museum,”bestemor Shanghai” og kjoler

20120321-img_0170

Etter frokost dro Kinaklassen til et museum via t-banen, her skulle vi se på historiske gjenstander fra tidligere kina. Vi så på klær, penger, jadesteiner, kunst, møbler og mye mer. Vi hadde sett masse av slike ting tidligere på turen blant annet i den forbudte by, men besøket på dette museumet var obligatorisk. Vi ble på museumet til det var lunchtid, men like før vi dro videre besøkte noen av oss en suvernir butikk på museumet. Prisklassen her var en smule høyere enn på et normalt market vi kan finne mange steder i Shanghai, dessuten kan man finne samme gjenstand med nesten samme kvalitet på et slikt marked…

Vi fikk høre at på den restauranten vi skulle spise på het ”bestemor Shanghai” (bare på engelsk) og begynte å se for oss at det var bestemoren til Haibiao som eide den, men til vår skuffelse var det nok ikke det. Men fakta som er sant derimot er at maten på den restauranten var kjempegod! Min personlige mening er at vi fikk servert den beste kål og kjøttblandingen jeg noen sinne har smakt. De lager også utrolig god sursøt svinekjøtt, til og med risen var god og spesiell. Nok om mat.

Nå fikk vi resten av dagen til egen disposisjon. Mange gikk til et elektromarked, tre av oss gikk til den gamle bydelen for å finne en klokkebutikk som lå i et helt annet distrikt, men det visste vi ikke da… Etter en times leting etter en butikk som ikke lå der, bestemte vi oss for å dra til stoffmarkedet for å hente kjolene mine. Det var også planen for alle i klassen, å dra for å prøve på de nye kjolene, morgenkåpene, dressene, frakkene osv. vi alle hadde fått skreddersydd. Jeg selv ble kjempefornøyd med de nye kjolene jeg hadde bestilt, noen av de andre derimot var ikke like heldige. For noen av problemene var at kjolene ikke var som de skulle ha blitt etter direkte mål, likevell var de for store. Resten av klærne blir hentet i morgen da de (kanskje) endelig er ferdige og slik som folk vil ha dem. Tankene mine nå er at jeg burde bestilt flere kjoler…

Ellers gikk dagen på å se seg om litt i byen, besøke noen bokhandler, dra på marked, spise middag på egenhånd og slappe av etter noen travle dager. Da vi kom tilbake til hostellet ville vi ta noen bilder av oss med de nye klærne våre, men siden mange får klær i morgen blir det flere bilder da.

Hilsen Hanne 🙂

Bilder fra skoleåret 2011/2012

Comments (3)

1. merete stornes olsen

Hei igjen Kinafarere!
    🙂 Sett nu hen å les om dåkkes fantastiske tur. Ute regne det som bærre d! Flomvarsel over Trøndelag i natt og i mårrå! 🙂
    Ser på bildan av de nyinvisterte klærne….. å herremin kor fin dåkk e alle 🙂
    Fortsatt go tur på dåkkes fantastiske å opplevelsesrik tur.
    Klæm 🙂

2. Jannicke

Kjæpe stillig!! 😀

3. sumin

Museet heter Shanghai museum. Det er et av Kinas beste museer med flotte gjenstand.:-) Tidligere på turen hadde vi ikke sett lignende samlinger av kunst og bronsegjenstander. Personlig vil jeg gjerne bruke en hel dag der bare for å se disse bronsegjenstandene som var produsert på 1500-tallet f.Kr. I utstillingene om kinesisk keramikk & porselen kan man vandre gjennom en 8000-årig historie. Selv synes jeg ikke at kunst og mange andre ting som er laget av museet og som bare kan kjøpes i den store museumsbutikken er av nesten samme kvalitet som på marked over alt i Kina. 🙂