Dag 1 og 2. – 10. og 11. februar (Nyttårsaften og 1.nyttårsdag)

Kina, trenger jeg å si mer?

Nå har dagen kommet, dagen alle har ventet på. Dagen vi skal til Kina. Nå blir vi borte fra Norge i så å si seks uker, og en kan vel si at det ikke er så dumt.

For Michael var ikke dette bare dagen da Kinaeventyret begynte, men også dagen da han fylte 20 år. For mange startet reisen tidlig på morgenen lørdag. Flyet vårt hadde avgang 13:15, og klassen måtte møte opp på Gardermoen to timer før avreise; ferdig pakket, med nervene delvis under kontroll, og klare for en uforglemmelig tur. Reisen til Helsinki, hvor vi skulle mellomlande, gikk uten problemer. En tur uten litt problemer kan man vel ikke unngå, så derfor startet vi like så godt med problemene første dag. Det viste seg at flyet videre til Chongqing ble litt forsinket på grunn av tekniske problemer. Og ikke bare litt forsinket, men hele tre timer. Men hva gjorde vi for å få tiden til å gå fortere? Jo, vi  kjøpte mat for de åtte euroene vi fikk i kompensasjon fra Finnair, tittet i butikker, sov, spilte kort og kjedet oss. Da flyet hadde tatt av, og vi var i luften, gikk turen fort som bare det. Maten var spisenes, og tiden gikk sånn delvis fort, selv for dem som ikke fikk sove.

Vi landet i Kina klokken 11 lokal tid. For så å si alle elevene i klassen var det første gang de satte en fot innenfor Kina. Visumkontrollen gikk unna, og plutselig var hele klassen på bussen på vei til Chongqing. Bussturen førte oss til dekket bord med herlig mat som falt i god smak. Mette og klare for resten av dagen, tok vi en rask tur innom the Great Hall.

Hong Yadong sto for tur, og her fikk vi alle tid til å gå rundt og se oss om. Flere benyttet muligheten til å prøve å kjøpe seg noe, ved hjelp av kinesisken de hadde lært seg i løpet av skoleåret, og det viste seg å gå uten store misforståelser. Det var små butikker som fikk besøk av oss, og noen prøvde seg på pruting for første gang.

Etter å ha sittet lenge i kø, kom vi til slutt fram til det eldste handelstrøket i Chongqing,  Ciqikou. Dette tror jeg nok falt litt mer i smak hos jentene. Ciqikou er en gate fylt av salgsboder og gamle hus fra Ming- og Qing-dynastiet.  Det var utrolig folksomt i handlestrøket, men dersom en beveget seg bort fra hovedgaten, kunne en finne mer intime og rolige strøk.  Men også her var det mye å se på. Det var mange gammeldagse bygninger, og her kunne en få et innblikk i livene til menneskene i gamlebyen. Det er alltid koselig å gå i smågatene, og komme seg litt unna de store folkemengdene. Etter en lang reise, mange opplevelser, blir kroppen automatisk sliten, og da er det godt ikke å måtte trenge seg gjennom et hav av kinesere.

Vi avsluttet dagen med herlig måltid inni byen, før vi dro til dagens siste stoppested, hotellet (som førøvrig er veldig flott).

Yan Youli / Julie 🙂

Klikk her og se alle bildegalleriene

Klikk her og se alle reisebloggene

Comment (1)

1. Haibiao

Velkommen til Kina! Savner dere.