To dager på fjellene

20120313-20120313-p1130174

Jess! Dag 28 startet som alle andre dager, frokost! Det ble stekt ris på menyen denne gangen. Det ville ikke overrakset meg vis de hotellansatte nå tror at stekt ris med egg og gressløk er en nasjonalrett i Norge siden det er omtrent det eneste vi spiste der.

Uansett, det var tid for tur og vi ble møtt med vår gamle venn trapper og fikk igjen bevist at kinesere er ekstremt glad i trapper, det var en ganske slitsom oppstigning med trapper som tok rundt 3,5 halv time opp til selve fjellplatået av sangqingfjellene, her spiste vi kokte nudler til lunsj ved et toaisttempel. Selv om oppstigningen var litt slitsom var vi nå ferdige med grovarbeidet og kunne nå nyte utsikten til sanqingfjellene.

Vi var også nok engang vitne til kinesernes syke byggeegenskaper. Langs stupbratt  fjellvegg har de bygd en lang murvei ut av fjellveggen som gjorde at man lettere kunne få se det fantastiske landskapet. Og til alle bekymrede foreldre der hjemme, det var rekkverk langs murveien. Bildene som blir lastet opp kommer nok til og gi en bedre beskrivelse av det fantastiske landskapet enn det jeg kan gi.

Vi sov på et hotell i nærheten av gondolen som trekker alle de late turistene opp på fjellet. Det var veldig kalt men OK. Aircondition var bare og gi opp men vi hadde sånne morsomme varmetepper i sengene som gjorde jobben.

Dagen etterpå stod noen tapre sjeler opp kl. 5 for og få med seg soloppgangen noe som er kjent for og være litt gambling på sangqingfjellet med tanke på været, de ventet lenge men ga opp tilslutt. De fikk vite seinere på turen at sola hadde kommet opp 1min etter at de dro tilbake til hotellet… Vel, tidligere elever hadde vært på feil side av fjellet så vi slo vel dem i det minste.

Da vi normale mennesker stod opp dro vi sånn rundt 9 etter nok et nuddelmåltid og denne gangen gikk vi på østsiden av fjellene og ned igjen fra fjellet. Langs veien hadde vi flere kleine møter med kinesere blant annet et hvor ei dame pekte og lo av Nina mens ho gikk foran Nina…

Da vi kom ned var temperaturen hele 18 grader og jeg hadde et kult smileyface-svettemerke etter sekken min på t-skjorta. Det var med andre ord digg med en dusj. Resten av dagen besto for det meste av kortspill og krigen mot innsiktene.

Nå gleder vi oss Hangzhou, Shanghai og Xiamen, for det meste bare storby og idyll igjen av turen. Hilser til familie, kattepusen, kjente og alle andre som skulle være interesserte i bloggen.

Måtte saften være med dere
Matias

Bilder fra skoleåret 2011/2012

Previous Post

Comment (1)

1. Tone Ytre-Arne

Hei Matias!
    Fin blogg og moro å følge med på turen! Ser ut til å være en fantastisk reise. Skal hilse fra Pappa og Pusen ( som nå er blitt en erfaren “utepus”).