De første dagene i Nanjing

nanjing-2

I går tok vi buss fra Huangshan city til Nanjing. Turen tok i overkant av 5 timer med en stopp underveis. Bussen stoppet ved jernbanestasjonen. Tre av oss var heldig og fikk drosje tidlig mens resten måtte stå i taxikø (nesten en time). Dette var på grunn av sjåfør bytte (ved 5-6 tiden om ettermiddagen) og Qingming festivalen (kineserene får fri og mange reiser ut av byen, mye kaos pga dette).  Tre stykker ble kjørt til feil hotell, men fikk hjelp av en kineser som viste dem veien tilbake til saueflokken. Etter en kjapp innsjekking gikk vi til Fuzimiao (livligste shopping område) hvor vi fant en restaurant. Der spiste vi middag.

Pga av kaos på jernbanestasjonen (hele databasen var nede og Sumin fikk ikke kjøpe togbilletter til Hangzhou) fikk vi en halv dag fri. Til frokost spiste vi nudler som var kjøpt inn dagen før. Klokken 12:00 møtte vi opp i resepsjonen og gikk igjen til shoppingområdet hvor Sumin ledet oss til den berømte Pizza-hut. Noen småklagde mens resten var godt fornøyd over dette. Når vi kom dit måtte vi vente i 20 minutter på å få bord. Vi brukte tiden på å rusle rundt i shopping området og jeg gikk selv igjennom markedsområdet som var fokusert på sko, dameklær, musikk/film og kjæledyr som kaniner og noen få katter som var i mine øyne litt for mange i samme bur.

Etter at vi hadde spist mat og var gode og mette dro vi alle til Dr. Sun Yat-sen sitt mausoleum (med unntak av Silje som var blitt dårlig og tok taxi tilbake til hotellet). Sun Yat-Sen var grunnlegger av det nasjonalistiske partiet og den første som ville bli kvitt monarkiet. Han ville heller ikke at det skulle bli bygd et mausoleum for han ettersom dette ville kreve mange ressurser som han heller ville skulle gå til folket. Det var ikke før på 1950-tallet at det ble bygd et mausoleum. Mausoleumet var stort og bestod av noen svære trapper (noe som ble møtt med blandede følelser) som ledet opp til selve mausoleumet. Inngangen til mausoleumet var svært befolket og i likhet med Maos mausoleum var det et kø system uten stopp tilstede, dog køen var liten i sammenligning.

Etter Maosuleumet gikk turen til Ming dynastiets første gravplass og åndeveien. Selve graven var under bakken i hva Sumin kalte et underjordisk palass. Graven i seg selv har blitt plyndret flere ganger, senest av japanere under andre verdenskrig, det lille som var igjen etter de foregående plyndringene befinner mye seg i Japan.

Men selv om graven i seg selv har blitt plyndret består åndeveien i sin helhet. Åndeveien består av store steinstatuer av embedtsmenn og dyr samt kinesiske fabeldyr som er over 600 år gamle som er sagt å beskytte og overvåke gravstedet. Disse statuene er hele og står standhaftig den dag i dag.

Etter besøkene til mausoleumet og gravstedet tok vi den nye T-banen tilbake til hotellet og dro hver for oss.