En ny dag i Shanghai

20120320-img_0047

Nok en dag i Shanghai er forbi, og denne har også vært full av masse rart. Etter en frokost med alt for søtt syltetøy dro vi ut til metroen, som vi tok til Shanghai Museum of City Planning. (Hvor vi egentlig skulle i går, men det var ”Close on Mondays”.)  Der så vi en spektakulær modell av byen, lærte om elven som går gjennom Shanghai, så en modell av flyplassen og spilte en båtsimulasjon. Vi gikk også inn i et rom med skjermer over alle veggene hvor vi fikk se hvordan et ville vært å fly gjennom byen. Etter dette dro vi til et marked hvor alle brukte masse penger på et par sko (eller fem), og mye annet rart.

Klassen spiste lunch på egen hånd, som i andre ord betyr at all gikk på KFC, selv om mange av oss begynner å bli litt lei fast-food nå. Etter dette dro noen ut for å kjøpe kamera, mens resten av oss vandret rundt på markedet for å se om vi klarte å finne noen kupp. Her vandret vi rundt helt til middag, som besto av masse mat på en lokal restaurant nær hostelet.

Etter middag dro vi av gårde for å se byen sine skyskrapere om natten, noe som var svært fint. Etter dette fikk vi fri til å vandre litt rundt alene. Noen dro til People’s Square, hvor de møtte på en masse folk som danset. De fant ut at de skulle bli med, og tok noen improviserte dansetrinn, noe kineserene syntes var utrolig artig. Hvis kinesere har en Youtube etterligning finnes det sikkert snart en film av de som danser der.