Dag 16 – 16. Mars Pizza, tempel og botanisk hage 3200m oppe på fjellet.

20110316-img_0813

Dagen startet med at vi våknet opp til grå himmel og pizza, som noen på magisk vis hadde vært å hentet. Når vi hadde spist oss stappmette på pizza, trodde vi aldri at vi skulle klare noe mere mat resten av dagen, og i hvertfall ikke komme oss opp til den botaniske hagen. Men vi trodde feil.

Etter frokosten tok vi som ikke hadde pakket, og pakket kofferten og håndbagasjen sin. Så gikk turen ut av gamlebyen og inn i bussen som skulle ta oss til tempelet til han som blandet deler tibetansk og buddistisk religion. Der var det også et veldig gammelt tre som ingen hadde lov å røre, da buddistmunket som voktet det, voktet det som sitt eget liv. Etter det buddistiske tempelet kjørte bussen 5 minutter videre og vi kom til foten av et passe høyt fjell. Der skulle vi gå opp til en botanisk hage som lå over 3200 meter over havet. Det var ganske tung vei opp med mange trapper og store steiner, men det var ikke vanskelig å vite hvilken vei man skulle ta fordi det lå hestedrit hele veien oppover. Etter en og en halvtime gå tur oppover, var vi endelig kommet frem til hagen. Der møtte vi en mann som ga oss te som hadde selv hadde plukket og laget, den var veldig god. Så gikk vi nedover, og det tok ca 30 minutter. Det var ikke særlig tungt, men vondt.

Når alle var kommet ned til bussen hadde vi brukt 1 time og 57 minutter opp og ned. Da gikk veien tilbake til gamlebyen og en middelmådig kinesisk restaurant som var iskald, ga oss slitte spisepinner. Forretten var veldig spesiell fordi vi fikk servert pommes frites look-a-like med lange hår på seg.

Etter middagen måtte vi møte på hostelet for å ta bagasjen vår til der bussen skulle plukke oss opp. Så tok vi bussen til flyplassen, ventet i 2 timer og tok flyet til Chengdu.