Den Kinesiske Mur og Shopping

20110327-img_0308

Det var en solfylt morgen en veldig trøtt kinaklasse sto opp kl. 0700, for å spise tidlig frokost for så å ta en liten buss med lite fotplass i 2 timer til den kinesiske mur. Og det var lange 2 timer… Det var klamt, varmt og trangt, som var med på å gjøre slik at bussturen varte i ganske mange flere enn 2 timer. Men når vi først var fremme, så klarte vi nesten ikke å vente med å gå i rundt 5 timer. På muren var det passe temperatur, men litt kaldt av og til på grunn av vinden som var der.

Når vi hadde gått i rundt en halvtime, times tid tenkte vi at det var tid å ta et bilde av nesten alle guttene i klassen og en ganske villig Haibiao, men ikke et hvilket som helst bilde… Et nakenbilde med ryggen til… med bare sekk på!

Etter bildet gikk vi av muren å gikk langs muren fordi deler av muren var sperret fordi det var militært område. Etter en liten stund kom vi til en liten gård der det bodde en mann som hadde lyst å selge oss øl og cola til oss, men vi takket nei. Men han hadde lyst at vi skulle reklamere for gården hans fordi deler av muren var stengt og at han hadde en bra rasteplass for folk som hadde lyst å gå på muren. Vi gikk litt til, og kom til en høy mur som muligens var den kinesiske mur, den hadde ikke noe trapper man kunne gå opp, så vi måtte klatre. Det var ingen enkel prosess, fordi det var mange løse mursteiner og dårlige grep på muren, men vi kom oss opp uten problemer.

Rett etter det kom vi til et vaktårn og spiste lønsj å koste oss. Så gikk vi litt til, kom til den plassen vi skulle gå ned muren i fra, og gikk ned til bussen som ventet på oss.

Så kjørte bussen oss tilbake til Beijing, og direkte til et klesmarket med mange etasjer der de solgte veldig mye klær, ting og tang, til den prisen man klarte å prute seg til. Der var det mange tafsete, masete og sinte selgere. Etter markedet gikk vi ut i bussen til avtalt tid og tok bussen tilbake til hostellet.