Dag 14 – Morning mist in Lijiang

Dagen begynte med at vi blei vekt klokka fem om morningen da toget rulla inn i Lijiang. Det ble litt strev med å få all bagasjen inn i taxien sia dama som skulle feste bagasjen på taket ikke skjønte vitsen med å “feste” bagasjen så den lå jo løst oppå taket. Etter mye krangling mellom henne 0g Haibiao var det ut på veien mot hostelet. Når vi kom fram til der hvor hostelet var måtte vi gå et mye lenger stykke i mørket enn det vi hadde forventet, og veien var unormalt humpete og slitsom å dra koffertene over. Vi var trøtte og slitne etter denne lille morgentrimmen, så de fleste la seg til å sove når vi fikk rommene.

Klokken 10 møtte vi opp i resepsjonen klare for mat. På vei til restauranten fikk vi sett den gamle byen for første gang, og den imponerte de fleste. Det var ikke lenge vi gikk i de trange sjarmerende gatene før vi fant et sted vi kunne spise. For første gang på turen fikk vi bestilt vestlig mat under et fellesmåltid, og pizza var et populært valg som mange sårt hadde savna. Etter at alle hadde spist seg mette gjekk vi gjennom hovedgata i gamlebyen til vi kom til sentrum, så gjekk vi vidare gjennom en sidegate til vi kom til sortedragesparken (wei long tang). Det blei en rolig kosetur rundt “innsjøen” i parken. Fra parken hadde vi kjempeutsikt over verdens ende og jadedragefjellet, et imponerende spisst fjell dekt av snø i horisonten. Uheldigvis var toppen dekt av skodde. Vi var heldige med været som var varmt og solfylt, og fargene i parken var rett og slett breathtaking. Det var mange som stoppet opp foran de mange knall rosa trærne og tok bilder, det ene mer imponerende enn det andre. Parken var omgitt av mange gamle templer av naxi-folket som var ekstremt vakre. Et stort pluss for mange var at det i parken var fullt av mange morsomme skilt med “imponerende” engelsk.
Lijiang er delt opp i to deler, den gamle og den nye. Like etter vi hadde vore i parken gjekk vi såvidt innom nye delen som var en stor kontrast til det vi allerede hadde sett. Vi besteig en liten topp midt i byen der vi kom til et 5 etasjes tempellignende bygg på toppen. På  toppetasjen hadde vi 360 graders utsikt over byen. Tempelet var også omringet av kjemefine hager. I ene hagen fannt vi mange fine påfugler, og hunder og katter såklart. Etter det hadde vi fri resten av dagen.
Dagen skulle bli ganske interessant for min del ettersom jeg tabbet meg ut og puttet bankkortet mitt inn i noe som lignet en minibank, men viste seg å vere en innskuddsautomat. Etter å hatt panikk en god stund etter at den slukte kortet mitt, kom Sumin og Haibiao og redda ræva mi. Etter Sumin hadde hatt en laaaaaang samtale med banken måtte jeg springe tilbake til hostelet for å hente passet av en eller annen dum grunn, noe som tok 40 min. Så ventet vi spent på en tekniker som skulle hente kortet ut fra maskinen. Ca 30 min etterpå fikk vi vite at han allerede hadde vore der. Da spaserte Sumin, Olaf og jeg til banken i nye byen, hvor jeg måtte gjennom “passkontroll” for å få tilbake kortet mitt. Siden vi var så glade for at jeg fikk tilbake kortet mitt endte det med at vi feiret med en 6-timers lang shoppingtur.
Action, spenning og vakre omgivelser takker jeg Lijiang for 🙂

Jannicke Sande Haugen (og litt Olaf)