30.mars – Bonsaitrær, steinbuer og kinesisk såpeopera

Dag 30 av Kinaklassens episke ekspedisjon startet på toget fra Beijing til Tunxi. Undertegnede stod opp klokka halv sju og fant fort ut det finnes bedre måter å våkne på, en takhøyde på noe som ligger altfor nært beskrivelsen klaustrofobisk. Flere trøtte fjes dukket etter hvert opp i gangen og satt en smule apatiske og stirret ut gjennom vinduet på det kinesiske landskapet, som også her tar del i det som må være Kinas store oppussingsdugnad, mens de gruet seg til den uunngåelige doturen. Folk puttet i seg det de orket av frokost og pakket sammen sakene sine. Da vi ankom stasjonen hadde vi kun fem minutter på å få oss og all bagasjen av toget og ut på plattformen. Dette førte til at mesteparten av klassen og dens kofforter sperret gangen i det trange toget i minst et kvarter før vi ankom stasjonen, til flere kineseres irritasjon. Buss til en restaurant der vi spiste kinesisk frokost, rissuppe, stekt ris, vårruller og andre mer eller mindre uidentifiserbare stuing-saker.

300311-andreas-6

Da vi kom fram til hotellet hadde vi nærmere tre timer til egen disposisjon. Flere, meg selv inkludert, stemplet ganske fort passet til drømmeland og var meget godt fornøyd med det. Det går imidlertid rykter om at folk har brukt tiden til mer praktiske ting som å vaske klær, så … fint for dem. =)

Klokka tolv var det tid for lunsj og vi gikk til en lokal restaurant, med et lydnivå etter kinesisk standard, og spiste mye god mat. Tre kvarter og en is med maissmak av alle ting senere satt vi på bussen på vei til en liten landsby. Denne kunne by på et innbyggertall på rundt omkring tusen og en meget gammel familie ved navn Bao som hadde gjort mye rart. Vi så på en rekke fine æresbuer i stein. Disse var bygget for personer som hadde gjort store ting, noe som i kvinners tilfelle besto i å ikke forelske seg på nytte etter at mannen deres hadde dødd. Etter dette gikk turen videre til en hage full av fine små trær som jeg selv etter hvert lærte at het Bonsaitrær. Litt vandring mellom disse også gikk turen tilbake til byen og handling til turen til de Gule Fjellene i morgen. På turen tilbake til hotellet ble i kontaktet av en kineser som på kort tid lirte av seg hele sitt engelske vokabular, smilte bredt og gikk videre.

300311-andreas-5

Kinesisk såpeopera er vel det som kan sies om tiden som ble tilbrakt på hotellet i timene fram til middag. Magnus og Gunnar, som jeg deler rom med denne gange, falt fort dens fortryllelse og mens jeg skriver dette reisebrevet ligger de nå i hver sin seng drømmer seg inn i en verden av tvilsomme skuespillerprestasjoner. I morgen er det fottur, og siden dette er Kina er det sikkert flere trapper.

Hilsen Ola

Reisealbum 2011

Comment (1)

1. kinaklassen.com

Nå er jeg i Norge. Jeg har begynt å savne dere. Håper det blir en fin tur på Huangshan.