de siste dagene, grunnet Markus og hans fiskeallergi. Andre valgte å holde Markus med selskap, og spiste et fiskefritt måltid. Resten av kvelden kunne vi gjøre hva vi ville, noen gikk for å kjøpe delige pannekaker med is, krem, sjokolade, jordbær og banan, andre valgte å slappe av på rommet, og noen ruslet rundt i gatene. Amalie, Sumin, Frida, Kristian, Knut, Morten og Michael, gikk blant annet til en tebutikk i en avsidesliggende sidegate, og drakk te mens de snakket med butikkeieren. Med Sumin som oversetter ble teselskapet en hyggelig affære, og Kristian, Amalie og Michael kjøpte med seg en pose av den deilige teen de hadde drukket.

c-09 c-10

Gøy på landet, hilsen Sigrid.

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene